reanimatie kind

Auteur Topic: reanimatie kind  (gelezen 8853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lies

• Gast
Gepost op: 25 november 2005, 17:40:48
volgens de nieuwe richtlijnen is heb belangrijk om bij het alarmeren te vermelden dat het een kind betreft en de geschatte leeftijd. Ik kan me wil indenken dat dit belangrijk is maar waarom is dit op voorhand makkelijk om te weten voor de ambulance.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2005, 17:45:51
volgens de nieuwe richtlijnen is heb belangrijk om bij het alarmeren te vermelden dat het een kind betreft en de geschatte leeftijd. Ik kan me wil indenken dat dit belangrijk is maar waarom is dit op voorhand makkelijk om te weten voor de ambulance.

- omdat het niet vaak voorkomt kun je evt nog even het protocol doornemen t.a.v. hoeveelheden medicatie etc (prill lint)
- je wilt niet met de gewone (volwassene) koffer in de Bijlmer op de 20e verdieping  hijgend aankomen om er daar achter te komen dat je de kinderkoffer nodig hebt...
- in sommige regio's is een kinderreanimatie automatisch MMT
- ....

Jacques (kan ik me nog herinneren van eerdere discussies)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

martin vermeer

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2005, 17:52:46
Ik mis nog in het rijtje, de mentale voorbereiding deze is ook erg van belang!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2005, 18:08:32
Ik mis nog in het rijtje, de mentale voorbereiding deze is ook erg van belang!

Wat moet ik me daarbij voorstellen / hoe doe je dat  ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

martin vermeer

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2005, 18:28:20
Je op de hele situatie psychisch voorbereiden, een voorstelling maken van hetgeen je aantreft.
Ik weet uit ervaring, dat kinderreanimatie erg zwaar is voor Ambu- personeel. Heb dit namelijk thuis meegemaakt!!!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2005, 18:31:56
Je op de hele situatie psychisch voorbereiden, een voorstelling maken van hetgeen je aantreft.
Ik weet uit ervaring, dat kinderreanimatie erg zwaar is voor Ambu- personeel. Heb dit namelijk thuis meegemaakt!!!
Ok, zal misschien persoonsgebonden zijn hoor, ik zou niet weten hoe ik me psychisch zou moeten voorbereiden, maar goed ik heb het dan ook nog nooit bij de hand gehad...

martin vermeer

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2005, 18:35:37
Voor ik dit in mijn thuissituatie heb meegemaakt, dacht ik er ook anders over hoor. Ik hoop overigens niet dat ik het veel vaker mee zal maken!!!! Maar dat wil uiteindelijk niemand.

wicher

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2005, 18:44:11
Zal nu een casus beschrijen die ik zelf heb meegemaakt op de ambulance, misschein wordt het dan allemaal wat duidelijker.

's Morgens rond 06.30 gaat de pieper met de melding "jongenman onwel geworden ,waarschijnlijk al overleden"
We gaan met A1 urgentie naar de melder toe en onderweg krijgen we nog te horen dat de vader denkt dat het goed mis is.
Terplaatse angekomen nemen we de monitor - spoedkoffer- zuurstof en uitzuiger mee naar binnen waar we worden opgevangen dor de vader. Die dirigeerd ons naar een slaapkamer waar we de moeder aantreffen die "op de thorax aan het drukken is ,van een kind van 5 jaar!!!!".
Op dat moment schrok ik heel erg( heb zelf een dochter van 5 jaar), en realiseerd me toen ,dat we geen kinder koffer bij ons hadden( hing nog in de ambulance), maar de volwassen spoedkoffer. We zijn toch begonnen maar al gauw bleek dat de reanimatie geen zin meer had en zij de reanimatie  dus ook gestaakt( kind werd al stijf). Dit was wel een moelijke beslissing.

Nu kom je de slaapkamer oplopen met de melding in het hoofd van jongeman. Mijn collega en ik hadden dus geen kindv erwacht maar iemand van  15-20jaar of ouder.
Tijdens het rijden ga je je voorbereiden op wat  je kan verwachten en wat neem je mee.
Daarom is het zo beangrijk dat dit vermeld wordt.

Wij hebben dit ook met de cetralist besproken maar die kreeg ook niet meer informatie van de melder op dat moment.

martin vermeer

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2005, 18:49:58
[quote author=wicher link=topic=10646.
.............Tijdens het rijden ga je je voorbereiden op wat  je kan verwachten en wat neem je mee.
Daarom is het zo beangrijk dat dit vermeld wordt...............[/quote]

Dit is precies wat ik bedoel met het mentaal voorbereiden!!! Bedankt voor je ondersteuning.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2005, 18:55:21
[quote author=wicher link=topic=10646.
.............Tijdens het rijden ga je je voorbereiden op wat  je kan verwachten en wat neem je mee.
Daarom is het zo beangrijk dat dit vermeld wordt...............

Dit is precies wat ik bedoel met het mentaal voorbereiden!!! Bedankt voor je ondersteuning.
Ok dan zijn we het wel eens, in de betekenis dat we het zelfde zouden doen, ik noem dat alleen meer praktische voorbereding, maar what's in a name...