Tetra van bijvoorbeeld busbedrijven

Auteur Topic: Tetra van bijvoorbeeld busbedrijven  (gelezen 4346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TetraJohan

  • Gast
Gepost op: 28 november 2005, 16:28:09
Hoe zit het eigenlijk met TETRA van bijvoorbeeld de GVU (busbedrijf) Utrecht
Ze zeggen dat dit een gewoon tetra systeem is zonder codering.
Ik weet de frequenties niet (iemand anders?) is dit met een of ander truukje mee te luisteren?




Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 17:23:14
Ga er maar vanuit dat dit niet is mee te luisteren. Tetra is digitale communicatie, dus als je afstemt op de frequenties, hoor je alleen maar gebrom en geratel.

Ik weet zo even niet op welk netwerk het GVU werkt. Dat kan een eigen netwerk zijn, maar er zijn ook exploitanten die een landelijk dekken tetra-netwerk aan het uitrollen zijn ten behoeve van (commerciele) bedrijven.

Ook de energiebedrijven gaan gebruik maken van Tetra. Alleen omdat er nog geen landelijk dekkend netwerk is zullen de energiebedrijven tot medio 2007 gebruik gaan maken van C2000. Daartoe is onlangs een tijdelijke vergunning verleend.

In 2007, zo verwacht men, zal de markt een landelijk dekkend tetranetwerk kunnen aanbieden voor iedereen die niet uit de voeten kan met GSM.

Ik dacht (weet niet zeker) dat er nu Traxysnetwerken worden gebouwd in of rondom de oude Traxysfrequenties. Evengoed is Traxys nog steeds in de lucht, maar dat zal snel over zijn.


TetraJohan

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2005, 19:11:00
Bedankt voor je reaktie!

Traxys loopt af en Entropia komt (wel mee te luisteren) :D

http://www.entropia.be/dutch/about_entropia/aboutus.htm

Is er in ieder geval nog iets te horen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2005, 20:00:22
Ga er maar vanuit dat dit niet is mee te luisteren. Tetra is digitale communicatie, dus als je afstemt op de frequenties, hoor je alleen maar gebrom en geratel.

Zoals jij het stelt, is iets wat digitaal is, per definitie niet af te luisteren? Dat is niet waar, hooguit omdat er (nog) geen scanner voor is, maar het Amerikaanse APCO-25 is net zo digitaal als TETRA en daar zijn wel scanners voor...

Groeten, Peter.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2005, 20:57:33
Bedankt voor je reaktie!
Traxys loopt af en Entropia komt (wel mee te luisteren) :D
Is er in ieder geval nog iets te horen.

Entropia is inderdaad al flink op stoom met een alternatief.
Dit alternatief is inderdaad ANALOOG en met een gangbare scanner zo mee te luisteren.

Zenitel is daarnaast ook bezig met een alternatief, wat wel ge-ent is op TETRA.
Helaas zijn ze nog niet zover dat het nu al een serieuze vervanging van Traxys is.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2005, 20:59:26
Zoals jij het stelt, is iets wat digitaal is, per definitie niet af te luisteren?

Klopt.
Zeer terechte opmerking GrootMeester der Mobiele Communicatie :)

Ik doelde uiteraard op 'meeluisteren met gangbare middelen' :P
P2000 is natuurlijk ook hardstikke digitaal, en uitstekend te volgen voor de leek.
 ::)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2005, 00:12:49
Zeer terechte opmerking GrootMeester der Mobiele Communicatie
Heb je iets van me nodig, Pieters?  ;D

P2000 is natuurlijk ook hardstikke digitaal, en uitstekend te volgen voor de leek.
Jawel, maar dat zijn dan weer geen gesproken berichten :)

Groeten, Peter.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2005, 03:59:26

Zenitel is daarnaast ook bezig met een alternatief, wat wel ge-ent is op TETRA.
Helaas zijn ze nog niet zover dat het nu al een serieuze vervanging van Traxys is.

Dat Zenitel met een alternatief bezig is was al bekend, en dat dit tetra wordt lijkt mij heel logisch, alle C2000 apperatuur nu in nederland komt bij Zenitel vandaan, zij zijn ook de vertegenwoordiging van Motorola en Cleartoon, mogen nu nog niet rechtstreeks leveren, maar in de toekomst via de normale telecom leverantsiers, de LARA is maar eenmalig.

voor zover aan mij verteld houdt traxis eind dit jaar op, kunnen we ook niet meer gratis bellen via het traxis netwerk!

http://www.zenitel.nl/
Nemo me impune lacessit


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2005, 08:16:55
weer een geheim minder op de wereld...haha..gelukkig hebben we *spam* voipbuster, kpn en de telefoongids om toch gratis te bellen. Wel jammer, was leuk, misschien nog een keertje meedoen aan belspelletjes ofzo op het einde der dagen


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2005, 11:01:09
Hoi,

Mijn werkgever (een grote bloemenveiling in het westland :D) heeft een Tetra netwerk geplaatst (we gebruiken MTP700 en MTM700). Om mee te kunnen luisteren moet het nummer van je porto (ISSI) geregistreerd staan bij de centrale zender. Je porto moet zich eerst aanmelden om iets te kunnen doen op het netwerk.

Ook moet je de nummers van de gespreksgroepen weten. (er van uit gaande dat je de frequentie kan achterhalen).

Het is dus wel af te luisteren, maar dan moet je wel veel van het systeem weten. Zou je toegang hebben tot de centrale zender is het dus wel mogelijk om een extra portonummer toe te voegen, maar als dat uit de lijst wordt verwijderd (zoals wij doen als er een porto vermist is) dan ben je weer op slopershoogte.

Groet,

RobZ
(beheerder van het bovengenoemde systeem)
Eerste Hulpverlener LOTUS