Zal nu een casus beschrijen die ik zelf heb meegemaakt op de ambulance, misschein wordt het dan allemaal wat duidelijker.
's Morgens rond 06.30 gaat de pieper met de melding "jongenman onwel geworden ,waarschijnlijk al overleden"
We gaan met A1 urgentie naar de melder toe en onderweg krijgen we nog te horen dat de vader denkt dat het goed mis is.
Terplaatse angekomen nemen we de monitor - spoedkoffer- zuurstof en uitzuiger mee naar binnen waar we worden opgevangen dor de vader. Die dirigeerd ons naar een slaapkamer waar we de moeder aantreffen die "op de thorax aan het drukken is ,van een kind van 5 jaar!!!!".
Op dat moment schrok ik heel erg( heb zelf een dochter van 5 jaar), en realiseerd me toen ,dat we geen kinder koffer bij ons hadden( hing nog in de ambulance), maar de volwassen spoedkoffer. We zijn toch begonnen maar al gauw bleek dat de reanimatie geen zin meer had en zij de reanimatie dus ook gestaakt( kind werd al stijf). Dit was wel een moelijke beslissing.
Nu kom je de slaapkamer oplopen met de melding in het hoofd van jongeman. Mijn collega en ik hadden dus geen kindv erwacht maar iemand van 15-20jaar of ouder.
Tijdens het rijden ga je je voorbereiden op wat je kan verwachten en wat neem je mee.
Daarom is het zo beangrijk dat dit vermeld wordt.
Wij hebben dit ook met de cetralist besproken maar die kreeg ook niet meer informatie van de melder op dat moment.