Pijnprikkel

Auteur Topic: Pijnprikkel  (gelezen 12705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 27 november 2005, 15:12:48
Hij is bij de EHBO-cursus niet meer aangeleerd, tegenwoordig moet je zachtjes aan het SO schudden..... :-X :-X Maar ik zou gewoon de pijnprikkel geven. ;)

ach, jij ook al................ ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 27 november 2005, 15:13:55
Nou, ik zal mijn achterliggende gedachte ff uitleggen:
Bij een aanrijding is er (meestal) nekletel. Door een pijnprikkel te geven lijkt mij veiliger dan schudden: Als het SO nog geen nekkraag omheeft is dat bloedjelink. Bij een minimale beweging kan het SO al komen te overlijden, en dan zal ik met die patient gaan omschudden, mij niet gezien..........
We hadden een tijdje terug ook een SO, waarbij het dak knippen al teveel beweging zou geven, dan zou het SO zeker komen te overlijden zeiden de AVK's...........dus hebben we het SO er op een alternatieve manier uitgehaald.
Stel je voor dat wij er eerder waren geweest, en wij aan dat SO hadden zitten schudden?
Hoe en wat het anders moet, weet ik zelf ook niet, want voor de pijnprikkel is natuurlijk ook wat voor te zeggen...........

Ok ik begrijp je redenatie, maar het schudden is het voorzichtig duwen op de schouders, het is niet zo dat de patient door elkaar geschud wordt wat sommigen denken.
Bovendien zou ik ook dat niet doen bij een traumaslachtoffer, als die niet aanspreekbaar is zou ik sowieso direct abc gaan geoordelen zonder pijnprikkel of schudden dus. ook niet door te "tappen" op een sleutelbeen wat gebroken is door de autogordel  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 27 november 2005, 15:26:51
Klopt als een bus, maar voor de ehbo'er eigenlijk niet van toepassing, die kannamelijk niets met de uitslag van die onzderzoekjes.

De SEHSO'er daarentegen wel.  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 27 november 2005, 15:27:37
... ook niet door te "tappen" op een sleutelbeen wat gebroken is door de autogordel  ;D

OK, zullen we onze slachtoffers voortaan gewoon in de neus knijpen?  ::)
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 27 november 2005, 15:29:26
De pijnprikkel bij een trauma pt. heeft vrijwel geen toegevoegde waarde.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 27 november 2005, 15:39:14
De SEHSO'er daarentegen wel.  ;)

Nou verras me.....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 27 november 2005, 19:50:03
Nou verras me.....

Verassen kan ik jou waarschijnlijk niet.  ;)
Een SEHSO'er doet niet alleen dingen waar hijzelf iets mee kan maar ook dingen als de EMV-score waar anderen in de keten iets mee kunnen. Zo weet ik dat wanneer ik in het ziekenhuis een comateus schedeltrauma binnenkrijg, de neurochirurg altijd zeer benieuwd is naar de EMV direct na het trauma omdat dat een indicatie geeft van de prognose.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 27 november 2005, 20:25:46
De tip die wij meekregen was:

Tijdens het schudden stiekem toch even knijpen!  ;)
  Ta


Gast48368

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 27 november 2005, 21:01:36
De tip die wij meekregen was:

Tijdens het schudden stiekem toch even knijpen!  ;)

Hmmm............ik zet mijn nagels er wel in dan.....ik ga niet schudden  :-X ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 27 november 2005, 21:08:27

Hmmm............ik zet mijn nagels er wel in dan.....ik ga niet schudden  :-X ;D

Ja,ik ben er ook op tegen,maar goed,héél zachtjes schudden en hard knijpen dan!
  Ta