De richtlijnen zijn voor de 'leek' eenvoudiger geworden, een goed teken, want zo kan een steeds grotere doelgroep getraind worden in CPR.
Echter, ik denk dat door deze versimpelingen de hulpverleners van bijvoorbeeld RK of EHBO-vereniging een beetje in een gat vallen tussen de 'leek' en de professional. Deze EHBO'ers volgen naar verhouding veel meer trainingen dan de leek, waardoor m.i. ook wat meer diepgang verwacht kan worden. Natuurlijk geld iets dergelijks niet alleen voor de reanimatie, maar ook voor de EHBO (OK) in het algemeen.
Ik hoop dan ook dat de NRR hier rekening mee houdt en dit ook in zijn eigen richtlijnen inpast. Een aparte richtlijn voor de EHBO? Dat is misschien lastig en verwarrend, maar misschien wel het overwegen waard.
Ik heb het met name over de versimpeling. De methode 30:2 vind ik prima, met name omdat in diverse studies is aangetoond dat meer compressies met minder onderbrekingen een grotere overlevingskans hebben (zie oa
http://www.cprezy.nl/background.html). Maar het niet meer controleren van circulatie en de plaatsbepaling maar even op de gok, dat vind ik nogal wat. Die dingen zijn aan de EHBO'er best aan te leren.
Het gelijktrekken van de richtlijnen voor volwassenen en kinderen (uitgezonderd neonaten), perfect, voorkomt verwarring.