De definitie van een dringende taak is niet opgenomen in de brancherichtlijn maar in artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen.
Dit artikel is sinds de invoering in 2009 niet gewijzigd en luid al die tijd als volgt:
Excuses voor m'n late reactie, je hebt deels gelijk. De regeling is na 2009 wel degelijk aangepast, namelijk in 2017.
Los daarvan staat in artikel 2 van de regeling de aanvulling 'of de rechtsorde' genoemd. Kijk je naar onze
huidige brancherichtlijn (hoofdstuk 4) dan staat ook daar de dringende taak benoemd, echter... daar staat 'de rechtsorde' niet specifiek genoemd. Dat is nu dus aangepast.
Hetzelfde geldt voor de knipperende koplampen, die zijn specifiek benoemd in de nieuwe brancherichtlijn.
Ik ben benieuwd naar de bron. Ik heb even op inter- en intranet gezocht, maar hier niks over kunnen vinden.
Ik heb het gelezen in de interne stukken van de OR, vervolgens heb ik ze gemaild omdat ik er ook nergens iets van kon vinden. Heb daarop alle stukken ontvangen, inclusief wat begeleidende stukken van OR/Korpsleiding. Als je in een PB je dienstnummer geeft, zal ik alles doorsturen.
Er komt nog interne communicatie
Wel heb ik laatst eens iets gelezen over de snelheid op de vluchtstrook; dit zou gelijk zijn getrokken met de richtlijnen van andere disciplines: max 50 op de vluchtstrook.
Dat is helemaal juist en staat er inderdaad specifiek in. Mbt de 'toestemming', dat is niet tegenstrijdig. Het OC bepaalt, behalve in uitzonderlijke gevallen. Wat dan uitzonderlijk is, is de vraag....
Er is 'vaak' een centralist aanwezig bij grote(re) inzetten, al dan niet op afstand toch?
Neehoor, denk aan inzet van bijzondere clubjes zoals het OG/VE/Flexteam die op aparte gespreksgroepen werken. Dan moet je eerst schakelen of bellen naar het OC.