wat is asystolie

Auteur Topic: wat is asystolie  (gelezen 12175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lies

  • Gast
Gepost op: 21 november 2005, 13:05:48
wordt hiermee een complete hartstilstand bedoeld? en gaat hier meestal kamerfibrilleren aan vooraf.




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2005, 13:15:22
Asystolie: onvoldoende of geheel ontbrekende samentrekking van de hartspier.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2005, 13:16:57
Met een asystolie wordt inderdaad een toestand zonder output en zonder electrische ventrikulaire activiteit (depolarisatie) bedoelt.
Volgens sommige definities mag er nog wel electrische boezemactiviteit zijn, volgens anderen moet het een vlak ECG zijn.
Aan een asystolie gaat vaak een fibrilatie vooraf veroorzaakt door hypoxie.
A = niet / afwezigheid
systolie = samentrekking
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2005, 14:58:03
Asystolie kan vooraf gaan door kamer(ventrikel) fibrilleren.
Het wordt dan wel een uitgebluste VF genoemd.
Duidelijk te zien tijdens een echo van het hart, bij twijffel wat oorzaak is.(in de kliniek)


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2005, 12:41:49
bij een asystolie is er geen electrische activiteit in het hart, dus inderdaad een vlakke lijn op je ecg.
je kan echter wel nog boezemactiviteit hebben, je spreekt dan over een primaire asystolie.
enkelt zeggen dat er geen output is, is niet voldoende.
Als er geen output is, wil dat niet zeggen dat er geen electrische activiteit is. Je kan ook Electro Mechanische Dissociatie hebben ( EMD ), je ziet dan duidelijke electrische activiteit, maar er is geen output.
oorzaken voor EMD zijn:
harttamponade
longembolie
hypovolemie
electrolyten stoornissen
hypoxie
spanningspneu
hypothermie
intoxicaties
massaal infarct


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2005, 13:38:35
bij een asystolie is er geen electrische activiteit in het hart, dus inderdaad een vlakke lijn op je ecg.

Zoals gezegd, dat hangt van je definitie af, in de medische wereld is er niet een soort wetgevend woordenboek dus iedereen mag er zijn eigen interpretatie aangeven.
De meest zuivere interpretatie is volgens miij "het ontbreken van een systole" waarbij systole vertaalt moet worden door "samentrekking van het hart".
Het is dus een beschrijving van een mechanisch verschijnsel, geen beschrijving van een electrisch fenomeen.
Die twee treden vaak samen op maar maken niet beiden deel uit van de definitie.

Vergelijk het de definitie van een infarct.
Dit betekent dat er necrosevorming in het hartspierweefsel optreed, ook dit is beschrijving van een een mechanisch/biologisch verschijnsel
Meestal gaat dit samen met ST verhoging en/of pathologische Q vorming, maar deze verschijnselen vormen niet de definitie van een infarct, het zijn er symptomen van.

Maar de meningen verschillen nogal als je de diverse definities er op naslaat en dat blijkt ook hier op het forum  ;D
Dus jouw definitie is wat mij betreft net zo geldig
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2005, 09:01:14
Hoi Jacques,
Je zal er ongetwijfeld veel verstand van hebben, maar toch vind ik je uitleg wat kort door de bocht. Het klopt dat je bij een asystolie geen systole hebt, maar dat heb je bij ventrikel fibrileren ook niet... en dat noem je toch echt geen asystolie.
Althans, dat noemen wij op de CCU/EHH geen asystolie. Punt is namelijk dat je ze allebij verschillend behandeld.
Als je het onderscheid niet wilt maken, praat dan niet over een asystolie maar gewoon over een hartstilstand.....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2005, 09:14:36
Hoi Jacques,
Je zal er ongetwijfeld veel verstand van hebben, maar toch vind ik je uitleg wat kort door de bocht. Het klopt dat je bij een asystolie geen systole hebt, maar dat heb je bij ventrikel fibrileren ook niet... en dat noem je toch echt geen asystolie.
Althans, dat noemen wij op de CCU/EHH geen asystolie. Punt is namelijk dat je ze allebij verschillend behandeld.
Als je het onderscheid niet wilt maken, praat dan niet over een asystolie maar gewoon over een hartstilstand..... 
Hoi

ik ben het helemaal met je eens hoor, een fibrilatie is geen asystolie, je zou die opvatting en die van mij toch naast elkaar laten bestaan door te zeggen dat er bij een fibrilatie wel sprake is van samentrekking van spiervezels, maar dan volkomen ongecoordineerd.
Maar zoals gezegd, als je het opzoekt zie je bij 10 verschillende (professionele)bronnen 3 of4 verschillende interpretaties van de zelfde term.
Dus ik ben het eigenlijk met niemend oneens ... ook mijn mening is geen wet maar slecht een mening of interpretatie (beinvloedbaar door voortschrijdend inzicht :-) en die mag iedereen van mij onderuitschoffelen, graag zelfs als ik het bij het verkeerde eind heb.
Heel kort gezegd  beschouw ik het als een beschrijving van een mechanisch fenomeen (los van de oorzaak ) en dat komt ook mooi met jouw omschrijving "stilstand" overeen.

groeten

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


peepklep

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2005, 21:40:41
Ergernis:

In veel films en TV-series zie je dat mensen met een asystolie gedefibrilleerd worden...


whiter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 december 2005, 10:26:13
Ergernis:

In veel films en TV-series zie je dat mensen met een asystolie gedefibrilleerd worden...

zoals ik dit dus nu lees klopt dit dus niet dat mensen met asystolie dus een lange streep op de monitor gedefibrleerd worden :P er wordt dus een verkeerd beeld geven op de tv.