ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)

Auteur Topic: ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)  (gelezen 16219 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #50 Gepost op: 16 oktober 2006, 22:43:07
Rescue, ook al weet je dure termen te gebruiken, je bent een EHBO-er. Niks meer en niks minder. Als je dit (planken etc.) wil doen, ga dan minstens de SIGMA-opleiding volgen, of ga echt de verpleegkundigeopleiding doen en begin waar iedereen begint: als bejaardeverzorgende in het verpleeghuis. Ook daar zijn een aantal zeer belangrijke lessen te leren... met name op het gebied van menselijk contact  >:(
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #51 Gepost op: 16 oktober 2006, 23:36:41
het wordt tijd voor een slotje


Karim

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 16 oktober 2006, 23:50:24
het wordt tijd voor een slotje

Want dat is de oplossing voor elke discussie....  ::)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #53 Gepost op: 17 oktober 2006, 23:13:51
Trophy,

Ik kan mij goed vinden in je verhaal maar niet in je conclusie dat ILS niet levensvatbaar zou zijn in Nederland.


Iinstructeur EHV, ik ben het met je eens. dat is precies wat ik bedoel met specifieke doelgroepen.


Ik betwijfel of er in Nederland – buiten specifieke doelgroepen  om – behoefte bestaat aan iets wat ILS mag heten.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2006, 12:53:17
Want dat is de oplossing voor elke discussie....  ::)
Een discussie is het uitwisselen van gedachtes waarbij nieuwe gezichtspunten tot nieuwe stellingnames leiden.
Ze hoeven het niet eens te worden, maar als ze steeds een in kringetje draaien stel ik, als ze met alle geweld hun gelijk willen halen (erger nog ze hebben, ieder op hun manier, nog  gelijk ook) kunnen ze de beter uitspraken nummeren en alleen de nummers doorgeven ....

voorbeeld

citaat deelnemer 1
13
einde citaat

19  >:( >:( >:(


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #55 Gepost op: 26 oktober 2006, 00:10:46
Citaat rescue
Citaat
Dat laatste is een sprookje.. Dat zou gelden als je passantenhulpverlening zou doen, maar in georganiseerde vormen van hulpverlening ben je in principe een zelfstandige zorginstelling en is er gewoon sprake van een overdracht.. Echter ik ben wel met je eens dat er nog veel onduidelijkheid is, en daarom zal er binnenkort ook overleg plaats vinden, tussen bijvoorbeeld de medische commisies van de motorcross bonden en bijvoorbeeld Stichting LAMP om dit soort situaties te bespreken en structureel op te lossen..
Tussentijds dienen partijen dat in overleg op te lossen..

En bij een overdracht neem ik de verantwoordelijkheid over.....dus ben ik verantwoordelijk.  Ik luister ook altijd naar de longen van een benauwde patient als de huisarts overdraagt dat er geen bijzonderheden zijn te horen......... ???waarom, omdat ik na zijn overdracht verantwoordelijk wordt gemaakt

[edit]bericht door palmpie aangepast ivm naam[/edit]
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #56 Gepost op: 28 oktober 2006, 20:36:48
Beetje flauw om de voor iedereen bekende naam te verwijderen, maar als je toch bezig bent palmpie op pag 5 staat ook nog eenzelfde naam die je dan ook moet verwijderen
PS. jullie moderator doen het trouwens prima hoor.
 ;)

DIT BERICHT IS UITSLUITEND BEDOELD VOOR DHR. P. ADEMA:  IK VERZOEK DE REST VAN HET FORUM DIT BERICHT NIET TE LEZEN OMDAT HET EEN ZOVEELSTE HERHALING IS VAN ZETTEN.

Ik geloof dat ik niet duidelijk ben geweest, Peter Adema. Daarom leg ik het in rood en met een vette letter nog maar eens voor jou uit (de rest van het forum heeft het na 3 x uitleggen inmiddels wél begrepen):

Immidiate Life Support is een reanimatiecursus op Advanced Life Support niveau, uitsluitend bedoeld voor professionele hulpverleners.

Natuurlijk geloof je me niet of heb ik het allemaal niet goed begrepen of heb ik maar halve informatie. Daarom citeer ik Sarah Mitchell, de directeur van de Engelse reanimatieraad:

The ILS course provides training in “advanced life support” skills. (...)  Appropriate participants include doctors and nurses in hospitals in non-critical areas or those in the community, medical and nursing students, cardiac technicians, ambulance technicians, physiotherapists, radiographers and dentists.  

Als je het nu nog niet snapt dan adviseer ik je volgende slachtoffer met wervelbreuk (God zij met hem) te planken met de plank voor je kop (en deze zin zal wel door de moderator worden weggehaald).


PS: Vergeet je het linkje niet? Bedankt !!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #57 Gepost op: 6 december 2006, 14:29:23
Het heeft even geduurd, maar op de ERC site vinden jullie de reglementen en doelgroepen voor de Immediate Life Support training.. en kunnen jullie de engelsetalige leerstof bestellen... Weten jullie precies wat nu het sprookje is over Immediate Life Support volgens de ERC..

Citaat van: www.erc.edu
The ILS course is appropriate for the following categories of candidates:
q Doctors – Hospital
q Doctors – Community
q Medical students
q Nurses – Hospital
q Nurses – Community
q Nursing students
q Midwives
q ODPs
q Cardiac Technicians
q Occupational Therapists
q Physiotherapists
q Radiographers
q Resuscitation Training Officers
q Dentists
q Dental Nurses
q Ambulance Technicians / Paramedics
· Fire Service Technicians
· Police Officers
· Prison Officers
· Air Stewards
· Other
(The ILS course will only rarely be appropriate for people from these professions)
EUROPEAN RESUSCITATION COUNCIL

Als je de ERC Course regulations leest, word de inhoud van de les bepaald door de doelgroep waarvoor les gegeven word.  (het geven van medicatie is optioneel voor bepaalde doelgroepen). Het geven van zuurstof en Bag Valve Mask is voor alle doelgroepen..
De overeenkomsten met de DAN Europe Richtlijnen zijn wel treffend..  ;D

De Intermediate Life Support variant staat los van de ERC.. maar het reanimatie gedeelte is ongeveer gelijk aan het ERC ILS gedeelte..

Na december 2006, volgt de volgende Nederlandstalige mijlpaal.. (Dan kunnen we weer wat sprookjes de wereld uit helpen..)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2006, 16:21:34
Het heeft even geduurd, maar op de ERC site vinden jullie de reglementen en doelgroepen voor de Immediate Life Support training.. en kunnen jullie de engelsetalige leerstof bestellen... Weten jullie precies wat nu het sprookje is over Immediate Life Support volgens de ERC..

Als je de ERC Course regulations leest, word de inhoud van de les bepaald door de doelgroep waarvoor les gegeven word.  (het geven van medicatie is optioneel voor bepaalde doelgroepen). Het geven van zuurstof en Bag Valve Mask is voor alle doelgroepen..
De overeenkomsten met de DAN Europe Richtlijnen zijn wel treffend..  ;D

De Intermediate Life Support variant staat los van de ERC.. maar het reanimatie gedeelte is ongeveer gelijk aan het ERC ILS gedeelte..

Na december 2006, volgt de volgende Nederlandstalige mijlpaal.. (Dan kunnen we weer wat sprookjes de wereld uit helpen..)





Ha leuk, mag ik eindelijk ook de ILS course volgen !!!  ;D ;)  mijn functie staat namelijk ook in het lijstje, al vraagt mijn werkgever zich waarschijnlijk wel af wat de toegevoegde waarde ervan is en of het wel vergoed moet gaan worden... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod