(...) Al jarenlang zie ik een aantal partijen in deze branche steeds meer en meer motoren en andere voertuigen aanschaffen die steeds meer en meer op politievoertuigen lijken. En ze maken daar ook openlijk reclame voor, waarbij ze alleen niet heel expliciet zeggen dat ze ook vanaf hun motor het verkeer regelen.
De politie, de ambulancedienst, Rijkswaterstaat, ANWB, en niet te vergeten de brandweer; even een paar partijen die niet ook medewerkers op de motor hebben omdat het er leuk uit ziet (en stoer, ook), maar vooral omdat een motor wendbaar is, lekker smal en dus (o.a.) makkelijk tussen files cq stilstaand verkeer door kan rijden. Genoeg particulieren gebruiken de motor om dezelfde reden als woon-werk vervoersmiddel, maar ook gewoon voor zakelijke ritten - het is enorm tijdsbesparend.
Bedrijven die verkeersregelaars leveren hebben hier, wanneer zij onder andere calamiteitendiensten aanbieden, ook voordeel mee. Hun personeel komt eerder ter plaatse (want geen file) en kan eerder de klant helpen. Klant blij, kassa! Soms is een verkeersregelaar (met evt. de beperkte middelen die hij op een motor kan meenemen) niet genoeg en is er ook materieel nodig. Dat zal dan met een vier(of meer)wielig voertuig ter plaatse gebracht moeten worden, al is mankracht en een opvallende motor op de weg vaak genoeg om de 'eerste slag te slaan'.
En ja, als je denkt een goed product te hebben en je wil het verkopen, maak je er reclame voor. Dat is niet anders met raamkozijnen, allerlei abonnementen en onderbroeken; het enige verschil is dat ik diensten van verkeersregelaars nog nooit ben tegengekomen in het bushokje.
Dat is ook het probleem dat er is met het geven van een stopteken vanaf een motor, want volgens de letter van de wet mag ook politie en KMar dit niet.
Dit is een overtreding art. 5 WvW en dus ten aller tijde verboden.
Volgens
RVV 1990 art. 82 dienen weggebruikers verplicht aanwijzingen op te volgen van agenten, militairen van de KMar en verkeersregelaars.
Artikel 82
1 Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,
b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en
d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.
Volgens de
BABW art. 58a lid 4 mogen verkeersregelaars niet zijnde weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat geen tekens vanaf of vanuit een motorvoetuig geven.
Aanwijzingen als bedoeld in artikel 82, eerste lid, van het RVV 1990, worden voor zover het betreft verkeersregelaars niet zijnde weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, niet gegeven vanaf een motorrijtuig of, voorzover het betreft verkeersregelaars niet zijnde transportbegeleiders of weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, vanuit een motorrijtuig.
Volgens welke wet of regeling zou een motorrijder van politie of KMar geen aanwijzingen mogen geven vanaf de motor?
Maar iets wat ik hier in het verleden vaker heb gelezen is dat men denkt dat het gebruik van een voertuig verkeerregelen is. Echter het gebruiken van het voertuig als afzetmiddel is gewoon toegestaan mits het gebeurt zonder overtreding art. 5 WvW.
Een voertuig kan niet zomaar als afzetmiddel worden gebruikt (op brave burgers na, die bij een aanrijding een gevallen fietser proberen af te schermen van het langsrijdende verkeer etc). Daar zijn regels voor, die iedere persoon die op/rond de weg werkt dient te weten.
Als
beroeps afzetter neem ik aan dat je geslaagd bent voor je BRL9109 en kennis hebt van de CROW-boeken met betrekking tot afzettingen en eisen aan voertuigen