ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)

Auteur Topic: ILCOR\ERC 2005 Richtlijn Reanimatie en AED (En ILS)  (gelezen 16246 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 28 november 2005, 17:30:02
Op de www.erc.edu site, kan je de nieuwe richtlijnen rond basic life support en AED downloaden.

Wat me opviel, is dat een aantal trends zich doorzetten..
1. BLS en AED word eigenlijk 1 training. Section 2: Adult BLS and use of Automated External Defibrillators
2. De Intermediate Life Support word wel genoemd, maar is nog niet geheel uitgewerkt. dit vind je in Section 9: Principles of Training in Resuscitation.
3. In de ALS sectie, viel me een aanbeveling op, die me deed glimlachen..  Ook voor ALS word de twee persoonsballonbeademing geadviseerd boven de een persoonsballonbeademing.

Jammer vind ik dat de standaards zijn nu gericht op twee uitersten. namelijk de toevallige voorbijganger, en de volledig uitgeruste ziekenhuis.
en dat Tap and Shout het niet gehaald heeft..
Maar we hebben nog wat tijd over om te lobbyen voor de 2008 richtlijnen..  ;D




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2006, 23:34:41
Hier vindt je een samenvatting van de wijzigingen, handig en scheelt een hoop leeswerk
http://www.erc.edu/index.php/doclibrary/en/viewDoc/175/3/
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2006, 08:53:47
Jammer vind ik dat de standaards zijn nu gericht op twee uitersten. namelijk de toevallige voorbijganger, en de volledig uitgeruste ziekenhuis.

Dan volg je toch die van de AHA, dat past ook veel beter binnen de ATLS behandeling.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2006, 09:29:55
Dan volg je toch die van de AHA, dat past ook veel beter binnen de ATLS behandeling.

AHA heeft een uitgewerkte Intermediate Life Support versie.. echter, die pas niet een op een op de europese en NL wetgeving..  In de UK zijn ze nieuwe versie aan het uitschrijven..


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2006, 11:56:41
Praktisch vraagje ivm de longen van de reapoppen.
Volgens de richtlijnen van 2000 moet je 700 tot 1000 ml inblazen (zonder extra zuurstof).  Welk volume wordt het met de 2005-richtlijnen?  Je vindt geen eenduidig volume beschreven in de nieuwe richtlijnen.  Dit heeft ook zijn gevolgen voor de longen van de reapoppen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2006, 12:50:10
Praktisch vraagje ivm de longen van de reapoppen.
Volgens de richtlijnen van 2000 moet je 700 tot 1000 ml inblazen (zonder extra zuurstof).  Welk volume wordt het met de 2005-richtlijnen?  Je vindt geen eenduidig volume beschreven in de nieuwe richtlijnen.  Dit heeft ook zijn gevolgen voor de longen van de reapoppen.

Ik weet niet precies hoe het zit met de poppen van Laerdal. Bij de AMBUMAN C is het zo dat je niet werkt met longen maar met een luchtzakje. Het in te blazen volume maakt dan ook niets uit.

Die 700-1000 ml is niet de richtlijn van de NRR, hier in Nederland werd altijd 400-600 ml aanbevolen.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2006, 13:13:45
Die 700-1000 ml is niet de richtlijn van de NRR, hier in Nederland werd altijd 400-600 ml aanbevolen.
Eventjes gekeken op de site van NRR en daar staat ook 700-1000 ml (10 ml/kg).


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2006, 13:28:19
Eventjes gekeken op de site van NRR en daar staat ook 700-1000 ml (10 ml/kg).

Inderdaad! Je hebt gelijk. Waar heb ik die 400-600 dan vandaan, mmmm....


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2006, 14:29:31
Inderdaad! Je hebt gelijk. Waar heb ik die 400-600 dan vandaan, mmmm....
Als je beademt met zuurstof hoef je maar 400 tot 600 ml te blazen.  Kan het dit zijn?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2006, 14:33:29
Als je beademt met zuurstof hoef je maar 400 tot 600 ml te blazen.  Kan het dit zijn?

Dat is goed mogelijk. Het kan ook zijn dat die 0,4-0,6L in de software van onze reanimatiepoppen (AMBUMAN C) als NRR 2000 richtlijn staat, vreemd want het klopt dus niet. Toch maar even nazoeken, het moet natuurlijk wel goed op de printers staan ingesteld.