Ik wil je zeker wel helpen voorbereiden hoor. Wat ze doen is het standaard assessment psychologisch onderzoek. Dit wordt ook gedaan als je wilt gaan werken voor bijvoorbeeld KLM, NS of Unilever. Daarom kan ik deze vragenlijst voor je oplepelen.
Het rollenspel kan (en mag) ik niet veel over zeggen. Maar je krijgt een duidelijke case, de situatie, context en een wenselijk doel. Dat bereid je dan 8 min voor en gesprek duurt 10 min. Nogmaals, blijf daarbij jezelf, toon interesse in de persoon tegenover je en maak een keuze. Maar blijf vooral luisteren naar wat de persoon tegenover je zegt, dat is het belangrijkst.
Voorbeeldvragen tijdens het psychologisch onderzoek zijn:
- Waarom de politie?
- Wat is nou het heftigste dat je hebt meegemaakt? Waarom?
- Hoe ging je daar de dagen en weken erna mee om?
- Hoe is de relatie met je ouders?
- Heb je veel of maar een paar vrienden? Wat vind je daar van?
- Wat voor hobby’s heb je? Besteed je daar veel tijd aan?
- Hoe was je basisschool en middelbareschool periode?
- Heb je wel eens de wet overtreden (zeg altijd ja, want iedereen heeft dat wel eens gedaan. Denk aan door rood fietsen, muziek downloaden, kauwgom op de grond gooien etc). Als je hier nee zegt roept dit juist vragen op.
- Ik zie dat studie x of baan Y hebt gedaan. Heb je daar wat aan bij de politie?
- Speel je wel eens spelletjes? Wil je dan winnen?
- Doe je aan sport? Wat voor sport? Teamverband, individueel etc.
- Drink je alcohol? Rook je? Gebruik(te) je wel eens drugs?
Zo kan ik nog wel doorgaan. En weer.. wees vooral eerlijk. Niemand is perfect, en daar prikken ze zo doorheen.
Gr,
-