Belangrijkste tip die ik meekreeg is om
niet te hard van start te gaan. Ik nam een lekker tempo aan maar geen sprint ofzo. Vanaf halverwege ronde 3 kickt hij er goed in om het maar zo te noemen en dan moet je niet in gaan kakken en fouten maken. Mentaal voordeeltje daaraan voor mij was dat ik steeds hoorde dat ik onder het schema liep en dat geeft een boost. Waardoor ik weer steeds verder onder het schema ging lopen etc. etc.
Ik had ook de kans om het parcours een keer eerder te lopen aangezien een vriend van mij IBT docent is. Ik deed het uiteindelijk pas op de dag voor de sporttest dus dat was wel vrij kort dag maar desondanks wel gelopen en niet te gek gedaan. Ik haalde toen 2:59 en op de dag zelf kwam ik op 2:46.
Het scheelt wel als je weet wat je te wachten staat. Ik had de filmpjes al 100x bekeken om het parcours zoveel mogelijk uit mijn hoofd te leren maar het was echt wel ff aanpoten toen ik hem voor het eerst liep.
Er is echt wel over nagedacht hoe ze je in zo kort mogelijke tijd zo moe mogelijk maken.
Wat ook fijn is is als je elkaar als sollicitanten aanmoedigt en door de laatste 2 rondes heen praat zodra de coach stopt. Ik vond dat zelf wel prettig. Helaas moest ik als laatste en had bijna niemand meer adem over om me aan te moedigen haha
Ik zit zelf overigens in de lichting voor januari 2020 en ben bijna klaar met de hele procedure.