Hue? Niet iedere vrijwilliger is surveillant en niet iedere surveillant is vrijwilliger.
Daarom ook de 'casu quo' wat betekent 'in het andere geval'. Kortom een vrijwilliger
of surveillant
Dat de hoogste in rang niet altijd de linie hoeft aan te sturen klopt, een ervaren groepscommandant in de ME kan dat soms beter als de gemiddelde ovd-p. Feit is wel dat de hoogste in rang formeel gewoon verantwoordelijk is voor het groepsoptreden (tenzij de lagere in rang een formele rol heeft).
Wat we niet moeten vergeten is dat de rangen ook veel kunnen zeggen: wel of geen executieve status, wel of geen opsporingsbevoegdheid, in opleiding, HovJ etc.
Dat het verschil in niveau tussen 3 en 4 vervaagt ben ik ook niet eens, de N4 heeft namelijk wel degelijk meer in zijn/haar rugzakje zitten en mag ook meer (bijvoorbeeld op gebied van zeden). Een ervaren niveau 3 wordt vanzelf hoofdagent, wat dus aangeeft dat deze collega OF meer opleiding heeft genoten OF een ervaren diender is.
De brigadier heeft in vrijwel alle gevallen coördinerende taken of is wijkagent en daarmee verantwoordelijk voor een gebied. De inspecteur is vrijwel altijd HovJ en heeft daarmee ook weer meer bevoegdheden etc.
MAAR het zal de burger een worst wezen, als ze maar geholpen worden. Al kennen de boefjes de rangen vaak goed en weten ze precies wie ze moeten benaderen
Daarbij geeft de wet ook bevoegdheden die gekoppeld zijn aan de rang of aan de 'meerdere'. Kortom, in een organisatie zoals die van ons vind ik het belangrijk om onderscheid te blijven maken en de ROT's gewoon te dragen. Ze horen bij het werk en zeggen wel degelijk iets over de persoon in het uniform (uitzonderingen daargelaten).