onmiskenbaar verkeersslachtoffer

Auteur Topic: onmiskenbaar verkeersslachtoffer  (gelezen 10439 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 23 november 2005, 17:16:18
Vrouwen hebben van nature een voordeel op mannen, zij kunnen namelijk van nature geen twee dingen te gelijkertijd, en de gemiddelde man moet je leren op meerdere dingen tergelijktijd te doen..  (Dus vrouwen hebben geen smoes, en mannen wel.. ;D ;D)

Maar de gemiddelde eerste hulpverleners, kan wel meerdere dingen tegelijkertijd, of kan je dat in ieder geval heel goed leren.  

Dus leer eerste hulpverleners Organiseren, en dan Organiseer je de Hulpverlening..

Organiseer je de hulpverlening goed, scheelt dat meer dan minuten voor de ambulancezorg je bereikt.. Organiseer je de hulpverlening niet goed, vertraag je daarmee adequate hulpverlening aan de patient..
Pragmatische voorbeelden van organiseer je hulpverlening, zijn (Alarmeer de BHV, Alarmeer de receptie, zorg voor de AED, Doe de lichten aan, doe de voordeur open, zet iemand aan de weg die ambu de weg wijst.. Zorg voor dat de Hond is opgeborden, zodat die niet in die groene overall bijt.. , En dat hoef je niet zelf te doen, maar die dingen kan iedereen doen. dus ook als je geen eerste hulp hebt..

Allemaal zaken waarmee je enorm veel tijd mee bespaart.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 november 2005, 17:44:06
Ik ben het er helemaal mee eens, een goede adequate hulpverlening heeft structuur nodig ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 23 november 2005, 18:44:35
De precieze ratio achter de regel 'eerst een minuut reanimeren, dan alarmeren' bij trauma, jonge kinderen, verdrinking zie ik ook niet helemaal.

Daar kan ik me bij verdrinking nog wel iets bij voorstellen, omdat je in die gevallen soms wel de oorzaak van de circulatiestilstand kon opheffen, namelijk hypoxie door verstikking. Door te beademen incombinatie met thoraxcompressies zou je zo de circulatie wer op gang kunnen helpen omdat er relatief weinig schade aan het hart is. Ook is er nog voldoende bloed in de circulatie in tegenstelling tot het trauma met verbloeding.
Kinderen staan in het lijstje omdat ook bij hen verstikking over het algemeen de oorzaak is en bijna nooit cardiale problemen.

trauma ....tja wie het weet mag het zeggen ...........
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 23 november 2005, 19:49:20
Inderdaad, ik wil dat best aannemen hoor, ik begrijp ook de redenering er achter. Maar goed, die ambu moet toch komen, aangezien ik van te voren niet weet of het SO spontaan weer circulatie krijgt, is het handiger om eerst te bellen zodat de hulp alvast onderweg is. Anderzijds, hoe eerder gestart wordt met de reanimatie, deste groter de overlevingskans, maar dat geld ook weer voor vroegtijdig alarmeren.

Ik meen dat in de Richtlijn voor BLS van de NRR daar ook iets over gezegd wordt bij de reanimatie van kinderen.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 november 2005, 00:09:59
Ik meen dat in de Richtlijn voor BLS van de NRR daar ook iets over gezegd wordt bij de reanimatie van kinderen.

Dat klopt, Bij kinderen van 0-8 jaar, start je eerst reanimatie gedurende 1 minuut, daarna wordt er een melding gedaan. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 24 november 2005, 10:26:55
Dat klopt, Bij kinderen van 0-8 jaar, start je eerst reanimatie gedurende 1 minuut, daarna wordt er een melding gedaan. ;)

Maar we gaan toch niet wachten met de melding tot dat je 1 minuut gereanimeerd hebt, als je het al veel eerder kan organiseren, omdat het in dat protocolletje staat..  ? Als het eerder kan, door slim je hulpverlening te organiseren, ga je toch niet vertragen, want ik heb niet eerst 1 minuut gereanimeerd..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 24 november 2005, 11:02:16
Maar we gaan toch niet wachten met de melding tot dat je 1 minuut gereanimeerd hebt, als je het al veel eerder kan organiseren, omdat het in dat protocolletje staat..  ? Als het eerder kan, door slim je hulpverlening te organiseren, ga je toch niet vertragen, want ik heb niet eerst 1 minuut gereanimeerd..

Nee dat is iedereen wel duidelijk denk ik, die 1 minuut regel gaat op wanneer je moet kiezen tussen reanimeren of alarmeren
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martin vermeer

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 november 2005, 11:52:49
Juist dat is de opzet, want wanneer er meerdere mensen aanwezig zijn doe ik zeker eerst de alarmering!!!!  ;D


home

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 november 2005, 12:06:50
Die vraag heb ik aan de kaderinstructeur gevraagd tijdens een herhaling, hij gaf als antwoord: De eerste minuut is van groot belang! Dit geld in situaties dat je er alleen voor staat, in andere gevallen kan een omstander even alarmeren.

Ik heb het even nagevraagd bij het oranje kruis. maar een direct antwoord konden ze  niet geven.  :-\ Dus dit zal wel in de volgende druk worden aangepast. Toch sportief van het oranje kruis om dit toe te geven. Mochten er nog meer reacties komen van het oranje kuis dan houd ik jullie op de hoogte.


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 25 november 2005, 13:16:42
Het staat zelfs in de protocollen van de centralisten:
art. 11.11.11
Indien u een melding krijgt van een reanimatie van een kind cq. drenkeling dient u deze melding door te geven als misbruik van het alarmnummer. U verzoekt de melder u na een reanimatiepoging van 1 minuut terug te bellen.