Zuurstof toediening

Auteur Topic: Zuurstof toediening  (gelezen 24319 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

martin vermeer

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 21 november 2005, 19:35:49
Dit is precies het antwoord, dat het helder maakt :D Het heeft lang geduurd :P, maar nu is het me geheel duidelijk!! Bedankt ::)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 21 november 2005, 19:45:33
Dit is precies het antwoord, dat het helder maakt :D Het heeft lang geduurd :P, maar nu is het me geheel duidelijk!! Bedankt ::)
Nou dat antwoord stond er al eventjes hoor, Peter heeft het alleen even voor je samengevat
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martin vermeer

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 21 november 2005, 19:54:27
Sorry, maar nu snap ik het ook!!! :D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 21 november 2005, 20:34:20
Das heel mooi !!
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #24 Gepost op: 21 november 2005, 20:52:06
Maar een pneumothorax is voor een eerste hulpverlener niet als zodanig te constateren!
De enige mogelijkheid zou zijn d.m.v. ausculatie met stethoscoop en dan moet je daar ook zéér geoefend mee zijn.
Wat heeft iemand met een pneumothorax? moeite met ademhalen en pijn bij het ademhalen!
maar dat heeft iemand met een longembolie ook, snap je wat ik daar mee wil aangeven?
dit is een pneumothorax!

Ik vraag me dan ook af  of VIG de spanningpneumothorax bedoeld of de "gewone"pneumothorax!
dit is een spanningspneumothorax

Nl. in navolging op het antwoord van Peter zie je bij een gewone pneumothorax zelden een patiënt die niet meer ademd,
dat is wel het geval bij de spanningspneumothorax, daar is je enigste interventie die levensreddend is , een venflon inbrengen in de 2e intercostale ruimte , mid claviculair en dat is geen actie voor een ehv-er.

bron foto"s : Trauma.org


helm

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 21 november 2005, 21:32:51
Nl. in navolging op het antwoord van Peter zie je bij een gewone pneumothorax zelden een patiënt die niet meer ademd,
dat is wel het geval bij de spanningspneumothorax, daar is je enigste interventie die levensreddend is , een venflon inbrengen in de 2e intercostale ruimte , mid claviculair en dat is geen actie voor een ehv-er.

Maar bij een open spanningspneu kan de ehv-er wel wat doen,......  Maar wat was dat ook al weer?  ::)  ::)  ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #26 Gepost op: 21 november 2005, 21:40:15
Maar bij een open spanningspneu kan de ehv-er wel wat doen,......  Maar wat was dat ook al weer?  ::)  ::)  ;)
Ik ken iemand....en die heeft daar een hele handige oplossing voor!    ::) ::) ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 21 november 2005, 21:49:40
En dat is vast geen hartmassageapparaat  ;D ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #28 Gepost op: 21 november 2005, 21:51:04
En dat is vast geen hartmassageapparaat  ;D ;D ;D ;)
psstt.....die verkoopt ie ook!  ;)       ;D ;D


martin vermeer

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 21 november 2005, 22:53:24

Ik vraag me dan ook af  of VIG de spanningpneumothorax bedoeld of de "gewone"pneumothorax!
dit is een spanningspneumothorax

Wat ik bedoel is eigenlijk beide versies. Maar het is mij niet echt begonnen om de acties, maar om het feit, wel/niet beademen/o2 toedienen.

Bij een pneumothorax, als je dat al constateren als eerste hulpverlener, heb je in prinicpe twee situaties .
1. De patient ademt, dan heeft u een te kort aan zuurstof opname en is goed dat de patient extra zuurstof krijgt, onder normale omgevingsdruk.
2. de patient ademt niet meer.. Dan moet hij dus beademd worden. beademen, mond op mond, mond op masker, al dan niet met aanvullend zuurstof, of met een beademingsballon. Beademen gaat dus met postitieve druk.

Een pneumothorax, kan verergeren onder druk.. dus niet onder invloed van het gasmengsel.. Zuurstof of lucht.. Maar een niet ademde patient moet dus gewoon beademd worden..

Dit is antwoord dat mijn vraag duidelijk maakt !!!!