shock

Auteur Topic: shock  (gelezen 12407 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 21 november 2005, 23:26:48
http://www.intensivist.nl/shock.htm klikker de klik! ;D (gaat wel erg diep hoor, ic niveau, maar ter info)
(gooi google er eens op los)
Ik denk dat je als ehbo-er ook gewoon uit gaat van je ABC
Op zich is er niets mis mee met verdieping in bepaalde materie
maar het gevaar bestaat dat er gediagnostieerd gaat worden i.p.v behandelen.

Ik ken je de motivatie van het oranje kruis niet uitleggen, om dat ik daar mee niet bekendt ben :-\


martin vermeer

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2005, 23:41:12
Ik moet je hierin gelijk geven, maar aan de andere kant, wat moet een EHBO-er anders doen in zo'n situatie? Er wordt in principe een soort diagnose gesteld bij shock, en dan is het zaak zsm een Ambu ter plaatse!!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 22 november 2005, 00:17:46
Ik moet je hierin gelijk geven, maar aan de andere kant, wat moet een EHBO-er anders doen in zo'n situatie? Er wordt in principe een soort diagnose gesteld bij shock, en dan is het zaak zsm een Ambu ter plaatse!!

Je hoeft en kan als ehbo'er ook in zo'n geval geen diagnoee te stellen, wanneer je iemand op straat of waar dan ook vindt en die is in shock (door wat voor een oorzaak dan ook) dan is het voldoende om de symptomen aan 112 door te geven, daar weet men dan wel dat het een spoedrit betreft.
Verder is het voor de ehbo'er, zoals hierboven al staat, ademweg vrijmaken/houden, beademen indien er geen eigen ademhaling is en thoraxcompressie uitvoeren wanneer er ook geen circulatie is. Welke kleur, temperatuur en vochtiheid de huid op dat moment heeft is voor de ehbo'er niet van belang omdat het zijn/haar handelen niet beinvloedt. (behalve misschien wanneer de patient ernstig onderkoeld is)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2005, 08:38:17
Ik moet je hierin gelijk geven, maar aan de andere kant, wat moet een EHBO-er anders doen in zo'n situatie? Er wordt in principe een soort diagnose gesteld bij shock, en dan is het zaak zsm een Ambu ter plaatse!!

Hypovolemie: neerleggen en de benen iets hoger houden
Cardiogeen/astma cardiale: half zittend

de vormen van shock staan wel kort omschreven in het boek SEHSO Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers (basisniveau) dat als lesboek tijdens de cursussen gebruikt wordt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2005, 10:05:39
Hypovolemie: neerleggen en de benen iets hoger houden
Cardiogeen/astma cardiale: half zittend

de vormen van shock staan wel kort omschreven in het boek SEHSO Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers (basisniveau) dat als lesboek tijdens de cursussen gebruikt wordt.

iemand met cardiogene shock (bijvoorbeeld na infarct) half zittend plaatsen, wat is de gedachte daar achter René ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2005, 11:24:14
als je en patiënt met een asthma cardiale plat neer legt, krijgt hij het nog benauwder.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2005, 11:26:32
iemand met cardiogene shock (bijvoorbeeld na infarct) half zittend plaatsen, wat is de gedachte daar achter René ?

Ik zou eerder denken dat je iemand (met een cardiogene shock) beter kan laten liggen, omdat bij een cardiogene shock het primaire probleem een vermindere pompfunctie van het hart is. Plat liggen om het 'hoogteverschil' zo klein mogelijk te houden. De benen gaan bij een cardiogene shock ook niet omhoog.

Er staat me wel bij dat je bij een hartinfarct iemand in een halfzittende houding zet.

als je en patiënt met een asthma cardiale plat neer legt, krijgt hij het nog benauwder.


Is dat dan het zelfde?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2005, 11:29:36
PDR, een cardiogene shock zie je inderdaad ook bij een asthma cardiale, net als dat je een myocard infarct bij beide kan zien.

en dan is echt voor de patiënt het prettigst dat hij halfzittend verpleegd, doe je dat niet, dan stik hij/zij!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2005, 11:37:58
Nu ik er over na denk, snap ik hem idd. Thnx  :)!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2005, 12:18:12
Graag gedaan!