@ Willem D... Puur persoonlijk heb ik idee dat het niveau dat wordt soms wordt nagestreefd te ver gaat. Methodieken buiten beschouwing gelaten. De behoefte aan diploma's, kennis en 'alles kunnen ligt gewoon in een trend naar mijn idee. Maar dan zullen we weer verzanden in een discussie die ieder jaar weer ergens opduikt haha. (Dus ik zeg alvast ja, ik geef mij over voor diegenen die het hier niet mee eens zijn )... Maar is niveau een reden van de vrijwilligerstekorten....(?).... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het aanbod en de vraag is veranderd in de afgelopen jaren.
Niet alleen de ehbo kampt met vrijwilligersproblemen. Hierboven werden de verkeersregelaars al genoemd. Maar ook sportverenigingen is mijn ervaring.
Het grote probleem is dat men het standaard niveau EHBO diploma van het Oranje Kruis en sinds enige tijd ook die van het Rode Kruis geschikt acht voor alle vormen van hulpverlening en inzetbaarheid.
Of het nu gaat om huis-tuin-keuken ongevallen, passanten hulpverlening, en/of bij grootschalige evenementen hulpverlening, het Oranje Kruis EHBO diploma is kennelijk overal voor geschikt.
Gemakshalve wordt vergeten, onderkend en/of wordt weggewoven dat het huidige Oranje Kruis niveau is afgedaald tot het niveau wat eens het vroegere BHV niveau was. Het BHV niveau is daarop zelfs afgegleden naar een nog bedroevender lager niveau.
Het huidige laagdrempelige eenvoudige standaard niveau EHBO diploma van het Oranje Kruis en Rode Kruis hebben beduidend ingeboet op hun oorspronkelijke waarde, en voldoen in die zin en naar mijn mening niet meer aan de hedendaagse eisen. De vraag naar deugdelijk opgeleide EHBO-ers voor evenementen hulpverloening kan vanuit het oogpunt van opleidingsniveau en kennis niet meer worden ingevuld door EHBO-ers welke beschikken over het standaard EHBO diploma van het Oranje Kruis en het Rode Kruis (uitgebreid).
Overheden stellen in toenemende mate meer eisen aan evenementen hulpverleners en aan organisatoren. Deze ontwikkeling staat haaks op de visie van het Oranje Kruis. Hoe kunnen EHBO verenigingen
verantwoord hun leden inzetten als zij onder het niveau van door de GHOR en evenementen organisaties gestelde eisen zitten. NIET dus.
Ook EHBO verenigingen en zeker de EHBO instructeurs merken onmiskenbaar de versimpeling en de daling van het niveau van het EHBO diploma van het Oranje Kruis op. Dat heeft direct en/of indirect zijn weerslag op het ledenbestand van EHBO verenigingen. De bereidheid om als EHBO-er op een evenement te staan neemt ziender ogen af.
"EHBO, je moet het wel echt kunnen" is daarom dubbelzinnig op te vatten.