Pijnprikkel

Auteur Topic: Pijnprikkel  (gelezen 12815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Gepost op: 26 november 2005, 19:37:00
Een pijnprikkel mag toch niet meer gedaan worden door Hulpverleners?

Het viel mij op dat ik een paar dagen geleden een Amsterdamse agent over de porto hoorde zeggen dat hij bij een onwelle stond en dat deze niet aanspreekbaar was en ook niet op een pijnprikkel reageerde.....

Mvg Jeroen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2005, 19:41:22
Ik weet niet anders dan dat je als hulpverlener gewoon de pijnprikkel mag geven,ik denk dat als ik straks bij een uitruk met een slachtoffer wordt geconfronteerd wat niet aanspreekbaar is.Dat ik dan gewoon de pijnprikkel toe dien :-\

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2005, 19:50:23
Het oranje kruis heeft in de ehbo idd de pijnprikkel als onderscheid tussen bewusteloos en diep bewusteloos geschrapt.
Voor het bepalen van de AVPU doen wij als Sigma wel de pijnpikkel.
Ik weet niet wat er in het protocol levensreddend handelen van de brandweer staat.
Maar als Peter het doet dan zal het daarin ook wel beschreven staan.
Voor zover ik weet heeft de politie op zijn hoogst EHBO en zou dus in principe geen pijnprikkel mogen toedienen. Maar of dat zo erg is? Wat mij betreft niet.

Gast48368

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2005, 19:56:06

Het viel mij op dat ik een paar dagen geleden een Amsterdamse agent over de porto hoorde zeggen dat hij bij een onwelle stond en dat deze niet aanspreekbaar was en ook niet op een pijnprikkel reageerde.....

Mvg Jeroen

Klopt, de pijnprikkel geven is ons ook "afgeleerd"' Wij moeten nu schudden, waar ik niet echt achter sta.........wie weet of dit s.o. nekletsel heeft............ :-\ :-X

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2005, 19:58:00

Klopt, de pijnprikkel geven is ons ook "afgeleerd"' Wij moeten nu schudden, waar ik niet echt achter sta.........wie weet of dit s.o. nekletsel heeft............ :-\ :-X
ik heb ff snel het boekje van de LPLHB door gesnuffeld.Maar daar wordt de pijnprikkel wel benoemt bij de bewustheidsvastelling

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2005, 20:54:57
Het 'niet meer mogen' is onzin. Zowel de wet als het OK staan het toe, maar het wordt niet meer aangeleerd.
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2005, 21:12:50
Nekletsel is daarvan juist een van de redenen. De beweging van het hoofd in de richting van de pijnprikkel.....

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2005, 22:09:55
En de AVPU/EMV score bepalen? Dat gaat ook met een pijnprikkel als dat nodig is...
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2005, 22:44:45
Klopt, maar wel door ambulancepersoneel en nadat bij verdenking van wervelletsel in de buurt van de A en de B, dus ruim voor beoordeling van de D, al een halskraag is aangemeten en nekfixatie is toegepast.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2005, 01:42:12

Mvg Jeroen
Doe ik ook weleens...(idd ook in Amsterdam) maar dan niet de monnikskapspier(of hoe die ook heet) maar meestal door het rollen met een pen over de nagelriem/vingerkootje... das dan vooral bij mensen die de ziekte van heineken hebben of iets in die richting..... ::) het werkt wel iig.... geen idee of het in een protocol staat ergens :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-