ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)

Auteur Topic: ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)  (gelezen 16220 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2006, 00:15:57
Dat is goed mogelijk. Het kan ook zijn dat die 0,4-0,6L in de software van onze reanimatiepoppen (AMBUMAN C) als NRR 2000 richtlijn staat, vreemd want het klopt dus niet. Toch maar even nazoeken, het moet natuurlijk wel goed op de printers staan ingesteld.

Het volume is niet belangrijk, de maatstaf is het zichtbaar omhoog komen van de borstkas.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2006, 08:08:45
Het volume is niet belangrijk, de maatstaf is het zichtbaar omhoog komen van de borstkas.


Klopt, maar wanneer er getoetst moet worden, volgens een objectieve maat, dan zul je toch een richtlijn moeten hebben :).


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2006, 08:19:37
Klopt, maar wanneer er getoetst moet worden, volgens een objectieve maat, dan zul je toch een richtlijn moeten hebben :).
Volledig met akkoord.  Een reapop kan ik zo instellen dat de borstkas al voldoende hoog komt bij 600 ml maar ook dat ze pas omhoog komt bij 1000 ml.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2006, 10:34:36
Zover ik gelezen heb, en onthouden heb word de volume niet gewijzigd..

Wel word er aanbevolen om met 100% zuurstof te beademen, en daarop je volume aan te passen. (borst komt net omhoog)
En de methode van kap beademen word aanbevolen als zijnde een twee persoonsvaardigheid, ook voor ALS..

Het volume vertel ik niet aan de mijn cursisten. Het criterea blijft bij normale beademing borst moet goed zichtbaar omhoog komen, bij beademing met zuurstof moet de borstkast eigenlijk alleen voelbaar omhoog komen.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2006, 11:36:35
Zover ik gelezen heb, en onthouden heb word de volume niet gewijzigd..

Wel word er aanbevolen om met 100% zuurstof te beademen, en daarop je volume aan te passen. (borst komt net omhoog)
En de methode van kap beademen word aanbevolen als zijnde een twee persoonsvaardigheid, ook voor ALS..

Het volume vertel ik niet aan de mijn cursisten. Het criterea blijft bij normale beademing borst moet goed zichtbaar omhoog komen, bij beademing met zuurstof moet de borstkast eigenlijk alleen voelbaar omhoog komen.

Ik spreek de cursisten ook niet over volumes.  Maar ze moeten toch de beademingstechniek kunnen oefenen en hier komt het in te blazen volume bij kijken om de gepaste longen in de poppen te plaatsen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2006, 11:58:44
Je kunt het met een pop de praktijk een beetje nabootsen.. echter geen enkele pop benaderd de praktijk ook maar een beetje.. Ook het gevoel van inblazen, is toch echt weer anders..

Er liggen in mijn geval, alleen maar lelijke kerels, en er komt spul uit hun mond..  De psycholigische drempel is al hoog om te beginnen., dus zeker bij passanten hulpverlening, zou ik er niet te veel aandacht aanschenken,  Zou er proberen in de lessen de psycholigische drempel erg laag te maken.. (Zie de doder dan dood kan niet, dus erger kan je het niet maken discussie.)

Voor o.a. reddingsbrigades waarbij je een hoger niveau mag verwachten, en je ze ook extra vaardigheden leert, is het wel slim om met een goede longinhoud te werken..


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2006, 12:09:21
Quotes uit de samenvatting van de AHA

Wel word er aanbevolen om met 100% zuurstof te beademen, en daarop je volume aan te passen. (borst komt net omhoog)

Not Enough Evidence to Recommend First Aid Use of Oxygen
2005 (New):
Evidence is insuffi cient to recommend for or against the use of oxygen for fi rst aid.
Why:
The only published studies about oxygen use involved healthcare providers. There was no evidence about the fi rst aid use of oxygen.



Zover ik gelezen heb, en onthouden heb word de volume niet gewijzigd..

2000 (Old): Various tidal volumes were recommended and rescuers were taught to deliver them over 1 to 2 seconds. The recommended tidal volume for rescue breaths for adults was approximately 700 to 1000 mL.

The 2005 guidelines recommend that manikins be configured so that visible chest rise occurs at a tidal volume of about 500 to 600 mL.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 2 februari 2006, 12:27:21
Quotes uit de samenvatting van de AHA

Not Enough Evidence to Recommend First Aid Use of Oxygen
2005 (New):
Evidence is insuffi cient to recommend for or against the use of oxygen for fi rst aid.
Why:
The only published studies about oxygen use involved healthcare providers. There was no evidence about the fi rst aid use of oxygen.

Je citeert nu uit de AHA versie ? en zover ik kan zien niet uit de ILCOR of ERC versie ?
Het eerste verbaasd me, ik kan dan namelijk niet uit de ilcor tekst halen, verder ken ik diverse wetenschappelijk onderbouwde stukken voor zuurstof eerste hulp..  kijk eens op http://www.diversalertnetwork.org/,  ILCOR, AHA en ERC en de andere reanimatieraden zijn nauw betrokken bij deze onderzoeken, kijk ook eens naar het congres on drowning..

Wat me wel opvalt, ook in de AHA, NRR etc.. dat heel veel tekst is gericht op reanimatie gericht op enige vorm van cardiale oorzaken.. terwijl andere oorzaken zoals verdrinking, vergiftiging vaak maar heel summier worden benoemd. zou dat komen dat de Hartstichtingen veel invloed hebben bij de schrijvers van de stukken... Statistisch hebben ze natuurlijk wel gelijk, er zijn meer reanimaties tengevolge van hartproblemen dan andere zaken, maar met een iets slimmere formulering en een iets bredere scoop, betrek je er alles in..

2000 (Old): Various tidal volumes were recommended and rescuers were taught to deliver them over 1 to 2 seconds. The recommended tidal volume for rescue breaths for adults was approximately 700 to 1000 mL.

The 2005 guidelines recommend that manikins be configured so that visible chest rise occurs at a tidal volume of about 500 to 600 mL.
Klopt. Ook ff terug gezocht in de instructormanuals., vanaf ERC congres 2002 was het al de bedoeling dat de volume naar beneden zou gaan, alleen nu pas in de richtlijn opgenomen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2006, 12:40:51

2000 (Old): Various tidal volumes were recommended and rescuers were taught to deliver them over 1 to 2 seconds. The recommended tidal volume for rescue breaths for adults was approximately 700 to 1000 mL.

The 2005 guidelines recommend that manikins be configured so that visible chest rise occurs at a tidal volume of about 500 to 600 mL.


Zit dus in de buurt van die 400-600ml die ik in gedachten had. Ik zou alleen niet weten of het mogelijk is om bij de AMBUMAN C in te stellen wanneer de borst omhoog komt. In het display in de buik is wel de hoeveelheid af te lezen, evenals een maaginflatie.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2006, 13:33:30
Brengt Laerdal dan nieuwe longen op de markt?  Dit gebeurde wel voor de richtlijnen van 2000.