EXPERTS BOARDED CRUISE SHIP
EXPERTS BOARDED CRUISE SHIP
In the morning of March 25, technical experts from Lloyd's and the Norwegian Maritime Directorate boarded the "Viking Sky" in Molde to investigate why the cruise ship's four main engines failed at one time - a situation that should not be possible on board the only 2-year-old ship built according to the latest regulations and to the highest specifications. The "Viking Sky" is covered by the rules in Solas' Safe Return to Port, which involves redundancy, ie. double up on all important equipment. The ship's four main engines are supplied by MAN and placed in two separate engine rooms. The idea is precisely that an accident should not happen in which all four engines fail at once. There are several possible explanations for why it happened anyway. The most important ones were that the high waves of upt to 15 meters caused that air was sucked into the cooling water systems, after which the engines were overheated and shut down. The waves could have caused that precipitates in the fuel tanks were swirled up and stopped the filters so that the engines did not get enough fuel. Until the error or errors have been found, the "Viking Sky" will remain berthed at the quay in Molde. Passengers - most of whom were Americans, Englishmen and Australians - were being flown home. The first already left Molde in the evening of March 24. 17 out of a total of 1,373 people aboard the cruise ship were taken to hospital. It was unknown how many of them were still hospitalized. Three elderly passengers have been seriously injured. The next cruise of the vessel was cancelled. (Source: Vesseltracker)
Er wordt geschreven over golven van vijftien meter, dan gaat het schip behoorlijk tekeer. Als mogelijke oorzaken voor het min of meer gelijktijdig uitvallen van de vier voortstuwingsmotoren wordt in eerste instantie gedacht aan koelwater en brandstof problemen. Koelwaterproblemen, aanzuigen van lucht, resulteren normaliter niet onmiddellijk in het stoppen van de motoren, door een koerswijziging van dwarszee naar in de zee op kunnen deze problemen worden beperkt/opgelost...
Dicht slaan van de filters door vervuiling van de brandstoftanks kan voorkomen maar de filters staan voor de dagtanks en de dagtanks raken niet direct leeg, dat kan als het brandstofsysteem goed is uitgelegd, een paar uur duren.
Verdere moge;ijkheden kunnen zijn onvoldoende toevoer van buitenlucht naar de machinekamers. In deze drie situaties moet het middels de machinekamer bewaking zijn opgevallen, kunnen de motoren wel even blijven doordraaien en zullen niet plotseling op brandstofgebrek en oververhitting stil vallen. Een andere mogelijkheid is nog dat er ergens verkeerde brandstof werd gebunkerd.