Jij snapt het niet,als de centralist bezig is met een woningbrand met slachtoffers.En hij krijgt die melding van dat bootje wat op de wal dreigt te lopen.Gaat die melding van die woningbrand ten alle tijden voor.Een centralist zal dat bootje in de wacht zetten,en pas gaan alarmeren op het moment dat hij/zij daar tijd voor heeft en dat kan een 5 minuten duren.
En dan kan de kustwacht toch echt even wachten
Nee, Peter, zou het mogelijk kunnen zijn dat jij iets niet snapt?
En dat iemand iets wél begrijpt (snapt) maar het toch niet met je eens is?
Als een centralist op de RAC het te druk heeft om een reddingsboot te alarmeren, zouden al die meldingen natuurlijk te zien moeten zijn. Die gaan namelijk ook over P2000 tegenwoordig.
Wat snap ik hier niet?
0703306 17:51:11 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703306 17:35:39 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)
--------------------------------------------------------------------------------
0704728 14:47:28 28-02-06 ALPHA als je tijd hebt bel even meldkamer zonder spoed BRW Gooi en Vechtstreek
Hieruit blijkt dat er géén Huizen in de brand waren rond de tijd van alarmering en ook zijn er geen beknellingen bekend. Hoogstens zit ie met Alpha aan z'n oor. Wel blijkt dat het RAC na 16 minuten geen response geheel volgens protocol keurig nog een keer alarmeert. Je moet daar de tijd die de melding op het RAC is blijven liggen bij op tellen, kom je op 21 minuten na de melding meldt het eerste bemanningslid zich op 16, die nog 10 minuten op het tweede bemanningslid moet wachten en vervolgens na een iets meer dan een half uur uitvaart.
En Kees,
Nog de brandweer, nog het kustwachtcentrum hebben genoeg capacteit om als het echt hommeles wordt de zaken goed aan te pakken. Tijdens een sneeuwbui gaat het al niet helemaal goed en de kustwacht zegt zelf niet meer als 4 kleine meldingen per minuut aan te kunnen met maximaal 9 lijnen, waaronder ook de uitgaande.
Op een zekere hemelvaartsdag legde een fietser die de marifoon pakte van een op de dijk lek geslagen zeilboot daarnaast ook moeiteloos gedurende een half uur het noodverkeer van 16 plat. "Help die man toch, z'n bootje gaat helemaal stuk!. Alle telefoonlijnen lagen plat en communicatie was pas weer mogelijk toen de storm was gaan liggen en de puntjes op de Ï moesten worden gezet. "
Ik ben bang Kees dat dit vandaag nog niets veranderd is. Ook c2000 zal dan plat liggen voor de reddingsbrigades ben ik bang. In die omstandigheden hebben de centralisten het zeker te druk om zich met tweederangs waterdingen te bemoeien.
Henk
PS Tijdens één van mijn bezoeken daar had de kustwacht z'n handen vol aan één melding van een depressieve jongen die mogelijk van een veerpont zou zijn afgesprongen. Met z'n vieren druk aan het bellen, loggen, computeren (mogelijke drift) en het radioverkeer aan het voeren met de reddingsboten. Daar kan niet veel meer bij dacht ik toen. Er kunnen nog twee van huis worden geroepen maar dan is het op.