Dag handhaver010,
Wat betreft BOA uniformkleding en uitrustingsstukken kan jouw werkgever/detacheringsbureau daar het beste antwoord op geven. Zij zullen de spullen die je nodig hebt bij jouw plaatsing in de gemeente waarschijnlijk ook aan jou verstrekken.
Ik kan je wel van wat antwoorden voorzien uit mijn eigen kennis en ervaringen;
1) Bij de jas zie ik dat er keuze is tussen een softshell, een blouson en een parka. Wat is precies het verschil tussen deze, en welke is het meest praktisch voor alledaags gebruik?
Een softshell is gewoon zoals de meeste softshells een dunne jas wat elastische, waterafstotende, winddichte en ademende eigenschappen heeft. Is een lichtgewicht jasje en wordt vaak onder de veiligheidsvest/steekvest gedragen.
Blouson is een korte versie van de stevige (dikkere) jas. Parka is daar dan weer de lange versie van.
Ik heb zelf een softshell en blouson. Het is maar net welke je prettiger vindt om te dragen. Blouson heeft wel weer enorm veel jaszakken, vind ik.
2) Ik zie dat er ook (steekwerende) vesten zijn. Zijn deze aan te raden of erg zwaar om te dragen? Een 'tactisch vest' met extra zakken en opbergruimte kan zeker handig zijn. Misschien tips welk vest ik het beste kan gebruiken?
Als in jouw gemeente een veiligheidsvest onderdeel uitmaakt van het uniform zal je er een verstrekt krijgen. Ze zijn er in verschillende merken en maten, maar ook dikte in de panelen. Doorgaans moet je rekenen op ongeveer 2 kilo. En met hitte buiten vind ik het geen pretje om het te dragen
3) Ik heb nog een set kisten (de oude bata's) van defensie welke erg goed lopen. Passen deze bij een BOA uniform, of zijn er specifieke richtlijnen voor te gebruiken schoeisel?
Schoenen zul je als het goed is van je werkgever krijgen, informeer daar eens naar welk merk en model je krijgt. Geen idee of jouw werkgever toestaat andere dan door de dienst verstrekte schoenen te gebruiken.
4) Ik heb ook nog een leren koppel met alle toebehoren (model US politie) welke ik als beveiliger heb gebruikt en graag draag. Kan deze ook bij het BOA uniform gedragen worden, of zijn er specifieke voorschriften welk type koppel gebruikt dient te worden?
Vrijwel overal wordt standaard de stevige nylon (binnen+buiten)riem met kunststof buckle verstrekt. Ik ken eerlijk gezegd geen collega's die een US style lederen riem dragen. In teamverband zal je dan wel een van de weinigen zijn, mocht je die kunnen gebruiken van de dienst.
5) Welke accessoires raden jullie aan om als BOA aan je koppel te dragen (naast porto en handboeien)? Op dit moment heb ik (beveiliging): LED zaklamp, multitool, tasje met EHBO kit, tasje met wegwerphandschoenen/beademingsmasker, sleutelhouder, maglite ring, optioneel bidonhouder. Is dit een goede setup voor een BOA, of nog tips voor aanpassingen
Naast de verplichte onderdelen heb ik een houder voor de snijwerende handschoenen, multitool en een sleutelhanger eraan zitten. Ik maak ook dankbaar gebruik van de 2 broekzakken en 2 zijzakken op de worker, borstzakje van mijn poloshort, opbergvakken van het vest en evt. een paar van de vele jaszakken
kunnen de overige spullen makkelijk in.