Jouw relaas klopt, als het gaat om de opsporende taak en handhavende taak. Maar tijdens de opleiding zowel bij de KMar als Politie is de lesstof dat het daadwerkelijke verkeer regelen gebeurd met de voetjes op de grond naast het voertuig. De enige uitzondering is het geven van een stopteken met de hand vanaf de motor, al zou het mij niet verbazen dat dit bij de intrede van de stopmatrix op een motor ook is geschrapt. Het artikelnummer moet ik je even schuldig blijven daar ik niet thuis ben en bij mij documentatie kan.
Zoals je hierboven ziet heb ik wat artikelen gezocht, maar kon bijzonder weinig vinden. Het staat ook lekker verspreid, over een wet/regelgeving of 5.
Doe mij eerst een plezier en lees de CROW boeken van 96a/b*) tevens het besluit IM**) eens door?
*) hierin staan meerdere figuren waarbij gebruik wordt gemaakt van het voertuig om een weg af te sluiten tbv de werkzaamheden. Maar hierin staat ook dat men het voertuig gebruikt bij de opbouw van een stationaire afzetting als tijdelijke barrière om een eigen veilig werkgebied te verkrijgen.
**) Hierin staat dat in het geval van IM de daartoe aangewezen personen hun voertuig mogen gebruiken als fysieke afzetting.
Ja; van voertuigen met klein actieraam tot botsabsorber, in het CROW worden voertuigen gebruikt als afzetting. Echter had ik het over 'burgervoertuigen' zonder opbouw, zoals ik in onderstaande serie van quotes benoemd zie worden. Een motor van een verkeersregelaar is nooit hetzelfde als de voertuigen die jij rijdt en gebruikt. Dat is waar ik op doel met mijn reactie "Een voertuig kan niet zomaar als afzetmiddel worden gebruikt".
Maar ja...als je af en toe vlak voor de wielrenners bij een kruispunt aan komt, kun je soms niet veel anders, dan je motor "er voor gooien"
Dit is een overtreding art. 5 WvW en dus ten aller tijde verboden. Maar iets wat ik hier in het verleden vaker heb gelezen is dat men denkt dat het gebruik van een voertuig verkeerregelen is. Echter het gebruiken van het voertuig als afzetmiddel is gewoon toegestaan mits het gebeurt zonder overtreding art. 5 WvW.