ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)

Auteur Topic: ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)  (gelezen 16218 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2006, 21:19:10
Goed bezig.. !!  Alleen jammer dat je nog veel meer informatie niet beschikt...  

Toch vreemd dat je als informatie vertrouwelijk krijgt dat jij dat hier publiceert..
Verder heb jij lekker de waarheid in pacht.. Maar blijf vooral zo door gaan, want ik waardeer je inspanning..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2006, 02:29:49
Ik vind het een heldere weergave en beschouwing van de feiten rondom ILS door EHV instructeur  ;) ga zo door!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2006, 10:57:28
Erg duidelijk en brengt zeker verheldering. Bedankt EHV Instructeur :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2006, 18:31:13
Een goed onderbouwd verhaal over ILS, ik heb minder goed onderbouwde verhalen gezien....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2006, 19:13:57
Over de motieven die EHV mogelijk heeft, laat ik me verder niet uit..

EHV-er heeft zich concentreert op de Reanimatie aspecten van ILS..  

En Immediate Life Support van ERC en UK heeft zich tot nu toe gericht alleen op de Reanimatie aspecten voor 1 bepaalde doelgroep..

Net zo goed dat er van A.L.S. meerdere definties zijn (De ERC, NRR handteren andere definities dan de ATLS en de PHTLS en de nederlandse ambulance zorg ook..  De zelfde definitie verwarring speelt ook over immediate life support en Intermediate Life Support..

immediate life support lijkt zich te concentreren op alleen de reanimatie aspecten en intermediate life support lijkt zich te concentreren op ook de traumatogie apsecten..
Diverse mensen zijn in europa bezig met de ontwikkelingen..
Module Verdrinking en Onderkoeling van het oranje kruis is een ILS-achtige module.. en zo heb ik het altijd gebracht en ik heb nooit gezegd dat dit al een volledige ILS training is..

Verder als je publieksvoorlichting spreekt, wil dat nog niet zeggen dat je de ontwikkelaars van richtlijenn spreekt..  Ik weet dat je zit te springen om de bronnen.. echter ik laat heel bewust niet de achterste van mijn tong zien..

Er speelt nu een definitie discussie tussen diverse partijen.. Wat is nu precies ILS ?  En iedereen is het over eens.. dat ILS iets is tussen BLS en ALS maar welke handelingen nu precies.. is niet iedereen over uit.. Dus het duurd wel ff voor dat overal concensus is..

Toen we het in de 2000 over de AED hadden, EHV instructeur ook alle regeltjes aan het uitzoeken om te bewijzen dat de AED een voorbehouden handeling was.. Dat zelfde speelt nu over ILS..

De Inspectie voor de Gezondheidszorg, vond zelfs dat Eerste Hulpverleners alleen onder toezicht van een arts  BLS mogen doen ?  Bron : IGZ,  brief aan MedicalRescue.NL.. (Inmiddels zijn ze er over eens dat ze wat rare definities hadden van BLS, ALS en dus ook over ILS...)

Ik ga niet al je bronnen in twijfel brengen.. En als jij dat wel bij mijn bronnen wilt doen..prima.. En je mag mij best citeren doen dat dan even correct..

De wereld is even wat complexer dan alleen reanimatie, ehbo, bls, als..
Binnenkort hopen we een voorbeeld van een uitgewerkte ILS-reanimatie te presenteren voor onder andere reddingsbrigades en evenementen teams.. Daarbij worden de ERC-BLS/AED en ILS richtlijnen gehandteerd, aangevuld met onder andere hulpmiddelen als CPR-Ezy, AED, O2, Mayo-tube , Suction dmv V-VAC... Dus nog ff geduld.. moeilijk he..
De Intermediate Aspecten, zoals Spinal Care, immobilisatie van breuken, strechermanagement, brandwonden etc.. worden ook onder de aandacht gebracht..

Tja, dat jij niet beschikt over de bronnen die ik inmiddels heb vergaard kan ik niets aan doen.. Ik ga echt niet al ontwikkelingstijd ff aan een concurentje als jij geven en laat me echt niet zo maar uit de tent lokken..

Owja, moet je de publieksvoorlichting brandwonden stichting even vragen waarom ze bij voorbeeld producten als Waterjel of Burnshield niet publiekelijk promoten ? (De tandpasta sprookjes waren bij het grote publiek nog steeds rond..)


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #35 Gepost op: 15 oktober 2006, 21:28:50
Ik kan jullie vertellen dat a.s. dinsdag de eerste proefdruk controle bij het OK zal plaatsvinden omtrent de module Eerste Hulp bij waterongevallen.


kamphuis

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2006, 22:25:56
Dit is de laatste post die ik over dit onderwerp zal doen, tenzij ik gemaakte fouten moet herzien.

Over de motieven die EHV mogelijk heeft, laat ik me verder niet uit..
Ik heb mijn motieven duidelijk gemaakt in de alinea die begint met: "Waarom neem ik de moeite om de fabels van Rescue met feiten te ontkrachten?". Een dubbele agenda heb ik niet.

EHV-er heeft zich concentreert op de Reanimatie aspecten van ILS..  
Klopt: dat lijkt mij gezien het topic van deze discussie niet meer dan logisch.

En Immediate Life Support van ERC en UK heeft zich tot nu toe gericht alleen op de Reanimatie aspecten voor 1 bepaalde doelgroep..
Klopt ook: Immidiate Life Support is een bestaande reanimatiecursus op ALS-niveau, zoals ik al eerder schreef, waarbij de doelgroep duidelijk is afgebakend.

Net zo goed dat er van A.L.S. meerdere definties zijn (De ERC, NRR handteren andere definities dan de ATLS en de PHTLS en de nederlandse ambulance zorg ook..  De zelfde definitie verwarring speelt ook over immediate life support en Intermediate Life Support..
Laat ik een einde maken aan de onduidelijkheid die er schijnbaar bij jou bestaat. Het verhaal is namelijk erg eenvoudig.
1- Immidiate Life Support is een reanimatiecursus van de ERC (ontwikkeld in Engeland) bedoeld voor professionele hulpverleners.
2- Intermediate Life Support is een (kort door de bocht) uitgebreide EHBO-cursus, waarin dus ook andere letsels dan alleen ABC-letsels behandeld worden.
3- PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support) en ATLS (Advanced Trauma Life Support) zijn protocollen waarvan reanimatie slechts een onderdeel is.

Module Verdrinking en Onderkoeling van het oranje kruis is een ILS-achtige module.. en zo heb ik het altijd gebracht en ik heb nooit gezegd dat dit al een volledige ILS training is..
Ik zal de Module Waterongevallen (zoals die schijnbaar gaat heten -thanks, Reddertje-) bestuderen zodra die beschikbaar is. Ik verwacht dat de handelingen op BLS-niveau blijven (in vergelijking met bv de Amerikaanse ILS-normen) gezien het karakter van Het Oranje Kruis.

Verder als je publieksvoorlichting spreekt, wil dat nog niet zeggen dat je de ontwikkelaars van richtlijenn spreekt..  Ik weet dat je zit te springen om de bronnen.. echter ik laat heel bewust niet de achterste van mijn tong zien..
Ik kan niet met de AHA-ontwikkelaars van de ILS-richtlijnen spreken omdat die mensen niet bestaan. Zolang jij het tegendeel niet bewijst, blijft die bewezen stelling staan. Punt uit.

Toen we het in de 2000 over de AED hadden, EHV instructeur ook alle regeltjes aan het uitzoeken om te bewijzen dat de AED een voorbehouden handeling was.. Dat zelfde speelt nu over ILS..
Ik kan mij vergissen, maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik in 2000 daarover niet op dit of een ander forum gepubliceerd. Wil je mij even een linkje sturen om mijn geheugen op te frissen? Alvast bedankt.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg, vond zelfs dat Eerste Hulpverleners alleen onder toezicht van een arts  BLS mogen doen ?  Bron : IGZ,  brief aan MedicalRescue.NL.. (Inmiddels zijn ze er over eens dat ze wat rare definities hadden van BLS, ALS en dus ook over ILS...)
Irrelevant.

Er speelt nu een definitie discussie tussen diverse partijen.. Wat is nu precies ILS ?  En iedereen is het over eens.. dat ILS iets is tussen BLS en ALS maar welke handelingen nu precies.. is niet iedereen over uit.. Dus het duurd wel ff voor dat overal concensus is.. (...) Binnenkort hopen we een voorbeeld van een uitgewerkte ILS-reanimatie te presenteren voor onder andere reddingsbrigades en evenementen teams (...)
Ik juich dat toe (zie mijn standpunt over ILS), waarbij ik overigens bij mijn standpunt blijf dat ILS (intubatie, zuurstof, planken etc.) slechts toegepast zou mogen worden wanneer BLS niet volstaat.
Ongevraagd advies: zorg dat een gerenommeerde instantie de protocollen ondersteunt zodat de Inspectie er achter kan gaan staan.

Ik ga echt niet al ontwikkelingstijd ff aan een concurentje als jij geven en laat me echt niet zo maar uit de tent lokken..
Badinerende woordkeuze is niet erg sjiek. Ik ga toch ook niet al jouw taalfouten verbeteren ?!

Owja, moet je de publieksvoorlichting brandwonden stichting even vragen waarom ze bij voorbeeld producten als Waterjel of Burnshield niet publiekelijk promoten ? (De tandpasta sprookjes waren bij het grote publiek nog steeds rond..)
Off-topic.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 15 oktober 2006, 22:54:31
Immediate Life Support is een onderdeel van Intermediate Life Support.. als je het zo wilt uitleggen prima..

Het is mij om het even...

De definitie problemen komen voort dat de reanimatie clubs, alleen het over de reanimatie perikelen hebben en het niet in de context plaatsen van de totale hulpverlening..

Samen met andere nederlandse organisaties maakt onder andere de Stichting MedicalRescue.NL zich sterk voor een niveau tussen firstaid en Advanced Life Support voor georganiseerde hulpverlening.. Dat noemen de mensen in het team Intermediate Life support en met de mensen die we gesproken hebben van de ERC die met ILS=immediate life support bezig houden , kwamen we er uit dat het niet uitmaakt over hoe we het een en ander noemen.. Immediate Life Support blijft het voor de reanimatie werkgroepen en Intermediate Life Support voor de mensen die er volledig mee bezig zijn..

En wat we met z'n allen zien dat alleen al definitie verschillen over wat is nu ALS, BLS en First Aid, ILS al voor zoveel onduidelijkheid zorgen dat we dus het inmiddels het alleen nu nog hebben over de specifieke handelingen die verzameld worden voor diverse doelgroepen onder werknaam ILS..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2006, 23:17:19
Drogredeneringen, spelfouten, kromme zinnen en niet ter zake doende argumenten... Jep, Rescue voert weer een discussie.

Je bent niet medisch geschoold en hebt geen verpleegkundige achtergrond en je ziet dit soort richtlijnen als een excuus om buiten je EHBO boekje te gaan (planken, kapbeademing). Deze richtlijnen zijn niet voor jou bedoeld en als je de ene nog niet van de andere kan onderscheiden, zou ik er ook maar niet aan beginnen. EHV'er weet het voor mij prima helder uit te leggen, namelijk dat ImmediateLS voor medische professionals is en IntermediateLS nog steeds een EHBO-cursus is...
Arts  www.alphalog.nl


Karim

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2006, 23:37:10
Drogredeneringen, spelfouten, kromme zinnen en niet ter zake doende argumenten... Jep, Rescue voert weer een discussie.

Je bent niet medisch geschoold en hebt geen verpleegkundige achtergrond en je ziet dit soort richtlijnen als een excuus om buiten je EHBO boekje te gaan (planken, kapbeademing). Deze richtlijnen zijn niet voor jou bedoeld en als je de ene nog niet van de andere kan onderscheiden, zou ik er ook maar niet aan beginnen. EHV'er weet het voor mij prima helder uit te leggen, namelijk dat ImmediateLS voor medische professionals is en IntermediateLS nog steeds een EHBO-cursus is...

Volgens mij kan Delta de gedachtes van 'n groot aantal forumleden lezen en die heel duidelijk onder woorden brengen.