De richtlijn van een ongevalslachtoffer komt uiteraard vanuit de richtlijnen van de ERC en AHA (European Resuscitation Council en American Heart Association).
Aangezien in dit geval het niet om een slachtoffer gaat met een waarschijnlijke cardiale oorzaak (dus geen ventrikelfibrilleren dat een stroomstoot vereist en dus snel bellen noodzakelijk maakt) maar meer waarschijnlijk een zuurstofprobleem (bv ingeklapte long) start de hulpverlener met beademen en hartmassage.
Ik heb vandaag toevallig de nieuwe AHA en ILCOR statements doorgelezen (een flink werk, het zijn een paar honderd pagina's) maar ik heb jouw stelling daar nergens terug kunnen vinden, ik heb uberhaupt in het adult BLS niets terug kunnen vinden speciaal m.b.t. trauma slachtoffers. Maar ik kan er overheen gelezen hebben natuurlijk, help me eens, waar heb je die informatie gevonden ?
Verder blijf ik nog steeds van mening dat traumaslachtoffers met een circulatie stilstand de meeste kans hebben bij snel vervoer, toediening van bloed en een operatie. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere, dus ik ben erg benieuwd naar je motivatie, waarom denk je dat dat 1 minuut reanimeren opweegt tegen 1 minuut eerder in het ziekenhuis / op de OK., welk letsel verwacht je dan bij een traumaslachtoffer met circulatiestilstand ?
Ik verwacht in die gevallen met name interne/externe bloedingen en/of uitgebreid neurologisch letsel, beiden zijn niet met een minuutje CPR te behandelen.
Jacques