voelen aan de halslagader

Auteur Topic: voelen aan de halslagader  (gelezen 14540 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #60 Gepost op: 24 november 2005, 00:50:23
Zoals EHBO-er al treffend zegt: het ECG registreerd alleen maar de elektrische activiteit in het hart. Het zegt niets over de pompfunctie. Die kan maar op één (…) manier vastgesteld worden: halsslagadercontrole (of luisteren met een stethoscoop,of een echo, CO2 meting,etc).

Er zijn beelden denkbaar waarbij je een al dan niet keurig ECG hebt, maar het hart niet klopt/ pompt (b.v. een tamponade, een embolie).
In zo een geval heb je overigens ook niets aan een AED, deze zal het advies: “geen shock controleer circulatie”geven.
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 24 november 2005, 10:53:11
Voorop gesteld, ik ben niet tegen het voelen aan de halsslagader, maar ik ben een voorstander van om passanten eerste hulp verlening laagdrempelig te houden, en niet moeilijker te maken dan nodig, De doelstelling die ook het oranje kruis, als diverse andere organisatie daarmee hebben is om meer mensen een doeltreffende eerste hulp te verlenen..


Ik zou er persoonlijk een voorstander van zijn, om halsslagader check uit de basis passanten hulpverlening te halen, en het wel weer in terug te laten komen in niveau's boven in georganiseerde vormen van hulpverlening als BLS advanced, ILS en hoger.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 24 november 2005, 11:49:35
Ik sluit me er deels bij aan, maar ik denk dat er veel verwarring komt binnen de EHBO! Er is al zoveel verwarring op het gebied van reanimatie, denk aan het verschil met een paar jaar terug en nu!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #63 Gepost op: 24 november 2005, 21:30:49
Ik sluit me er deels bij aan, maar ik denk dat er veel verwarring komt binnen de EHBO! Er is al zoveel verwarring op het gebied van reanimatie, denk aan het verschil met een paar jaar terug en nu!

Ik sluit me daarbij aan, ik ben een groot voorstander van de PHTEHV als "voorpost" van de PHTLS. Ik ben dan ook blij dat deze lijn steeds duidelijker zichtbaar wordt in de stof van het OK. Ik ben daarnaast een groot voorstander dat de EHV instructeurs uit de gelederen van de EHV komen en dat zij daarin bijgeschoold worden door PHTLS gecerificeerde docenten.