Bij ons vaak 'in vlagen'. Wekenlang niets, en dan twee keer per week of zo. Dan heb ik het dus echt over dreigen ('ik kom je de tyfus slaan' of 'ik steek je huis in de fik') en niet over de soms dagelijkse 'dat moet offline, want anders klaag ik je aan' mailtjes.
Meestal gaat het natuurlijk om schuldigen die iets weggepoetst willen zien. Of het nu een simpele aanrijding is, of een inval in hun drugspand. En niet zelden wordt daarbij dus behoorlijk gedreigd.
Ik heb altijd zoiets van "wie denk je wel dat je bent; dat je denkt mij te kunnen vertellen wat ik wel of niet 'mag' publiceren ?" Overigens werkt die opstelling vaak niet de-escalerend, maar dat is dan maar zo.
Alles wat er op straat gebeurt staat op onze bodycams. Alle telefoongesprekken en whatsapp conversaties worden opgeslagen. Kortom: als je als 'flipkip' tegen ons tekeer gaat, ligt alles wat je zegt en doet vast. En als wij zeggen 'nu ga je toch echt even te ver vriendje' volgt dus aangifte. In de afgelopen maand heb ik er al twee gedaan. Dossier erbij met alles wat er gezegd en gedaan is, en dan wens ik de dreiger daarna veel succes voor de rechter.
Waarschijnlijk gaat de NVJ mijn recente cases volgen. Om te zien in hoeverre de richtlijn van het OM (
https://www.om.nl/@105518/richtlijn-40/) ook daadwerkelijk toegepast wordt.
Peen