Die anti virale middelen gaan echt geen jaar duren hor. De hele wetenschappelijke wereld jaagt erop. En ook de andere punten kan ik weerleggen. Het weer speelt bij andere virussen wel degelijk een grote rol en ook bij dit virus lijkt warm weer wel degelijk een rol te spelen. Kijk maar naar de Verenigde Staten. In de staat New York is dit virus veel actiever dan in Texas en Californië en deze staten hebben ook dichtbevolkte steden en veel internationale luchthavens en contacten.
Spanje zou een negatieve uitzondering kunnen zijn, maar in Spanje circuleert het virus waarschijnlijk al sinds januari toen het daar winter was en dus kouder. Het werd daar net als in Italië heel laat gedetecteerd.
En ik ben heel consistent in mijn kritiek op het RIVM en Mark Rutte. Ik riep al in februari dat evenementen moesten worden afgelast, terwijl de voetbalwedstrijden nog tot in maart doorliepen. Dus dat heeft niks te maken met de spreekwoordelijke koe en kont.
En achteraf gelijk halen is dit zeker niet, fouten moeten eerlijk en transparant benoemd worden. Ik kan moeilijk positief zijn als er dingen niet goed gaan.
En over de lockdown was ik eerst van mening dat hij iets scherper had gekund, omdat het ene naar het andere land voor een scherpe variant koos en bovendien ook de noodtoestand uitriep. Daarom was het mijn verwachting dat deze ook in Nederland zou worden uitgeroepen, maar dat bleek uiteindelijk dan toch niet te gebeuren, mede omdat de gevallen wat sneller begonnen te dalen dan ik dacht, maar dat is toch goed nieuws lijkt me.
Ik kijk puur naar de feiten. Ik zie nu meer mogelijkheden om de economie weer open te gooien dan een maand geleden. Het belangrijkste is dat de ziekenhuizen niet overstromen. Met een uitgebreid testbeleid, app etc... zie ik meer mogelijkheden om de boel op te starten.
Die app moeten we inderdaad afwachten, maar alle kleine beetjes helpen.
En het testen wordt nu wel degelijk uitgebreid dus dat is een positief signaal, neemt niet weg dat het tempo nog verder moet worden opgevoerd.
Die anti virale middelen zijn er al, alleen duurt het minimaal nog een jaar voor die middelen gebruikt kunnen gaan worden. Die middelen zullen namelijk eerst nog getest moeten worden. En dan moet menig hotemetoot er nog iets van gaan vinden. En dan moet het nog in productie genomen moeten worden. Oja, de middelen die er nu zijn, zijn geënt op het huidige virus, virussen willen nogal eens muteren. Dus kunnen volgend jaar alsnog problemen veroorzaken. De griepprik bv is gebaseerd op de griep van voorgaande jaar.
Probeer je eigen nu ook niet schoon te kletsen. Jij was de gene die constant voor een totale lockdown was, het leger moest ingezet worden. Jij voorspelde zo ongeveer het einde van de wereld. En betichte Rutte en het RIVM er van de zaken niet goed aan te pakken. Jij snapte totaal niet waarom iedereen braaf Rutte en het RIVM bleef geloven. Je haalde zelfs nationale treurwilg Wilders erbij die het allemaal wel goed inschatten. Gek dat figuren als Baudet en Wilders nu zwijgen. Maar goed dat die figuren het niet voor het zeggen hebben in dit land. De chaos zou niet te overzien zijn.
En je kan kletsen wat je wilt, maar dankzij de koers van zowel regering als het RIVM loopt de crisis zoals men het graag zou willen. En heeft men en houdt men overzicht over het verloop.