….Voor mij persoonlijk vind ik het geen probleem als ik gefilmd word tijdens mijn werkzaamheden. Ik doe mijn werk na eer en geweten en volgens de laatste protocollen en richtlijnen. Daarnaast zijn we in de openbare ruimte en mag iedereen filmen wat hij wil....
Naast dat mensen je fysiek kunnen hinderen, geldt dat ook voor een onbewuste psychologische invloed. Daarnaast is er de invloed dat het blijkbaar dan maar normaal wordt gevonden in de omgeving. In plaats van dat men zich nuttig maakt of doorloopt (wat in mijn ogen ook zeer nuttig is), ziet men iemand filmen waarna dit kuddegedrag wordt overgenomen.
Daarnaast, ook al doe je alles perfect. Jij bent diegene die later herkenbaar is en later over het voorval kan worden aangesproken, ongeacht de uitkomst van het slachtoffer en ongeacht of die uitkomst nou wel of niet aan jou ligt. In gekste geval wordt er contact met jou opgenomen na het eventement door omstanders, familie of andere naasten. Een lastig pakket waar jou organisatie ook vast niet blij mee is. Men kan je ook herinneren op een later tijdstip. Men heeft dan een mening over jou optreden, of die positieve/negatieve mening nou terecht is of niet. Ofwel.. problemen genoeg om op te noemen.
Hoewel het een openbare ruimte is.. er zijn ook normen die in Nederland gelden. Het lijkt soms wel dat als mensen iets willen of zelf onterecht vinden, men het maar moet gooien op 'het staat niet in de regels dus het mag'.