meldpunt C2000 Mail uw klachten

Auteur Topic: meldpunt C2000 Mail uw klachten  (gelezen 8071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Gepost op: 18 november 2005, 12:21:53
NVJ-Meldpunt C2000
De NVJ heeft op VillaMedia het meldpunt C2000 ingesteld en roept journalisten, fotojournalisten en cameramensen op hun klachten en ervaringen met het systeem kenbaar te maken. Naar aanleiding van deze inventarisatie zal er in het late najaar van 2005 opnieuw een gesprek worden gevoerd.


http://www.villamedia.nl/n/nvj/c2000/2005apr8c2000.shtm




C2000 een ramp voor journalisten

 
De afgelopen 20 jaar heeft de media via de scanner een belangrijk deel van het nieuws weten te volgen. Op deze manier werd de media in de gelegenheid gesteld om belangrijke gebeurtenissen in woord en beeld te verslaan. De directe en actuele informatie die de media via de scanner ontving stelde hen in staat om snel een objectieve en complete verslaggeving tot stand te brengen.

Ongeveer 4 jaar geleden werd de aantocht van het nieuwe digitale communicatiesysteem C2000 door de overheid aangekondigd en op dat moment werd duidelijk dat het meeluisteren voor de media onmogelijk zou worden. Daardoor verviel dus ook de mogelijkheid om op deze manier het nieuws te kunnen volgen.

Omdat de ‘gevestigde media’ dacht dat het allemaal wel weer goed zou komen, maar fotopersburo-eigenaar Frank van den Berg en cameraman Paul Hartendorf dit nog niet zagen gebeuren, hebben laatstgenoemden het voortouw genomen. Hieruit is een mediacollectief ontstaan met de werknaam ‘Pers 2000’.

Uit briefwisselingen met minister Remkes en kamervragen door de politieke oppositie in de Tweede Kamer bleek dat het meeluisteren voor de media met C2000 geen bespreekbare optie was. Op de vraag hoe de media dan direct aan actuele informatie bij een belangrijke gebeurtenis moet komen werd door minister Remkes doorverwezen naar de korpsleiding.

In een werkgroep, die door de minister is aangesteld waarin vertegenwoordigers zitten van Binnenlandse Zaken, Politie, Brandweer en de media, wordt nog onderzocht of een zogenaamd persalarm als alternatief kan dienen voor het gemis van de berichten via de scanner. In het lopende overleg tussen media en de overheid is daarover tot op heden echter nog steeds geen concrete duidelijkheid terwijl al meer dan de helft van Nederland op het nieuwe systeem draait.

Ook Minister President Balkenende schreef in een reactie op de ‘Noodklok van de Nederlandse media’ niets toe te voegen te hebben aan de stelling van minister Remkes. De media is daarmee afhankelijk geworden van de berichtgeving die het betreffende politiekorps wil vrijgeven. Ook het moment waarop dat gebeurt ligt geheel in handen van de betreffende woordvoerder. Ook politiewoordvoerders, die wij van Blik op Nieuws dagelijks spreken omtrent informatie over actuele calamiteiten, zien problemen voor de media en haar onafhankelijkheid.

Op dit moment al ondervindt de media hinder door veelal te late en incomplete informatie waardoor het ‘ter plaatse’ gaan geen enkele beduidende informatie en/of beeld meer oplevert.

De media worden nu al ernstig gehinderd in grote delen van Nederland. Hun toegang tot informatie, als de politie-scanner is voorgoed voorbij. In Limburg, maar ook andere delen van het land waar het C2000-systeem inmiddels draait, blijken de speciaal voor journalisten opgezette alternatieve waarschuwingsvoorzieningen niet te functioneren.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten de (NVJ) legt de minister ook enkele oplossingen voor rond de problemen met C2000. Daarbij staat voorop dat de media zelf de selectie van belangwekkende calamiteiten moeten kunnen blijven verrichten. Daarbij zouden zij op de hoogte moeten worden gesteld van incidenten maar dan wel zònder vertraging. Elke minuut bij een calamiteit is cruciaal, ook voor de media.

Daarom doen de NVJ en Blik op Nieuws een dringende oproep aan de gehele media inclusief alle freelancers, om al hun klachten betreffende de persalarmering door de komst van C2000 te melden op de NVJ-site.

Half december wordt er opnieuw overleg gevoerd tussen de werkgroep 'Pers 2000', de NVJ en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hopelijk leidt dit tot een goede oplossing zodat Nederland, die wereldwijd bekend staat om zijn 'open' democratie, zijn transparante persvrijheid ook zal blijven behouden.
Wanneer journalisten zelf niet meer kunnen beslissen wat mogelijk nieuws kan zijn, kunnen burgers naar onze mening niet volledig meer worden voorgelicht.

De brandweer, politie en zelfs de huisartsen hebben het afgelopen jaar hun onvrede geuit over politieke beslissingen die waren genomen over hun branche. Hopelijk hoeft het voor journalistiek Nederland niet zo ver te komen, dat ook zij massaal naar Den Haag moeten afreizen.
 



http://www.blikopnieuws.nl/bericht/15496


twitter : @fotomiche , @regio14nl


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2005, 12:27:15
Wat voor ervaringen zouden journalisten met C2000 moeten hebben? Volgens mij horen zij niet tot de groep van geselecteerde gebruikers.... :-\
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2005, 13:50:40
Wat voor ervaringen zouden journalisten met C2000 moeten hebben? Volgens mij horen zij niet tot de groep van geselecteerde gebruikers.... :-\

Snap je dat echt niet of doe je alsof...

Voor de zekerheid leg ik het je uit:

Een van de pijlers van democratie, en in de kern het verschil met een dictatuur zijn vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrije nieuwsgaring.

Ook in een democratie vindt de overheid het lastig dat er journalisten zijn die de overheid volgen en kritische/lastige vragen stellen en misstanden aan de kaak stellen, niemand vindt het leuk om op z'n vingers getikt te worden en z'n carrière bedreigd te zien.

Door naar de scanner te luisteren kon je al snel horen als er wat aan de knikker was, en als journalist kon je dan van het begin af aan de gang van zaken verslaan, daarbij voorzien van verschillende bronnen voor je nieuwsgaring. Dat is immers de taak van de nieuwsmedia, het publiek voorzien van informatie.

Nu is de invoering van C2000 niet bedoelt voor het afschermen van informatie van de media, maar om te zorgen dat de verbindingen beveiligd zijn tegen misbruik door criminelen en bescherming van gegevens die in het belang van het onderzoek of privacy niet naar buiten mogen komen.
Maar C2000 is aangegrepen door met name de politie om meteen daarvan gebruik te maken om de hele boel grondig op slot te gooien. Zo werden Parallel met de invoering andere voorlichters -getraind in het je mond houden- aangenomen, de agent tegelijk met de invoering geïnstrueerd niet meer ongeorganiseerd de pers te woord te staan, op straffe van ontslag. Voorts wordt er steeds ruimer -met de arbo en weet ik wat meer in de hand- de omgeving van incidenten hermetisch afgesloten voor het publiek.

De voorlichter is de enige die nog de pers te woord staat en de journalist krijgt alleen nog maar te horen waarvan de persvoorlichter vindt dat het nieuwswaarde heeft en naar buiten kan/mag.

Als er een systeem is van de pers waarschuwen gebeurt dat aan die pers die in de afgelopen tijd geen de overheid (lees vooral politie) onwelgevallige stukken heeft geschreven. De Gooi en Eemlander werd recentelijk tijdelijk "in de ban gedaan" na een stuk over de onveiligheid in het uitgangsleven in het centrum van Bussum. Dat is bv zo'n de overheid onwelgevallig stuk: dat kost reputaties en geld als ouders hun kinderen niet meer daar uit laten gaan, uit angst voor een in elkaar geslagen kind terug te krijgen.

Veel van de "tipgeving" wordt gedaan aan reguliere buro's zoals "Kastermans fotografie" die zo het alleenrecht krijgt bij incidenten. Natuurlijk verwacht de voorlichter daar wel wat voor terug en stelt eisen aan wat wel en wat niet gepubliceerd mag worden. Bij ongehoorzaamheid kan iemand in de ban gedaan worden, voor kortere of langere tijd.

Hierbij ontstaat een door de overheid gecontroleerde pers, net als in een dictatuur. De sommige hulpverleners vinden het publiek maar lastig en dom en gaan liever hun eigen gang, zonder daarbij op hun vingers gekeken te worden. Laatst werd mij voor gehouden op dit forum wat mij bezielde dat ik "de commissaris" wilde controleren. Natuurlijk wil ik dat! Natuurlijk hoort dat in een democratie. De overheid is in dienst van het publiek en mensen zijn geneigd om te ontsporen als ze niet gecontroleerd worden. Een burgemeester, terug gefloten in diverse casus door een recent doodgeschoten activist gaf op televisie toe in enkele gevallen "fout te hebben gezeten na haar macht te breed uitgelegd te hebben".

Mensen die ons controleren, moeten ook gecontroleerd kunnen worden en zoals nu de zaak dichtgetimmerd is deugt niet. Ik weet nog veel meer, maar kan/mag daar nog niets over zeggen, maar het blijft niet zoals het nu is, neem dat maar van me aan. Het zal de politie niet blijven lukken om slechts in enkele gevallen een select gezelschap achteraf van die informatie te voorzien welke niet schadelijk kan zijn voor de politie of andere overheden.

Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2005, 16:03:33
he henk een van de pijlers van 2000 is dat het niet afgeluisterd kan worden. laat dat nou net het enige voordeel aan het systeem zijn. kortom houden zo.
daarbij is P2000 op meerdere site life mee te lezen en eerder als de brandweer ook nog. dus de regio's waar ze daarmee werken zijn al klaar.

verder, denk ik, snapt iedereen je verhaal over vrije nieuwsgaring wel maar hebben we vooral in het verleden de negatieve kant van de journalisten die we onthouden en dan vaak de amateurs van een lokale omroep.

voorbeeldje? de weerwatercase in almere als die idioten van omroep flevoland niet zoveel bloed geroken hadden was dat nooit zo geescaleerd. maar nee ze moesten doorzeuren en de omstanders en betrokennen opjagen in de zoektocht naar nog meer mensen die het maar vreemd vonden.

ik vind het dus belachelijk dat er uberhaupt over persalarmering wordt gesproken zij willen info zien ze zelf maar dat ze het krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2005, 16:58:03
wat erg voor die journalisten,zullen wel een stel de straat op worden geschopt nu ze niets meer te doen hebben  ::)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2005, 19:11:30
Ik snap al die ophef niet. Kijk eens naar onze buurlanden: meeluisteren verboden, en dus is daar de pers ook afhankelijk van de mediaberichtgeving van de politie. Als de korpsen de persalarmering een beetje op orde hebben, dan mag men niet klagen naar mijn mening.

Valt deze topic trouwens niet onder Inzetverslagen / Actueel ??  :-\

groet,

Michel


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2005, 19:46:04
Voor degenen die zitten te zeuren over dat de pers maar zelf aan de info/meldingen moet komen, slaat dus echt nergens op als dit jou beroep was jankte je wel anders.........................t gaat er gewoon ook om dat ze eerst alles ontvingen en nu ineens niks meer...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2005, 20:31:56
he henk een van de pijlers van 2000 is dat het niet afgeluisterd kan worden. laat dat nou net het enige voordeel aan het systeem zijn. kortom houden zo.
daarbij is P2000 op meerdere site life mee te lezen en eerder als de brandweer ook nog. dus de regio's waar ze daarmee werken zijn al klaar.

verder, denk ik, snapt iedereen je verhaal over vrije nieuwsgaring wel maar hebben we vooral in het verleden de negatieve kant van de journalisten die we onthouden en dan vaak de amateurs van een lokale omroep.

voorbeeldje? de weerwatercase in almere als die idioten van omroep flevoland niet zoveel bloed geroken hadden was dat nooit zo geescaleerd. maar nee ze moesten doorzeuren en de omstanders en betrokennen opjagen in de zoektocht naar nog meer mensen die het maar vreemd vonden.

ik vind het dus belachelijk dat er uberhaupt over persalarmering wordt gesproken zij willen info zien ze zelf maar dat ze het krijgen.

Het voordeel van c2000 is dat het digitaal is en daardoor veel meer mogelijkheden heeft, ONDER ANDERE versleuteling. Maar ook kan er multidiciplinair gekoppeld worden, getelefoneerd, data verzonden over positie, status , bedenk het maar en het kan.

Het nadeel in klein verband is er niet. Als je het grote verband niet ziet, is er ook geen nadeel. De gewone man staat daar ook niet bij stil, die is nooit in staat om verder te kijken dan z'n neus lang is. Met de opkomst van bv Hitler riep slechts een klein deel van de Nederlandse bevolking dat dit wel eens fout zou kunnen gaan, maar in de straat was eerst nog weinig te merken, ook de eerste dagen van de bezetting vonden de meeste mensen het nog wel meevallen. Erg wordt het pas als je het persoonlijk gaat raken.

Het weerwater is een goed voorbeeld van een falende overheid en een pers die dat aan de kaak stelt en voor elkaar krijgt dat accu's van boten een lader krijgen voor als ze per ongeluk een keer ingezet worden dat ze dan ook starten.


Henk.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2005, 21:16:41
je draait weer door henk door meteen hitler erbij te halen.

tuurlijk kan er veel met c2000 maar mag er niets. multidisiplinair werkt niet omdat er te weinig mee gewerkt wordt. telefoneren is te duur enz enz. dus een duur systeem met alleen maar gezeik.  bijvoorbeeld elke 20sec alarm als je buiten bereik bent lees overal binnen.

feit blijft dat de pijler om het te promoten op de werkvloer of de "gewone" man zoals jij zegt het niet afluisteren is en dat klopt dus lekker laten zo. kunnen de ubermenschen zoals jij lekker verder bekvechten over wat er allemaal mee kan.

succes


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2005, 21:49:26
Je mist het punt. Het is niet erg dat ik niet mee luisteren kan en de voordelen en nadelen voor de hulpverlener heb ik geen zicht op, ik weet alleen dat c2000 niet alleen in het leven is geroepen om mij het onmoglijk te maken mee te luisteren. De vergelijking met de opkomst van het nazi regiem is datdit fenomeen in het begin door de grote meerderheid van de bevolking ook niet als bezwaarlijk werd gezien. Later is gebleken dat die indruk niet klopte, dus wat de grote massa van iets vindt is niet maatgevend voor het al of niet verderfelijk zijn.

Feit is dat de pers geen zicht meer heeft in wat er gebeurd op straat en te manupileren is door de diensten en hun voorlichter, chantabel is zelfs. Want een journalist die in ongenade valt bij de voorlichting omdat ie ongehoorzaam is kan zo in de ww. (of wat er van over is).

Natuurlijk ben je als hulpverlener de pers liever kwijt dan rijk en is het walhallah een rijk zonder krant en op de TV komt alleen "Goede tijden slechte tijden" en "wilde achtervolgingen door de politie waar nooit iemand ontsnapt", maar er leven nog meer mensen in Nederland die het wel willen weten als er iets mis is en niet onwetend goedkeurend willen blijven knikken(bollen)  terwijl ze in de luren worden gelegd.

Henk