Voor wat ik begrepen heb is de nieuwe verkorte variant, bachelor compact intensief (BACI), toegankelijk voor mensen met een relevante vooropleiding (HBO/WO rechten, IVK, criminologie etc). Ik heb zelf de laatste versie van de 'oude' verkorte variant gedaan waarbij de meesten een relevantie vooropleiding hadden of op een andere manier ervaring binnen de politie. Ik ken ook meer voorbeelden van mensen met 1 of 2 masters die alsnog de vierjarige volgen. Om tijdens je huidige opleiding vrijstelling te krijgen voor vakken is lastig of liever gezegd nagenoeg onmogelijk. Om een voorbeeld te noemen. In mijn klas zat een zeer ervaren IBT docent die de overstap maakte. Vrijstelling voor IBT toetsen krijgen was voor hem een hele klus die bijna een half jaar geduurd heeft (hij heeft diezelfde toetsen mede ontwikkeld). Dit heeft meer te maken met bureaucratie dan met wat anders.
Wat je wel kan proberen is vanaf het begin af aan je aanvraag in te dienen om overgezet te worden naar de verkorte variant. Dit zou een BACI klas kunnen zijn en in sommige gevallen zelfs een DS klas (doorstroom klas waar je dus bij ervaren collega's in de klas zit). Zeker als je al twee scripties geschreven hebt zou ik je dit aanraden (maar of dit lukt is met bestuurskunde HRM maar de vraag, proberen kun je het zeker). In het verkorte traject zit een vrijstellingstraject standaard in het pakket. Moet je in het eerste kwartiel doen en levert je 80ECT punten vrijstelling op. De rest van de 240ECT moet je dan nog halen. Dit is momenteel nog het enige verschil met de 4 jarige variant. (en dat je 1,5 jaar minder de tijd hebt voor de overige 160ECT).