Er wordt lekker bezuinigd de laatste tijd. Vaak wordt er een nieuw dekkingsplan geschreven, en daarin mee wordt er vooral gesneden in 2e TSen en redvoertuigen. Als reden wordt mee gegeven, we kunnen niet rekenen op gelijktijdige incidenten. De kans daarop is zeer klein. En dan zie je dus inderdaad gebeuren dat er gesneden wordt in het voertuigen bestand. Men redeneert dat als een korps hulp nodig heeft dat die hulp ook vanuit een buur gemeente kan komen. Komt de vraag, en wat als er nu in die buur gemeente ook wat gebeurt, tja dat zou dan toeval zijn. En kan eigenlijk niet, mnja..OK. En anders gaan we die post herbezetten als dat toevallig een drukkere post is, en wordt er een TS met bemanning van een andere gemeente in de lege post neer gezet gedurende het incident.
Wat je dus ziet is dat er dan enorm geschoven moet worden om de dekking dicht te houden bij een groter incident, wat anders geen probleem was met meerdere tweede TSen. Dan een ander probleem, en dat is het teruglopend aantal beschikbare vrijwilligers met name overdag. Waardoor het al een uitdaging wordt om die eerste TS de straat op te krijgen, met als gevolg variabele voertuigbezetting. Waar op dit forum al ontzettend veel over geschreven is. Dus is het de straat op sturen van die tweede TS al helemaal ondenkbaar. En krijg je vanzelf het beeld dat buurkorpsen elkaar moeten gaan helpen. Dus de gedachtegang om dan maar 1 TS op een post neer te zetten is ook wel weer begrijpelijk.
Ik weet ook niet hoe we het tij kunnen keren, zeker is dat als alle plannen doorgaan het wel eens akelig mis kan gaan in brandweer Nederland. Er wordt meer en meer van de vrijwilliger verwacht, de eisen worden steeds hoger. En dan hebben we nog een Europees hof wat vindt dat de vrijwilliger net zo bezoldigt dient te worden als zijn of haar beroepscollega, waar nu een hele denktank voor is bedacht. Oplossing, maar vooral peperdure oplossing is alle vrijwilligers in vaste dienst nemen bij een veiligheidsregio. Of eens goed naar hun functie te gaan kijken, en daar eens in te gaan snijden. Dat hangt dus als een zware donderbui boven het hoofd van de brandweervrijwilligers. Iets waar de vrijwilligers ook niet op zitten te wachten, zijn willen de zaken gewoon laten zoals het is. Heb je een echt vrijwillig brandweerman/vrouw te maken, doet hij/zij het geen eens voor het geld, maar voor de lol en de passie voor het vak. Ik verwacht dat 2020 nog wel eens een heel raar jaar kan gaan worden. Over een paar weken moet ik voor de keuring, ik zou niet verbaast zijn als ik voor de laatste maal gekeurd hoef te worden.....