Tsja wat zeggen cijfers tegenwoordig, onderling vergelijken is niet mogelijk. Niet op land-niveau, maar zelfs niet binnen Nederland. De verschillende GGD's hebben ieder hun eigen aanpak.
En als we het dan toch over cijfers hebben:
Bron: RIVM
Ik tel alleen de mensen die meer zijn overleden naast de reguliere sterfte door Influenza, dan kom ik al uit op 527 sterfgevallen per week.
De gemiddelde leeftijd van overledenen door Corona ligt tussen de 80 en 84 jaar, waarvan 80% al een (zware)onderliggende ziekte heeft. Ook zonder Corona zouden zij vermoedelijk binnen niet al te lange tijd komen te overlijden.
Nee, ik probeer Corona zeker niet te bagatelliseren! Maar ik wil wel een tegengeluid laten horen en proberen om e.e.a. in perspectief te zetten.
Snap ik, ik heb ook wat moeite met het plaatsen van die cijfers. Want als je het vergelijkt met de cijfers van griep is het inderdaad niet absurd. Maar in de ziekenhuizen gaat het er wel enorm hard aan toe.
Als je beseft dat alle normale IC bedden gewoon in gebruik zijn nu, er overal extra bedden gerealiseerd worden, personeel absurde diensten moet draaien.
Dat gebeurde met de griep ook wel eens, maar dan was het in een paar ziekenhuizen en kon dat wel opgevangen worden door andere ziekenhuizen. Terwijl het nu gewoon bij alle ziekenhuizen tegelijkertijd gebeurd.
Met vandaag trouwens weer 112 geregistreerde overledenen (waarschijnlijk zijn het er meer omdat blijkbaar niet iedereen geregistreerd wordt) gaan we die 527 per week van de griep trouwens wel ruim over. (En heerst de griep niet ook nog?)
Een verschil met de griep lijkt te zijn dat de ziekte wat langzamer gaat. De incubatietijd is veel langer dan bij griep, mensen liggen veel langer in het ziekenhuis dan bij griep, mensen zullen waarschijnlijk dus ook langer besmettelijk zijn. En langer ziek zijn is natuurlijk ook gewoon een langere uitputtingsslag.