De verantwoording voor het geheel ligt bij het branddetectiebedrijf.
Het branddetectiebedrijf mag werkzaamheden uitbesteden, mits deze partij gecertificeerd is voor deze werkzaamheden.
Dit betekent dus dat een gecertificeerd installatiebedrijf mag installeren, maar niet projecteren of onderhouden.
De praktijk is meestal dat het branddetectieberijf minimale bemoeienis heeft met het project.
En dan zijn er natuurlijk gemeentes die hun eigen regels hanteren waardoor dus niet gecertificeerde partijen niet gecertificeerde apparatuur mogen installeren
Mijn advies is om goed op te letten, ook tijdens de installatiewerkzaamheden, hoe e.e.a. gemaakt wordt.
Mijn ervaring is dat zowel inspecteurs als preventiefunctionarissen raar staan te kijken als je ze uitnodigt om op een trapje boven het plafond te kijken
De manier waarop wij werken is als volgt, ik maak altijd een afspraak met de betreffende preventiefunctionaris. Ik ga dan met PvE en projectietekeningen bij een kop koffie de zaak doorlopen. Op deze manier kun je direkt zaken afstemmen met elkaar en worden vergissingen voorkomen.