Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2005/2006

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2005/2006  (gelezen 239436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 28 december 2005, 10:08:42
Met een mooi plaatje!!!!  ;D ;D ;D ;D

http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,1478,15538-Regionieuws!!__3013400_,00.html

Zelfs het kruit moet uit het vuurwerk in etalage
door NILS TEN BRINKE

28 DECEMBER 2005 - VAASSEN/EMST - ‘Het zijn forse investeringen, maar vuurwerk blijft een lucratieve handel’ , zegt Gerrit Riphagen van het gelijknamige autobedrijf in Emst nuchter. Met rijwielzaak Jan Kempes is hij de enige in de gemeente Epe die voor de komende jaarwisseling toestemming heeft om vuurwerk te verkopen. Daarvoor hebben ze wel fors moeten investeren.

http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/3013400-389162-groot.jpg
(Foto YVONNE PIETERS)

Zijn grootvader deed het, zijn vader en voor de derde generatie, Jan Kempes (60), hoort vuurwerk net zo bij de rijwiel- en bromfietshandel als een kerstboom bij Kerstmis. Vorig jaar haalden de aangescherpte regels uit het Vuurwerkbesluit een streep door de familietraditie en moest hij Vaassen nee verkopen. ‘Heel pijnlijk’, zegt Kempes. Dezelfde ervaring delen Gerrit en Willie Riphagen uit Emst. ‘Toen het vorig jaar niet meer mocht ben ik voor het eerst tussen kerst en oud-en-nieuw gaan winkelen in Amsterdam. Het was net of ik spijbelde’, zegt Willie.

Kempes en Riphagen waren niet de enige. Niemand van de acht vuurwerkverkopers uit de gemeente Epe had tijd genoeg om de winkels aan te passen aan de eisen uit het Vuurwerkbesluit. Een jaar later blijkt het Riphagen en Kempes wel gelukt. Achter het autobedrijf aan de Hoofdweg in Emst toont Gerrit de beveiligde bunker.

Kruitloos

‘Wie vuurwerk wil kopen wordt eerst naar de kelder geleid waar die zijn keuze doorgeeft en afrekent. Dat daar geen sprinkler-leidingen hangen is logisch. ‘Het zijn demo’s, oftewel kruitloos vuurwerk’, zegt Willie nuchter. De echte jumping jacks, flashing parachutes en meters lange vuurpijlen komen uit de bunker. In een ruimte met stenen muren en achter zware brandwerende deuren toont Riphagen de voorraad onder de speciale explosievrije lampen. Daar vlak onder hangen de leidingen van de sprinkler-installatie als een soort monorail. Het vuurwerk ligt in dozen in stalen kratten. ‘Nooit tegen de muur want dan kan het water er niet achter komen.’ Ook de maximale stapelhoogte wordt beperkt met het oog op het bereik van de sprinklers. In een ander vertrek is een speciale eveneens beveiligde ompakruimte of zogeheten bufferbewaarplaats gerealiseerd waar de bestellingen worden klaar gemaakt. Overal hangen brandmelders.

‘Het hart van alles is de sprinkler-installatie’, zegt Riphagen bij een gigantisch gevaarte dat 35.000 euro kostte. In geval van brand- of rook alarm wordt die voorzien van 35 kuub water per uur, gelijk aan één tankwagen. Dat water wordt tot dertig meter diep onder de grond opgepompt en met behulp van een expansievat op een druk van bijna acht bar gehouden. Extra accu’s, in geval van stroomuitval, nemen het werk desnoods over. Dikke sloten op de kranen verhoeden dat iemand de toevoer blokkeert. Hoe de kraan dan dicht moet bij lekkage? ‘Ik zou het niet weten’, zegt Riphagen. ‘Het zijn de regels.’

Investeringen

Rijwiel- en bromfietshandel Kempes aan de Apeldoornseweg in Vaassen heeft 125.000 euro geïnvesteerd om donderdag weer te mogen verkopen. ‘Een investering die zich pas na jaren terug verdient. Als ze de eisen trouwens niet opnieuw bijstellen.’ De bouwkundige aanpassingen gingen relatief snel. ‘Het moeilijkste was om alle instanties op één lijn te krijgen.’ Met de één moet alles over de aanlevering van water geregeld worden. De ander houdt zich alleen bezig met de installatie van de sprinklers. Dan heeft de brandweer, de gemeente, een apart programma van eisen: allemaal mensen die niets met elkaar te maken hebben. Stokt het in één schakel, dan kun je weer van voor af aan beginnen’, zegt Kempes die de inspiratie van zijn vrouw Bertha en knecht Martin Rodijk soms hard nodig had. Rest de vraag of de verkopers zich nu veiliger voelen tussen maximaal 10.000 kilo explosieven. Riphagen: ‘We verkopen vanaf 1976 vuurwerk en ik heb nog nooit gevaarlijke situaties meegemaakt. Als je ziet wat je nu moet investeren heb ik heb gevoel dat de regelgeving is doorgeschoten.’

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 28 december 2005, 10:13:22
http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,1478,15533-Regionieuws!!-__3012153_,00.html

Sporters verkopen vuurwerk
van een onzer verslaggevers

27 DECEMBER 2005 - KAMPEN - Steeds meer sportverenigingen stappen in de vuurwerkverkoop. In eigen auto’s worden bestelde pakketten vlak voor oud en nieuw bezorgd bij de klanten. Hiermee overtreden ze al heel snel de wet. Ook aan het vervoer van vuurwerk zijn strenge wettelijke eisen gesteld, zo meldt de provincie Overijssel. Een particulier mag maximaal tien kilo vuurwerk vervoeren.

Albert Dam, vuurwerkcoördinator van de provincie Overijssel meldt dat landelijk gezien vorig jaar op zo’n twaalfhonderd punten vuurwerk werd verkocht.

Hij verwacht dat het aantal verkooppunten dit jaar zo rond de vijftienhonderd zal liggen. Nog altijd de helft minder dan een paar jaar geleden, toen de eisen, die aan de verkoop werden gesteld veel minder streng waren.

Fenomeen

Door het teruglopend aantal verkoopplaatsen van vuurwerk steekt een nieuw fenomeen de kop op, zegt provinciewoordvoerder Bonnie van der Meer.

Om de kas te spekken, hebben sportverenigingen het idee opgevat bestellingen voor vuurwerkpakketten bij hun leden op te nemen en kort voor oud en nieuw met eigen auto’s thuis te bezorgen. ‘Dat gebeurde nooit eerder op deze schaal’, stelt Van der Meer.

Wet overtreden

Wat de verenigingen niet weten, is dat ze daarmee de wet overtreden, ook als ze slechts legaal vuurwerk verhandelen. Want niet alleen voor de opslag gelden strenge regels, ook aan het vervoer zijn allerlei wettelijke eisen gesteld. Die eisen staan opgetekend in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Een particulier mag maximaal tien kilo vuurwerk vervoeren.

Proces-verbaal

Die regel betekent dat verenigingen geen vuurwerk mogen uitventen, vooral omdat de samengestelde pakketten vaak niet voldoen aan de vervoerswetgeving. ‘In voorkomende gevallen zal de politie proces-verbaal opmaken,’ klinkt het dreigend

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 28 december 2005, 10:19:28
:-X :-X :-X :-X :-X :-X

http://www.members.lycos.nl/vuurwerkjes/panzers.JPG[/img]

http://www.arjanuitman.com/forum/showthread.php?t=196

(...)

Ik heb er ook enkele tientallen liggen hier, tot nu toe nog maar twee afgestoken en ze knalden geweldig! Het viel me op dat de vertraging opmerkelijk lang is, van de eerste die ik afstak dacht ik dat het een weigeraar was, niet dus, en dat heb ik geweten  . Dat met die gele/rode koppen zegt overigens niets over hoe goed ze het doen, alleen over hoe oud ze zijn, maar als ze goed zijn opgeslagen hoeft dat niets uit te maken

(...)

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 28 december 2005, 10:31:30
:-X :-X :-X :-X :-X :-X

http://www.arjanuitman.com/forum/showthread.php?t=196

(...)

Ik heb er ook enkele tientallen liggen hier, tot nu toe nog maar twee afgestoken en ze knalden geweldig! Het viel me op dat de vertraging opmerkelijk lang is, van de eerste die ik afstak dacht ik dat het een weigeraar was, niet dus, en dat heb ik geweten  . Dat met die gele/rode koppen zegt overigens niets over hoe goed ze het doen, alleen over hoe oud ze zijn, maar als ze goed zijn opgeslagen hoeft dat niets uit te maken

(...)

Lol, panzervuistjes!  ;D
343, never forget.

brw_sluis

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 28 december 2005, 12:25:37
Nieuws » 27/12/2005: Middelburger (18) aangehouden na verkoop vuurwerk
MIDDELBURG - Op woensdag 14 december zijn twee leerlingen van een middelbare school in Middelburg (een 14-jarige jongen uit Middelburg en een 14-jarige jongen uit Vlissingen) door de schoolleiding betrapt op het afsteken van vuurwerk.

Ook bleek dat de jongens op school vuurwerk verkochten. In verband hiermee is het tweetal op het politiebureau gehoord. Vandaag, 27 december, is een 18-jarige man uit Middelburg van wie zij het vuurwerk gekocht hadden in zijn woning aangehouden.

In de woning is een doos nitraatbommen aangetroffen en in beslag genomen.

AmbuDennis

• Gast
Reactie #75 Gepost op: 28 december 2005, 13:56:02

In de woning is een doos nitraatbommen aangetroffen en in beslag genomen.

Ik had nog zo gezegd,

GEEN BOMMETJE!!!!  ;D

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 28 december 2005, 16:54:34
http://www.telegraaf.nl/binnenland/30958651/Agenten_gewond_door_explosie_vreugdevuur.html

Binnenland

wo 28 dec 2005, 09:48
Agenten gewond door explosie vreugdevuur
DEN HAAG - Twee politiemensen zijn woensdagochtend vroeg gewond geraakt, toen een explosie plaatsvond in een illegaal vreugdevuur in Den Haag. Dat heeft de politie woensdag laten weten. Er werden vier mensen gearresteerd.

Het incident vond rond kwart over een plaats in de Burgemeester Jansenstraat. De politiemensen waren na klachten van buurtbewoners naar de straat gegaan, waar zij ongeveer vijftien mensen rond het vuur aantroffen. Toen zij geen aanstalten maakten om het vuur uit te maken, ging de politie over tot arrestaties.

Tijdens het inrekenen deed zich volgens de politie een grote explosie voor in het vreugdevuur. De politiemensen raakten dermate grewond dat ze naar het ziekenhuis moesten voor behandeling. De arrestanten zijn tussen de 19 en 26 jaar oud.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 28 december 2005, 22:14:02
http://www.ad.nl/binnenland/article91738.ece

Vuurwerksjaak slaat zijn slag
Door RICHARD CLEVERS ROTTERDAM

Vuurwerkhandelaren maken zich op voor hun jaarlijkse klapper. Denk niet dat ze de rest van het jaar niets doen; wie de handel serieus neemt, moet veel reizen.

6.00U Moet je hem zien lopen. Die Sjaak Hofman toch! Al drie uur wakker, op dit onmenselijke tijdstip. Wallen onder de ogen, maar niettemin in opperbest humeur. Het ’uur u’ nadert.

In de laatste drie, knotsgekke, dagen van het jaar moet hij zowat z’n complete jaarinkomen zien te verdienen. Hofmans jaarlijkse klapper, zeg maar. Dan moet-ie knallen met zijn winkel ’Vuurwerksjaak’ in Rotterdam- Noord. ,,Ons team loopt zich het vuur uit de sloffen,’’ schrijft Sjaak, ook niet vies van een woordgrapje, op zijn website.

In een vuurwerkgroothandel in Nistelrode (24 uur per dag open!) bekijkt hij bij het ochtendgloren de laatste ’dummies’. ,,Dat is vuurwerk zonder kruit. Om te showen in mijn winkel. Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws. Kan het niet hebben als iemand spullen afsteekt die ik nog niet in m’n zaak had.’’

8.45UVuurwerksjaak gaat ver om voorop te lopen. ,,Ieder jaar ga ik wel een maandje naar China of Thailand. Om het nieuwste vuurwerk te bekijken. Op dvd meestal,’’ zegt hij, terug in z’n winkel.

,,Eigenlijk ben ik er het hele jaar wel mee bezig, maar twee maanden voor oud en nieuw wordt het pas écht druk. Ik moet personeel regelen en de winkel in orde brengen, want de veiligheidseisen zijn streng. Daar kan ik wel een boek over schrijven!’’ vertelt hij, terwijl hij afdaalt in het ’heilige der heilige’.

,,Onze kluis,’’ klinkt het trots in de kelder. ,,Brandwerende deuren, sprinklerinstallaties, kasten die níet tegen de wand aanstaan. Overal is op gelet.’’

10.05U Medewerker Menno van Gameren controleert de website. ,,Dit jaar kunnen mensen voor het eerst on line bestellen en betalen,’’ vertelt hij. In de laatste drie dagen van 2005 mogen de spullen worden opgehaald. Het liefst wil Vuurwerksjaak tevoren weten wanneer de klant komt. ,,Om de drukte te kunnen reguleren.’’

11.15UMet het verlanglijstje van kleinzoonlief stapt C. Kraan (65) de winkel binnen. Rotjes wil de kleine (13) hebben. ,,Krijgt ie voor kerst,’’ zegt oma, terwijl ze 35 euro afrekent. ,,Natuurlijk gaat hij ze in de dagen vóór nieuwjaar al afsteken. Vindt oma niet goed hoor, maar ach, dat doen toch alle jongens?!’’

13.10UIneens staat er een hele basisschoolklas in de winkel. ,,Wij zijn een school voor moeilijk lerende kinderen,’’ vertelt de juf. ,,We zijn bezig met een les waarin ze leren om in een winkel af te rekenen.’’ Pascal wil graag knalerwten kopen. Die mag hij direct meenemen, want voor kindervuurwerk gelden minder strenge regels. ,,Maar de juffrouw moet het naar buiten dragen,’’ zegt Sjaak gedecideerd. De kinderen kijken hun ogen uit. ,,Die emotie bij vuurwerk, dat vind ik prachtig,’’ zegt Sjaak later. De Rotterdammer is populair onder de jeugd. ,,Op straat word ik aangesproken door kinderen die ik niet eens ken. Moet je ze hier eens zien in de winkel. Allemaal voelen aan die pijlen. Met twinkelende ogen. Dat is wat! Vader erbij. Die steekt uit jeugdsentiment ook nog graag wat af. Of hij wil de buurman overtroeven.’’ Maar guitige Sjaak kan ook streng zijn. ,,Gebruiken jullie wel een lontje,’’ zegt hij, met opgeheven vinger tegen de klas. ,,Dat is veiliger,’’ demonstreert hij.

14.00UAl acht uur bezig, maar misschien nog wel acht uur te gaan. Er komen wat sollicitanten, vertelt Sjaak. Van Gameren gaat de winkel (sinds 1 december weer open, de rest van het jaar leeg) verder inrichten. Nu zijn ze nog met z’n tweeën, maar tijdens de drie dwaze dagen staan er minstens vijftien medewerkers in Vuurwerksjaak. Het schema is ongeveer wel rond. Van minuut tot minuut gepland. ,,Er komen hier vrachtwagens af en aan rijden, vlak voor nieuwjaar. Dat móet precies op tijd gebeuren, want ze mogen hier niet in de straat wachten in verband met de veiligheid.’’

tussen de pijlen en rotjes bij Vuurwerksjaak

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 29 december 2005, 13:18:00
Vuurwerk gegooid in school Heusden

Een klaslokaal van de school brandde volledig uit (Foto: Reality Photo).

HEUSDEN - In een klaslokaal van de basisscholen De Fontein en De Leilinde aan de Kasteellaan in Heusden heeft woensdagavond brand gewoed. Volgens de politie heeft baldadige jeugd waarschijnlijk vuurwerk door een ruit van de school gegooid.

De brand brak uit in een lokaal in het nieuwbouwgedeelte van de school. De brandweer kon voorkomen dat de brand oversloeg naar andere delen van de school.

Een lokaal liep brandschade op, de rest van de school had roetschade. De middag voor de brand hadden ouders van leerlingen de lokalen schoongemaakt, zodat de kinderen na de kerstvakantie in hun nieuwe school konden beginnen.