GRIP 4 Hulpverlening (281 zeecontainers overboord) - Waddenzee 02-01-2019

Auteur Topic: GRIP 4 Hulpverlening (281 zeecontainers overboord) - Waddenzee 02-01-2019  (gelezen 29651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Iemand een idee waarom dat het NHT is opgeroepen? Dit lijkt me nu niet echt hun taak..

Welkom op de Waddeneilanden. Grofweg gezien zijn er een aantal 'hulpdiensten'. De brandweer, ambulance, politie, KNRM, SIGMA, NHT en natuurbeheerders. Bij een incident zijn alle hulpdiensten op elkaar aangewezen. Extra brandweermannen vragen van het vaste land is vaak lastig, en voor de andere hulpdiensten werkt dat net zo. Alle hulpdiensten op de eilanden gaan zo nu en dan ver buiten hun takengebied om de andere hulpdiensten bij te staan. Zo kan je ook de KNRM verwachten bij een grote duinbrand of de brandweer bij een incident met veel gewonden. Met hun eigen mensen lossen ze de eilandse problemen op die manier (bijna) altijd wel weer zelf op.

In dit geval gaat het puur om het leveren van mankracht, en dat kan elke hulpdienst.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Dat klopt, worden zeker vastgesjord, en daarom, als ze gaan, dan gaan ze met z'n allen.

Bij de 70 foto's van #reactie18 zie je dat ook, 2 containers die nog op 3 hoek-punten aan elkaar vast zitten.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
https://twitter.com/Kustwacht_nl/status/1080764276091088897

p2kflex
10:34:35 03-01-19GROUP-1B1 (GRIP: GRIP 2) Strand Noordzee 15,0 Midsland Terschelling 15,0
GRIP 20320911MKA Friesland (ACGZ)
GRIP 20320909MKA Friesland (OvD-G Groepscode)
GRIP 20402198Meldkamer Noord-Nederland (Monitorcode)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Verloren containers MSC Zoe
Op deze pagina vindt u enkele vragen met betrekking tot de overboord geslagen containers van het containerschip MSC Zoë. Dit gebeurde in de nacht van 2 januari boven het Duitse eiland Borum. De coördinatie ligt daardoor bij de Duitse kustwacht (Havariekommando). Door de stroming en wind zijn containers aangespoeld op de Waddeneilanden en drijven er goederen in de Noordzee. De Kustwacht is nauw betrokken bij dit incident. De Kustwacht waarschuwt onder andere het scheepvaartverkeer vanwege de drijvende containers. Daarnaast vliegt het Kustwachtvliegtuig patrouilles boven de Waddeneilanden om containers te lokaliseren.

Is meevliegen met het Kustwachtvliegtuig mogelijk?
Nee, dit is niet mogelijk.
Wat doet de Kustwacht nu nog?
De Kustwacht houdt met behulp van het schip ETV Guardian en het Kustwachtvliegtuig de situatie nauwlettend in de gaten om containers en goederen te lokaliseren. Daarnaast waarschuwen we met behulp van navigatieberichten het scheepvaartverkeer. Ook staan we in contact met diverse organisaties zoals de betrokken Veiligheidsregio's en Rijkswaterstaat Zee en Delta.
Wie gaat het onderzoek doen?
Dit onderzoek zal in opdracht gedaan worden van Rijkswaterstaat Zee en Delta.
Hoe weten jullie zo zeker dat er 270 containers overboord zijn geslagen?
Het betreft een schatting. Het containerschip MSC Zoë is nu in de haven van Bremen. Daar zal onderzocht worden welke containers exact overboord zijn gevallen. Op de foto's is te zien hoe de containers erbij staan na het overboord slaan ervan (zie downloadlink onderaan deze pagina). Er is wel een lijst bekend met alle containers van het schip. Echter door de omvang van het schip zal dit nog even duren voordat bekend wordt welke contaniers overboord zijn gevallen.
Als exact onbekend is welke containers overboord zijn gevallen, waarom is dan wel exact duidelijk dat er drie containers met organisch peroxide overboord zijn?
Dit hebben wij doorgekregen van het schip.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Dit is nog onbekend en dit zal onderzocht worden. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat Zee en Delta.
Wordt er actief gezocht naar de eventueel gezonken containers?
Niet door de Kustwacht. Deze acties en de coördinatie hiervan liggen bij Rijkswaterstaat Zee en Delta.
Waar is meer informatie te vinden over het containerschip MSC Zoë?
Onder andere via de website Marinetraffic.com en via de website van MSC.
Waar is het containerschip MSC Zoë nu?
Het containerschip bevindt zich in de haven van Bremen. Daar wordt het containerschip gelost en zal inspectie plaatsvinden. Dan wordt ook duidelijk welke containers overboord zijn geslagen.
 (De vragen worden aangevuld indien nodig).

Beeldmateriaal (Kustwacht Nederland):

Foto's van MSC Zoe nadat het containers verloor en containers in zee/aangespoeld (http://bit.ly/2s5i2W3)
Videobeelden van MSC Zoe (http://bit.ly/2F67s9U)
Andere websites

Rijkswaterstaat Zee en Delta
Veiligheidsregio Fryslân
Veiligheidsregio Groningen
Havariekommando (Engelstalig)
Persbericht MSC (02-01-2019) (Engelstalig)

Bron: https://www.kustwacht.nl/nl/msczoe
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet