Pijnprikkel

Auteur Topic: Pijnprikkel  (gelezen 12704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 november 2005, 08:39:49
Het zal in dit geval bij het OK wel hetzelfde zijn als bij andere zaken zoals de afdrukpunten; het mag wel maar wordt niet geëxamineerd.
Pijnprikkel heb je idd soms nodig bij het bepalen van de avpu/emv en zit daarom gewoon in de lesstof en examens van SEHSO.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2005, 13:27:27
Het zal in dit geval bij het OK wel hetzelfde zijn als bij andere zaken zoals de afdrukpunten; het mag wel maar wordt niet geëxamineerd.
Pijnprikkel heb je idd soms nodig bij het bepalen van de avpu/emv en zit daarom gewoon in de lesstof en examens van SEHSO.

Klopt als een bus, maar voor de ehbo'er eigenlijk niet van toepassing, die kannamelijk niets met de uitslag van die onzderzoekjes.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2005, 14:02:36
Het zal in dit geval bij het OK wel hetzelfde zijn als bij andere zaken zoals de afdrukpunten; het mag wel maar wordt niet geëxamineerd.
Pijnprikkel heb je idd soms nodig bij het bepalen van de avpu/emv en zit daarom gewoon in de lesstof en examens van SEHSO.

Ook andere leerwegen leren de pijnprikkel nog..  
Bij LPLHB 1.2 (landelijk protocol Levenreddende Handelingen Brandweer)staan meerdere methodes voor de pijnprikkel en drukpunten. ook Bij Medic First Aid, kan het toegevoegd worden afhankelijk van de doelgroep.

Als passantenhulpverlener kan je er niet veel mee, maar als georganiseerde eerste hulpverlener, evenementen hulpverleners, bedrijfshulpverlening, brandweer meestal wel.


Gast48368

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2005, 14:08:56
Bij ons werd er verteld dat ze europees alles gelijk willen hebben, en daar hoorde dus die vernieuwde methode ook bij.

Ik zou nog liever de gewone pijnprikkel toe willen passen, ipv het schudden..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2005, 14:42:34
Bij ons werd er verteld dat ze europees alles gelijk willen hebben, en daar hoorde dus die vernieuwde methode ook bij.

Ik zou nog liever de gewone pijnprikkel toe willen passen, ipv het schudden..............

Ook al doe je niets met de resultaten van die pijnprikkeltest ?
Wat zou je dan anders doen dan bij bijvoorbeeld een reflexmatige reactie t.o.v. geen reactie ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Gast48368

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 27 november 2005, 14:49:10
leg me dat es beter uit, ikke niet snappen  :P ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2005, 14:59:38
leg me dat es beter uit, ikke niet snappen  :P ;D
je wit graag de pijnprikkel blijven gebruiken.
Hij is in de ehbo volgens het OK afgeschaft omdat het daar voor je handelingen niet uitmaakt of je bewusteloze patient wel reageert (bewusteloos) of niet reageert (diep bewusteloos), je beoordeelt A->B->C

Wat zou jij anders doen bij een bewusteloze t.o.v. de diep bewusteloze ?
Of wil je de piijnprikkel voor iets anders gebruiken als voor het bepalen van de diepte van de bewusteloosheid ?
m.a.w waar gebruik je de uitkomst van je pijnprikkeltest voor ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Gast48368

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 november 2005, 15:06:17
Nou, ik zal mijn achterliggende gedachte ff uitleggen:

Bij een aanrijding is er (meestal) nekletel. Door een pijnprikkel te geven lijkt mij veiliger dan schudden: Als het SO nog geen nekkraag omheeft is dat bloedjelink. Bij een minimale beweging kan het SO al komen te overlijden, en dan zal ik met die patient gaan omschudden, mij niet gezien..........

We hadden een tijdje terug ook een SO, waarbij het dak knippen al teveel beweging zou geven, dan zou het SO zeker komen te overlijden zeiden de AVK's...........dus hebben we het SO er op een alternatieve manier uitgehaald.

Stel je voor dat wij er eerder waren geweest, en wij aan dat SO hadden zitten schudden?

Hoe en wat het anders moet, weet ik zelf ook niet, want voor de pijnprikkel is natuurlijk ook wat voor te zeggen...........


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 27 november 2005, 15:06:48
De pijnprikkel is er uit gehaald voor passantenhulpverlening (OK) omdat men in deze leerstof geen onderscheid meer maakt tussen bewusteloos en diep bewusteloos, omreden dat de passantenhulpverlener met dit verschil niets kan. En dat verschil vast stellen, dus meer twijfel en en dus meer tijd zou kosten voordat men een ademhaling zou gaan checken.

Je kan je afvragen of de "georganiseerde hulpverlener"  dat wel kan.  

Er zijn wel een aantal toepassingen van een pijnprikkel, (reactie op pijnprikkel, geeft de mate van bewusteloosheid aan. Maar dus niet in de allereerste beoordeling van de patient. Wat mij betreft wel voor aanvullende getrainde eerste hulpverleners, denk aan de ziekte van Amstel  ;D, maar ook eventueel voor het inbrengen van de Mayo-tube...,
Maar een handeling moet wel een toegevoegde waarde hebben.. En passantenhulpverlening moet toch laagdrempelig blijven..

Een alternatief die het midden houd tussen de PIJNPRIKKEL en "Aanroepen en Schudden" (Shake and Shout) is "Tap and Shout" Aanroepen en Tikken op het sleutelbeen. Dat kan je bij je zelf proberen, dat is best erg gevoelig en je schudt het slachtoffer dus niet door elkaar..


firemanr

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 27 november 2005, 15:11:46
Ik weet niet anders dan dat je als hulpverlener gewoon de pijnprikkel mag geven,ik denk dat als ik straks bij een uitruk met een slachtoffer wordt geconfronteerd wat niet aanspreekbaar is.Dat ik dan gewoon de pijnprikkel toe dien :-\

Hij is bij de EHBO-cursus niet meer aangeleerd, tegenwoordig moet je zachtjes aan het SO schudden..... :-X :-X Maar ik zou gewoon de pijnprikkel geven. ;)