Verkeersregelaar(s) op motor

Auteur Topic: Verkeersregelaar(s) op motor  (gelezen 18503 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Gepost op: 17 december 2019, 10:42:23
Afgelopen zondag (15 december) was ik in hartje Utrecht. Daar kwam een aantal malen een grote stoet kerstmannen op motoren langs, die reden over busbanen e.d. Deze stoet werd begeleid door een tiental verkeersregelaars op motoren die heel veel oranje knipperlichten voerden, midden op de kruising als een soort wannabee politieagenten vanaf hun motor het verkeer druk blazend op een fluitje het verkeer stilzetten zodat de stoet ongehinderd door de stad kon scheuren en de kruising weer vrijgaven zodra de stoet voorbij was. Tot mijn verbazing zag ik een aantal keren ook politievoertuigen stil staan, die het kennelijk maar heel gewoon vonden, terwijl volgens mij het helemaal niet toegestaan is om als verkeersregelaar vanaf/vanuit een voertuig het verkeer te regelen. En ook mag een verkeersregelaar op een motor (die volgens mij dan dus ook helemaal geen verkeersregelaar is) geen oranje knipperlichten voeren.

Ik ben heel benieuwd hoe dit nu precies zit?




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2019, 14:28:26
Je hebt helemaal gelijk het mag niet. Maar zoals wel vaker met dat soort dingen, een normale straatdiender heeft daar onvoldoende verstand van. Hoe vaak zie je in de buurt van evenementen niet goed bedoelde vrijwilligers in gele hesjes met knipperende zaklampjes verkeer regelen, of tuincentra die hun zaterdaghulp voor de poort het verkeer regelen. Zo lang het goed gaat vindt iedereen het prima, maar als het fout gaat... En als straatdiender kan je er ook weinig aan doen...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2019, 16:48:36
Als straatdienders kan je er denk ik op dat moment weinig aan doen. Wat ingrijpen zorgt alleen nog maar meer overlast. Maar voor dit 'evenement' zal toch wel een vergunning nodig zijn geweest? Je kan toch niet zo maar in hartje Utrecht met honderden motoren over afgesloten busbanen gaan rijden? En de daar aanwezige straatdienders zouden dan toch wel gebriefd zijn over dit evenement? Is er dan niemand die er over nagedacht heeft hoe deze stoet begeleid zou gaan worden?

En dit is echt geen incident. Al jarenlang zie ik een aantal partijen in deze branche steeds meer en meer motoren en andere voertuigen aanschaffen die steeds meer en meer op politievoertuigen lijken. En ze maken daar ook openlijk reclame voor, waarbij ze alleen niet heel expliciet zeggen dat ze ook vanaf hun motor het verkeer regelen, bv:

https://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/Verkeersregelaar%20met%20motor

Daar staan notabene 2 motoragenten met 3 van deze wannabee's op de foto. Als de 'normale straatdiender' daar onvoldoende verstand van heeft, hoe zit het dan met de gespecialiseerde dienders en andere instanties die vergunningen afgeven voor dit soort evenementen, waarom pakken deze dit soort praktijken niet aan? Want het was levensgevaarlijk wat deze gasten aan het doen waren, het zag er allerminst professioneel uit. Dat kwam vooral ook doordat ze de stoet met veel te grote snelheid door de stad probeerden te loodsen, en pas vlak voor aankomst van de stoet op een kruispunt arriveerden, waardoor ze veel te weinig tijd hadden. Bovendien reden ze elkaar in de weg, het was gewoon een chaos!


jtwubs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2019, 13:12:36
Als verkeersregelaar bij wielerevenementen heb ik regelmatig met de motor geholpen kruispunten af te zetten. Altijd onder eindverantwoording van de politie.
En uiteraard met de instructie niet vanaf de motor het verkeer te regelen. Maar ja...als je af en toe vlak voor de wielrenners bij een kruispunt aan komt, kun je soms niet veel anders, dan je motor "er voor gooien". Wel altijd, eigen veiligheid eerst!!
Zoals al gezegd, zolang het goed gaat, gebeuren dit soort dingen. Maar, als het fout gaat, heeft waarschijnlijk de verkeersregelaar wel een probleem...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2019, 14:54:45
Als verkeersregelaar bij wielerevenementen heb ik regelmatig met de motor geholpen kruispunten af te zetten. Altijd onder eindverantwoording van de politie.
En uiteraard met de instructie niet vanaf de motor het verkeer te regelen. Maar ja...als je af en toe vlak voor de wielrenners bij een kruispunt aan komt, kun je soms niet veel anders, dan je motor "er voor gooien". Wel altijd, eigen veiligheid eerst!!
Zoals al gezegd, zolang het goed gaat, gebeuren dit soort dingen. Maar, als het fout gaat, heeft waarschijnlijk de verkeersregelaar wel een probleem...
Zeker als het van tevoren al bekend had kunnen zijn. Dan heb je het niet alleen over financiële aansprakelijkheid...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2019, 10:50:02
Maar wat nou als je beide voeten op de grond hebt en je dus eigenlijk "staat" alleen met een motor tussen je benen ?

Ik ben het er overigens mee eens dat afstappen beter werkt, al is het maar omdat je dan meer vrijheid hebt om de verschillende rijbanen aanwijzigingen te geven (zie ook politie zelf in begeleidings filmpjes van verkeerspolitie den haag).
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2019, 11:12:42
En ze maken daar ook openlijk reclame voor, waarbij ze alleen niet heel expliciet zeggen dat ze ook vanaf hun motor het verkeer regelen, bv:

https://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/Verkeersregelaar%20met%20motor

Daar staan notabene 2 motoragenten met 3 van deze wannabee's op de foto.

Hier trek je twee*) dingen compleet uit de context, en geef jij jezelf een klopje op je schouder**) waardoor de gewone automobilist ook niets meer aantrekt van verkeersregelaars***)

*) 1- De motoren hier afgebeeld zijn in de bedrijfskleuren van dit bedrijf dat al jaren zijn voertuigen in deze uitstraling heeft. Werkt ook vaak nauw samen met de politie bij diverse afzettingen.
     2- De bewuste foto is genomen tijdens het kinderbeestfeest waarbij beide partijen trots waren op de samenwerking en het goede banen te hebben geleid van het verkeer op de bewuste dag. Maar ook op de samenwerking daarnaartoe.

**) Wel eens gehoord van jullie eigen opleiders vinden van jullie kwaliteit als verkeersregelaar? Wil je ons professionele verkeersregelaars aub niet degraderen tot tweederangs politieagent? ( ik mag hopen dat je dat laatste niet leest als belediging maar sarcasme ) Het zou je sieren om die uitspraak: "Wanabee Politieagent" te laten varen. Velen van ons komen ook weg uit of de blauwe, gele of rode tak van sport maar hebben meer met het verkeer dan de overige taken die de andere takken van sport hebben. En ja er zijn rotte appels, maar die zijn in alle takken van sport.

***) Jouw uitspraak doet het voorkomen alsof wij maar wat doen, terwijl in veel gevallen bij een incident door de IM leiding ter plaatse politie snel wordt uitgewisseld tegen VKRs en niet in de eerste plaats vanwege de kosten maar wel vanwege de duidelijkheid van tekens.

Maar wat nou als je beide voeten op de grond hebt en je dus eigenlijk "staat" alleen met een motor tussen je benen ?
Dan ben je nog steeds een bestuurder, er is jurisprudentie die aangeeft dat je alleen geen bestuurder meer bent als je met twee benen aan 1 zijde naast het voertuig staat zonder contact te hebben met het voertuig of delen van het voertuig.
Dat is ook het probleem dat er is met het geven van een stopteken vanaf een motor, want volgens de letter van de wet mag ook politie en KMar dit niet.

Maar ja...als je af en toe vlak voor de wielrenners bij een kruispunt aan komt, kun je soms niet veel anders, dan je motor "er voor gooien".
Dit is een overtreding art. 5 WvW en dus ten aller tijde verboden. Maar iets wat ik hier in het verleden vaker heb gelezen is dat men denkt dat het gebruik van een voertuig verkeerregelen is. Echter het gebruiken van het voertuig als afzetmiddel is gewoon toegestaan mits het gebeurt zonder overtreding art. 5 WvW.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2019, 15:24:48
(...) Al jarenlang zie ik een aantal partijen in deze branche steeds meer en meer motoren en andere voertuigen aanschaffen die steeds meer en meer op politievoertuigen lijken. En ze maken daar ook openlijk reclame voor, waarbij ze alleen niet heel expliciet zeggen dat ze ook vanaf hun motor het verkeer regelen.
De politie, de ambulancedienst, Rijkswaterstaat, ANWB, en niet te vergeten de brandweer; even een paar partijen die niet ook medewerkers op de motor hebben omdat het er leuk uit ziet (en stoer, ook), maar vooral omdat een motor wendbaar is, lekker smal en dus (o.a.) makkelijk tussen files cq stilstaand verkeer door kan rijden. Genoeg particulieren gebruiken de motor om dezelfde reden als woon-werk vervoersmiddel, maar ook gewoon voor zakelijke ritten - het is enorm tijdsbesparend.

Bedrijven die verkeersregelaars leveren hebben hier, wanneer zij onder andere calamiteitendiensten aanbieden, ook voordeel mee. Hun personeel komt eerder ter plaatse (want geen file) en kan eerder de klant helpen. Klant blij, kassa! Soms is een verkeersregelaar (met evt. de beperkte middelen die hij op een motor kan meenemen) niet genoeg en is er ook materieel nodig. Dat zal dan met een vier(of meer)wielig voertuig ter plaatse gebracht moeten worden, al is mankracht en een opvallende motor op de weg vaak genoeg om de 'eerste slag te slaan'.

En ja, als je denkt een goed product te hebben en je wil het verkopen, maak je er reclame voor. Dat is niet anders met raamkozijnen, allerlei abonnementen en onderbroeken; het enige verschil is dat ik diensten van verkeersregelaars nog nooit ben tegengekomen in het bushokje.

Dat is ook het probleem dat er is met het geven van een stopteken vanaf een motor, want volgens de letter van de wet mag ook politie en KMar dit niet.
Dit is een overtreding art. 5 WvW en dus ten aller tijde verboden.

Volgens RVV 1990 art. 82 dienen weggebruikers verplicht aanwijzingen op te volgen van agenten, militairen van de KMar en verkeersregelaars.

Code: (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) [Selecteer]
Artikel 82      
1 Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:

a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,

b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,

c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en

d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.

Volgens de BABW art. 58a lid 4 mogen verkeersregelaars niet zijnde weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat geen tekens vanaf of vanuit een motorvoetuig geven.

Code: (Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) [Selecteer]
Aanwijzingen als bedoeld in artikel 82, eerste lid, van het RVV 1990, worden voor zover het betreft verkeersregelaars niet zijnde weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, niet gegeven vanaf een motorrijtuig of, voorzover het betreft verkeersregelaars niet zijnde transportbegeleiders of weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, vanuit een motorrijtuig.


Volgens welke wet of regeling zou een motorrijder van politie of KMar geen aanwijzingen mogen geven vanaf de motor?

Maar iets wat ik hier in het verleden vaker heb gelezen is dat men denkt dat het gebruik van een voertuig verkeerregelen is. Echter het gebruiken van het voertuig als afzetmiddel is gewoon toegestaan mits het gebeurt zonder overtreding art. 5 WvW.
Een voertuig kan niet zomaar als afzetmiddel worden gebruikt (op brave burgers na, die bij een aanrijding een gevallen fietser proberen af te schermen van het langsrijdende verkeer etc). Daar zijn regels voor, die iedere persoon die op/rond de weg werkt dient te weten.

Als beroeps afzetter neem ik aan dat je geslaagd bent voor je BRL9109 en kennis hebt van de CROW-boeken met betrekking tot afzettingen en eisen aan voertuigen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2019, 18:47:26
Jouw relaas klopt, als het gaat om de opsporende taak en handhavende taak. Maar tijdens de opleiding zowel bij de KMar als Politie is de lesstof dat het daadwerkelijke verkeer regelen gebeurd met de voetjes op de grond naast het voertuig. De enige uitzondering is het geven van een stopteken met de hand vanaf de motor, al zou het mij niet verbazen dat dit bij de intrede van de stopmatrix op een motor ook is geschrapt. Het artikelnummer moet ik je even schuldig blijven daar ik niet thuis ben en bij mij documentatie kan.

Als beroeps afzetter neem ik aan dat je geslaagd bent voor je BRL9109 en kennis hebt van de CROW-boeken met betrekking tot afzettingen en eisen aan voertuigen
Doe mij eerst een plezier en lees de CROW boeken van 96a/b*) tevens het besluit IM**) eens door?
*) hierin staan meerdere figuren waarbij gebruik wordt gemaakt van het voertuig om een weg af te sluiten tbv de werkzaamheden. Maar hierin staat ook dat men het voertuig gebruikt bij de opbouw van een stationaire afzetting als tijdelijke barrière om een eigen veilig werkgebied te verkrijgen.
**) Hierin staat dat in het geval van IM de daartoe aangewezen personen hun voertuig mogen gebruiken als fysieke afzetting.

Ja ik heb mijn BRL 9101, ik heb mijn IM en ook nog steeds mijn papieren voor OGS verder doe ik vaak mee met de overleggen mbt tot nieuwe regelgeving voor de BRL als het gaat om de te gebruiken materialen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2019, 22:56:33
Dank voor je antwoord HIT  :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)