flauwvallen bij koelen?

Auteur Topic: flauwvallen bij koelen?  (gelezen 4331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 30 november 2005, 17:05:41
Ik ging laatst een enkel koelen en binnen 1 minuut begon het hard te regenen.....

Ik vind het een hoog broodje aap gehalte hebben.
je kunt zulke dingen beter voor je houden tot dat je er een goede verklaring voor hebt of anders moet het wel erg reproduceerbaar zijn
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #11 Gepost op: 30 november 2005, 17:22:41
Ik denk inderdaad dat we eerder de oorzaak daar moeten zoeken.   :)
Dit lijkt mij idd de meest voor de hand liggende oorzaak. Zo bracht ik gisteren nog een venflon in bij een knaap van 23, word ie een beetje vagaal en krijgt een asystolie van ruim 16 seconden......


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2005, 18:38:51
Dit probleem staat hoog in mijn vaandel tijdens de lessen rond veiligheid en geruststellen.

Een belangrijke reden voor dit soort "onverwacht" flauwvallen is een neveneffect van het geruststellen.
De stresshormonen die tijdens het ongeval iemand op de been houden, worden door het geruststellen teruggebracht naar het basisnivo.
En dan is er tijd om te bedenken dat ze niet tegen bloed kunnen, de pijn toch wel heel erg is, ze bang zijn van de dokter en-of de pijn die gaat komen...

En ik laat dus elk slachtoffer gaan zitten of liggen omdat ik geen zin heb om ze op te moeten rapen


Kanarie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2005, 19:44:06
OK dankjewel iedereen!! Weer vanalles erbij geleerd tussen de regels van de antwoorden door. :-*