ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)

Auteur Topic: ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)  (gelezen 16217 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 2 februari 2006, 13:51:53
Brengt Laerdal dan nieuwe longen op de markt?  Dit gebeurde wel voor de richtlijnen van 2000.

Ze hebben ze gewoon beide:
152600 - Luchtwegen voor éénmalig gebruik 400-600 ml
152250 - Luchtwegen voor eenmalig gebruik 700-1000 ml


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #21 Gepost op: 2 februari 2006, 14:29:10
Ze hebben ze gewoon beide:
152600 - Luchtwegen voor éénmalig gebruik 400-600 ml
152250 - Luchtwegen voor eenmalig gebruik 700-1000 ml
De luchtwegen van 700-1000 ml zullen dan waarschijnlijk verdwijnen als je spreekt over een beademingsvolume van 500-600 ml.  De luchtwegen van 400-600 ml gebruikte je wanneer je de beademing met zuurstof oefende (richtlijnen 2000).


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #22 Gepost op: 4 september 2006, 10:09:53
Wat voor longen plaatsen jullie in de reapoppen, volwassene van Laerdal nu met de ERC2005richtlijnen.  Deze van 400-600ml of 700-1000ml?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 4 september 2006, 10:29:47
400-600ml volgens de ERC instructor richtlijnen..


kamphuis

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2006, 01:23:38

2. De Intermediate Life Support word wel genoemd, maar is nog niet geheel uitgewerkt. dit vind je in Section 9: Principles of Training in Resuscitation.


Beste Peter

Ik moet je helaas corrigeren. In het Journal van de ERC wordt uitdrukkelijk NIET gesproken over "INTERMEDIATE Life Support". Op pagina S183 e.v. wordt gesproken over "IMMIDIATE Life Support". Deze cursus is bedoeld voor "the majority of health care professionals who attend cardiac arrest rarely but have the have the potential to be first responders or cardiac arrest team members ... including nurses, nursing docters, docters, medical students, dentists, physiotherapists, radioagraphers and cardiac technicians". De cursus is dus bedoeld voor degenen die in de eerstehulpverlening over het algemeen de 'professionele hulpverleners' ("health care professionals", pag S183) worden genoemd en niet voor eerstehulpverleners.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om een linkje te publiceren naar de AHA-pagina waar de Intermidiate Life Support wordt omschreven, zoals die in Engeland wordt uitgeschreven? Ik kom hem niet makkelijk vinden. Ik ken alleen de ILS-opleidingen binnen het EMT programma (de Amerikaanse opleidingen voor ambulancepersoneel of Emergency Medical Technicians).

Dank,

Marco Kamphuis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2006, 15:55:53
Je hebt gelijk in ERC termen(cardiologie) praten ze over immediate life support en in de traumatologie over intermediate life support.., De terminilogie word door elkaar gebruikt..

Volgens de heren in de UK, en ERC is ILS trainings bedoeld voor aanvullende getrainde, zijn healthcare professionals, maar ook rescueteams etc..   Onder professionals in deze context worden ook mensen uit reddingsbrigades verstaan.
ILS training tot nu toe , is gericht op specifieke doelgroepen...
het Oranje Kruis is nu zelf ook bezig om een ILS-achtige training te ontwikkelen..

Met Eerste hulpverleners word over het algemeen passantenhulpverlening bedoelt, Echter georganiseerde eerste hulpverleners mag je meer verwachten. De verwachting is dat ILS (Intermediate, Immediate) als begrip over twee jaar ook in Nederland een bredere draagvlak zal hebben..
De AHA link zal even opzoeken.. ?


kamphuis

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 10 september 2006, 03:12:41
Je hebt gelijk in ERC termen(cardiologie) praten ze over immediate life support en in de traumatologie over intermediate life support.., De terminilogie word door elkaar gebruikt..

'Immidiate Life Support' is de naam van de ERC-cursus voor professionele hulpverleners ("proffesional healthcare workers") die in afwachting of als lid van een reanimatieteam kunnen werken. De cursus vereist een medische achtergrond en is gebaseerd op klinische hulpverlening (zie Rescucitation 2003; 57:21-6).

Volgens de heren in de UK, en ERC is ILS trainings bedoeld voor aanvullende getrainde, zijn healthcare professionals, maar ook rescueteams etc..   Onder professionals in deze context worden ook mensen uit reddingsbrigades verstaan.

Ik weet niet wie die "heren" zijn en hoe ze er bij komen dat de ERC de Immidiate Life Support cursus mede bedoeld zou hebben voor getrainde eerstehulpverleners zonder medische opleiding. Misschien kun jij dat ophelderen?

het Oranje Kruis is nu zelf ook bezig om een ILS-achtige training te ontwikkelen..

Dat is nieuw voor mij ...  en voor Het Oranje Kruis!

Echter georganiseerde eerste hulpverleners mag je meer verwachten.

Van georganiseerde hulpverleners mag je verwachten dat zij hún deel van de 'keten van overleving' goed afhandelen: alarmeren, basale reanimatie en (indien mogelijk) defibrillatie. Meer niet.

De AHA link zal even opzoeken.. ?

Bij je volgende antwoord wellicht? Ik heb de AHA-ILS-richtlijnen echt nergens gevonden. Dom, he?


Tot slot:
Dat de lesstof uitgebreid (en dus niet alleen veranderd) wordt is wel duidelijk. Kijk bijvoorbeeld naar de zuurstoftoediening bij decompressie-ongevallen ('duik-ongevallen') en door de brandweer bij ernstig trauma (LPLHB). Dit zal, net als reanimatie destijds, doorsijpelen naar de eerstehulpverlening. Of daarbij invasieve technieken (waarbij je een lichaamsholte van een slachtoffer binnendringt) aan niet-medisch-geschoolden (ik spreek nooit over eerstehulpverleners als 'leken') zullen worden geleerd, is nog maar zeer de vraag. Er zijn veel (juridische) haken en ogen.
En ja, ik weet dat eerstehulpverleners bij het vrijmaken van een (deels) geblokkeerde ademweg de mondholte van het slachtoffer mogen binnendringen... Maar een larynxmasker naar binnen schuiven is net even wat anders ...


kamphuis

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 10 september 2006, 03:49:44
400-600ml volgens de ERC instructor richtlijnen..

400? In de richtlijnen staat volgens mij op pagina S13 toch echt: "During adult CPR, tidal volumes of aproximately 500-600 ml (6-7ml/kg) should be adequte".

Ik heb dit niet kunnen nakijken in de ERC instructor richtlijnen omdat dat manual pas later deze maand uitkomt. Misschien heeft Peter de preview al toegestuurd gekregen?  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 10 september 2006, 11:44:54
Iets minder sarcasme zou de discussie ten goede komen (wie de schoen past trekt hem aan)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2006, 20:33:24
FABELS EN FEITEN ROND INTERMEDIATE LIFE SUPPORT


FABEL:      Immidiate Life Support en Intermediate Life Support zijn gelijkwaardige termen.
FEIT:Immidiate Life Support is een opleiding voor professionele hulpverleners.

Toelichting:
Rescue beweert in zijn post op 9 september dat 'Immidiate' (onmiddelijke) en 'Intermidiate' (tussenliggende) Life Support gelijkwaardige termen zouden zijn. Dit is onjuist.
De Engelse reanimatieraad (Resuscitation Council UK) heeft een Immidiate Life Support opleiding ontwikkeld op verzoeken van professionele hulpverleners. De cursisten worden getraind in Advanced Life Support (ALS) technieken. De opleiding is bedoeld voor professionele hulpverleners en niet voor niet medisch geschoolden (zoals bijvoorbeeld bemanningen van reddingsboten).
Bron: Resuscitation Council UK, Sarah Mtichell, mail in antwoord op mijn vraag.
In Amerika kent men EMT-ers: Emergency Medical Technicians. Er zijn 4 EMT-niveau's: EMT-1 (zeg maar EHBO), EMT-2 en 3 (tussenliggende niveau's) en EMT-4 (paramedic, bijna de eisen voor een ambupleeg). De EMT-2 en 3 opleidingen zijn op het door Rescue bedoelde ILS-niveau.
Bron: www.bls.gov/oco/ocos101.htm en http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_technician


FABEL:      De Engelse Reanimatieraad brengt binnenkort Intermediate Life Support richtlijnen uit.
FEIT:      De Resuscitation Council UK heeft geen plannen dit te doen.

Toelichting:
De Engelse Immidiate-cursus is door de European Resuscitation Council (ERC) overgenomen en wordt door hen én door de Engelse reanimatieraad gepromoot. Een Intermidiate-cursus gaan de Britten niet ontwikkelen.
Bron: Resuscitation Council UK, Sarah Mtichell, mail in antwoord op mijn vraag.


FABEL:      Het Oranje Kruis werkt aan een ILS-cursus
FEIT:      Het Oranje Kruis is niet bezig met de ontwikkeling van een dergelijke cursus.

Toelichting:
Rescue beweert dat het Oranje Kruis (OK) een Intermidiate Life Support cursus ontwikkelt. Hans van der Pols, medewerker van het bureau Onderzoek en Ontwikkeling van het OK, zou er mee bezig zijn, zo schrijft Rescue in een persoonlijk bericht aan mij.. Dit is onjuist.
"Het Oranje Kruis is niet met de ontwikkeling van dergelijk lesmateriaal bezig. Cursussen en examens BLS en ALS – en ILS - vallen onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Reanimatieraad.", schrijft Nelleke den Ouden in een mail aan mij. Nelleke den Ouden is het Hoofd afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van het OK en daarmee ook de leidinggevende van Hans van der Pols.
Bron: Oranje Kruis, Nelleke den Ouden, mail in antwoord op mijn vraag.
Mogelijk dat Rescue de ILS-cursus verwart met de Module Verdrinking en Onderkoeling die het OK ontwikkelt.
Hoe zit het dan met de Nederlandse Reanimatieraad (NRR)? Is die wellicht bezig met een ILS-cursus?


FABEL:      De Nederlandse Reanimatieraad ontwikkelt Intermediate Life Support richtlijnen.
FEIT:      De NRR is daar niet mee bezig.

Toelichting:
De NRR weet van de wensen voor een ILS cursus maar ontwikkelt die niet op korte termijn.
Bron: Martijn Maas van de NRR, mail in antwoord op mijn vraag.


FABEL:      De American Heart Association (AHA) ontwikkelt Intermediate Life Support richtlijnen.
FEIT:      De AHA ontwikkelt die helemaal niet.

Toelichting:
De AHA heeft BLS, ACLS en PLS-cursussen en ontwikkelt géén Intermediate cursus.
Bron: publieksvoorlichting AHA, telefoongesprek.


FABEL:      De ILS-richtlijnen van de AHA zitten op beveiligd deel van de AHA-website.
FEIT:      DE AHA heeft geen ILS-richtlijnen en heeft die dus niet op een beveiligde website staan.

Toelichting:
Op dit forum vroeg ik Rescue om de AHA-link te geven. Omdat ik daarop geen antwoord kreeg heb ik hem dat bij herhaling in een persoonlijke mail gevraagd. Hij antwoordde: " die zitten nog achter een passwoord beveiligde gedeelte... Er komt ook een publieke versie beschikbaar.. Ik mocht de tekst niet rechtstreeks publiceren..".  Schijnbaar heeft Rescue dus toegang tot een niet bestaande beveiligde AHA-pagina, waarop niet bestaande richtlijnen staan.
Bron: publieksvoorlichting AHA, telefoongesprek.


Waarom neem ik de moeite om de fabels van Rescue met feiten te ontkrachten?
Ik besef mij heel goed dat dit een forum is, een discussieplaats waar iederen mag schrijven wat hij of zij wil, mits het binnen de grenzen van het betamelijke blijft. Ik erger mij wanneer mensen (willens en wetens) onjuiste informatie, leugens of fabels verspreiden. Anderen, die niet de moeite nemen om de gepresenteerde informatie op zijn waarde te schatten, worden zo misleid.

Mijn standpunt over ILS:
Het lijkt mij een goed idee om een ILS cursus te ontwikkelen voor eerstehulpverleners die in omstandigheden komen waarbij BLS niet volstaat, bijvoorbeeld bij reddingen in onherbergzaam gebied, reddingen op zee etc.
De benodigde vaardigheden, zoals zuurstoftherapie, intubatie -met een LMA of combitube-, AED-gebruik en uitzuigen, zijn relatief eenvoudig aan te leren handelingen die levensreddend kunnen zijn wanneer professionele hulp niet snel (genoeg) ter plekke kan zijn. Daarbij moet aangetekend worden dat de ERC heeft geconstateerd dat bortcompressies veel belangrijker zijn dan zuurstoftoediening (beademing).
ILS zou slechts dan toegepast moeten worden wanneer BLS niet volstaat.

Tot slot:
In de oerwouden in het noordoosten van Zimbabwe leeft een vogelsoort waarvan het mannetje tijdens paringsrituelen een melodietje fluit dat sprekend lijkt op het Wilhelmus. Niemand heeft er nog van gehoord en de website met het onomstotelijke bewijs is vanochtend met een password beveiligd. Alleen ik weet het password en ik mag de bewijzen nog niet publiceren.