Dat lijkt juist te zijn wat je zegt,... ware het niet dat de praktijk anders is. Het is zelfs gebruikelijk om, behalve de pt. te laten zitten, ook hoge hoeveelheden diuretica te geven om zo het hart te ontlasten en de ademhaling te verbeteren.
Dat neem ik graag en onmiddelijk aan Rene (en SEH zustertje) en ik heb dat in de praktijk ook wel gezien, aan de andere kant of misschien beter "daarnaast" probeer ik ook altijd het "waarom" van dat soort dingen te begrijpen.
Het lijkt inderdaad heel logisch om de load te verlagen met diuretica, en bij een asthma cardiale lijkt me halfzittend zeker de aangewezen houding, maar doe je dat dan ook bij een cardiogene shock als gevolg van een ernstige rechtsdecompensatie waarbij je minder B problemen ziet ?
Hoe weeg je de eventuele betere ademhaling af tegen die andere zaken als een verminderde hersenperfusie.
Wordt de helling van het hoofdeinde zo laag als mogelijk ingesteld als dat de ademhaling/oxygenisatie toelaat ?
Of maakt het eigenlijk heel weing uit voor de hersenperfusie of het hoofd op harthoogte danwel er boven ligt ?
Het klinkt misschien als een stelletje lastige vragen maar zo is het niet bedoeld, ik probeer slechts het waarom te begrijpen
Jacques