Noodnet?

Auteur Topic: Noodnet?  (gelezen 5013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 28 november 2005, 10:21:13
Zijn de CvdK en de burgemeesters niet aangesloten op het nationaal noodnet?
Daar is dat systeem toch voor bij zo'n calamiteit!


(bron teletekst)

CvdK kwaad over stroomvoorziening  

 ***************************************
 HILVERSUM Commissaris van de Koningin  
 Jansen van Overijssel vindt het niet  
 normaal dat sommige inwoners van      
 Haaksbergen na 53 uur nog zonder stroom
 zaten.Hij zei dat in het radioprogramma
 Met het Oog op Morgen.                
                                        
 Jansen heeft zich er vrijdag ook wild  
 aan geërgerd dat hij door technisch    
 falen geen contact kon leggen met de  
 burgemeesters.Het mobiele netwerk was  
 bijvoorbeeld overbezet of werkte niet.
                                        
 Jansen vindt dat de overheid er altijd
 voor moet zorgen dat er binnen 24 uur  
 een noodstroomvoorziening is,ook al is
 de energievoorziening nu grotendeels  
 geprivatiseerd.




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 14:02:38
Zijn de CvdK en de burgemeesters niet aangesloten op het nationaal noodnet?
Daar is dat systeem toch voor bij zo'n calamiteit!


(bron teletekst)

CvdK kwaad over stroomvoorziening   

 ***************************************
 HILVERSUM Commissaris van de Koningin 
 Jansen van Overijssel vindt het niet   
 normaal dat sommige inwoners van       
 Haaksbergen na 53 uur nog zonder stroom
 zaten.Hij zei dat in het radioprogramma
 Met het Oog op Morgen.                 
                                       
 Jansen heeft zich er vrijdag ook wild 
 aan geërgerd dat hij door technisch   
 falen geen contact kon leggen met de   
 burgemeesters.Het mobiele netwerk was 
 bijvoorbeeld overbezet of werkte niet.
                                       
 Jansen vindt dat de overheid er altijd
 voor moet zorgen dat er binnen 24 uur 
 een noodstroomvoorziening is,ook al is
 de energievoorziening nu grotendeels   
 geprivatiseerd.


Elk gemeentehuis en provinciaal crisis centrum en meldkamers beschikken over een noodned aansluiting., Echter een audit die vorig jaar is gehouden, wist 95% personeel op gemeentehuizen niet hoe de noodned-fax en de noodned-telefoon werken of waar die fax nu stond ?

Het noodnet heeft eigenlijk te weinig bandbreedte, en is dus vreemd dat die infrastructuur niet verbeterd word en niet aan de huidige eisen van de tijd word aangepast.. Plannen hiertoe zijn telkens naar de koelkast verhuist..
Maar die infrastructuur die bijna nooit wordt gebruikt, zal ook nooit vertrouwd werken.
Er ligt parallel een nieuwe breedbandverbinding die in beheer is bij defensie (DTO) en dat heet het NAFIN-defensienetwerk.
Het Nationale Noodnet (VOICE) netwerk is imiddels hier aangekoppeld..  Ook ISC maakt gebruik van het NAFIN netwerk en ook C2000 en P2000 gaan over de backbone van NAFIN.
Inmiddels zijn alle ministeries ook aangesloten op het NAFIN netwerk en geloof ik 60% van de provinciale crisiscentra, en elke Hoofdbureau van politie heeft via NAFIN contact met alle partijen..

Tja, er moet aan de andere kant dus wel iemand zijn die de telefoon opneemt..


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2005, 17:27:34
Zijn de CvdK en de burgemeesters niet aangesloten op het nationaal noodnet?
Daar is dat systeem toch voor bij zo'n calamiteit!

Dergelijke functionarissen hebben weldegelijk toegang tot het NN, echter meestal zitten ze niet naast zo'n telefoon.
Het Nationaal Noodnet is typisch een netwerk wat wel bestaat, maar als het erop aankomt komt men vaak niet op het idee om het te gebruiken of weet men niet waar de toestellen staan, of is het gidsje met de nummers weg of is de ruimte waar het toestel staat donker omdat er geen elektriciteit is of...verzin het maar :)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2005, 15:42:25
Er zijn ook overheidscomplexen die met het millennium inderhaast van een mobiele noodnetaansluiting en noodstroomvoorziening zijn voorzien met het oog op langdurige uitval van openbare nutsvoorzieningen welke daarna weer zijn ontmanteld. Verantwoordelijken steken wat mij betreft in ons land nog teveel de kop in het zand.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2005, 17:58:32
het is toch te zot voor woorden dat in 2005 het zon zooitje kan zijn.

Met het slechte weer van vorige week en de stroom uitval in zeeland moest de Dares groep opgetrommelt worden om deels  voor de communicatie te zorgen. Gsm masten hebben geen aggregaat etc.

Gewoon waardeloos.

(Als de stroom bij mij uitvalt kan ik tenminste  lekker warm blijven  ;D Aggregaat van 2,5 KWH)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2005, 18:07:44
Het is gewoon heel slecht geregeld in Nederland  ::)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2006, 13:05:58
Antwoord gevonden bij http://www.onderzoeksraad.nl/publicaties/kort_verslag_verkenning_stroomstoring_haaksbergen.pdf

---
Telefoonvoorziening: Het C2000 netwerk van de hulpverlening heeft goed gefunctioneerd.
Het beschikbare noodnet op het gemeente huis is niet gebruikt (dit werkte niet doordat bij een recente verbouwing de betreffende aannemer de kabel had verwijderd).
Volgens de gemeente is dit niet essentieel geweest bij de bestrijding van de crisis. Het landelijke KPN-netwerk is in de lucht gebleven en mobiel bellen is mogelijk gebleven
(met uitzondering van overbelastingen op het netwerk als gevolg van het grote aantal telefoongesprekken). Wel zijn in Haaksbergen 4 lokale zendmasten als gevolg
van het tekort aan stroom buiten gebruik geraakt, waardoor in Haaksbergen tot zondagavond 27 november 2005 geen mobiel telefoonverkeer met KPN mogelijk was.
---


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2006, 16:41:37
..
(Als de stroom bij mij uitvalt kan ik tenminste  lekker warm blijven  ;D Aggregaat van 2,5 KWH)

met die 2500 W kan je toch niet uitrichten of denk je wel ??
Oke inderdaad kan je wel een basisvoorziening van gas en licht aan het werkhouden, ik weet alleen niet hoe je dat zou moeten koppelen aan het lichtnet of je moet gaan werken met meters verlengkabel met alle ellende vandien

Arend


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2006, 22:46:35
met die 2500 W kan je toch niet uitrichten of denk je wel ??
Oke inderdaad kan je wel een basisvoorziening van gas en licht aan het werkhouden, ik weet alleen niet hoe je dat zou moeten koppelen aan het lichtnet of je moet gaan werken met meters verlengkabel met alle ellende vandien

Arend

is ruim voldoende om licht (zeker als je spaarlampen heb) en verwarming (mits op gas) en ook de vriezer aan de gang te houden, echter de vaatwasser en wasmachine maar niet aan, maar als je op gas kookt kan je gewoon je potje koken.
bij ons wil het licht nog wel eens uitvallen en heb zelf een 10kW aggregaat, kan ik wel wassen en de buurman kan ook wat stroom pakken, moppert hij niet over het lawaai van het aggregaat. (zit aan de rand van een woonwijk)
aansluiting is niet zo moeilijk, gewoon achter de hoofdschakelaar en wel zeker weten dat die uit blijft.
Nemo me impune lacessit


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2006, 11:53:03
Om zoveel mogelijk problemen als hiervoor beschreven uit te sluiten heeft de Regio Haaglanden e.e.a. uitgesloten door onderstaande oplossing:

Zijn wij een van de laatste regio’s die overgaan op C2000 in Nederland, we zijn wel de eerste regio die alle burgemeesters gaan voorzien van een C2000 verbindingsmiddel. Uit vele onderzoeken is namelijk gebleken, dat het gebruik van het nationale noodnet te wensen overlaat, omdat het niet dagelijks wordt gebruikt. Ik bied hier en nu 9 portofoons aan de burgemeesters in Haaglanden aan om via een eigen gespreksgroep contact met elkaar te houden. Dat kan in het dagelijkse gebruik (oefening!) maar zeker ook onder crisisomstandigheden, omdat ook weer in Londen is gebleken dat GSM telefonie als eerste uitvalt.

Om te laten zien dat het ook werkt overhandig ik nu de eerste C2000 portofoon aan de burgemeester van Den Haag en nodig hem uit zijn collega van een andere gemeente binnen Haaglanden op te roepen. Dankzij deze verbinding kan ook de continuïteit in het bestuurlijk leidinggeven onder rampomstandigheden worden bevorderd. De komende jaren zullen de technische mogelijkheden verder worden vergroot. De burger zal er wijzer van worden, omdat hulpverlening sneller, adequater en beter afgestemd kan worden geleverd.

text uit nieuwjaarstoespraak van de regionaal commandant R. Brons.

Een goede oplossing!!!!
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV