Vraagje aan jullie,
zouden jullie hier even naar willen kijken?
Ik vind namelijk het boek
BORSTBEELDEN van Ingeborg Mares van het Vlietland Ziekenhuis zo mooi en zo illustratief, dat het van mij beloond en bekroond mag worden.
Stemmen doet u
hier tot 1 december 2005!
Toelichting:
Vrouwen van dertig tot in de tachtig laten zien dat zij na de behandeling nog steeds sterk, vitaal en sensueel zijn. Een vrouw van 57, bijvoorbeeld, koos na een borstbesparende operatie aan beide borsten voor een dubbelzijdige reconstructie volgens de DIEP-methode. Op de foto ligt zij op een rood laken, een grote parelketting reikt tot tussen haar borsten. Haar ogen zijn niet zichtbaar, maar ongetwijfeld kijkt ze de fotograaf zelfverzekerd aan.
Veel vrouwen hebben een verkeerd idee over amputatie, merkt Mares: ‘Bij een amputatie denken ze dat er rimpelige huid overblijft, met brandwonden van de radiotherapie. Van de borstreconstructie hebben zij vaak juist weer een te positief beeld.’
Samen met verpleegkundige en fotograaf Sjaak van Beek benaderde Mares patiënten van de mammapoli met de vraag om mee te doen. Ondanks hun schroom deden zij dat omdat zij vlak na de diagnose ‘zelf graag zo’n boek hadden gehad’. In de praktijk blijkt het boek een gouden hulpmiddel te zijn. Na het gesprek met de chirurg laat de oncologieverpleegkundige het boek aan de patiënten zien. ‘Oh, dat valt mee, dit kan ik aan’, is meestal hun reactie. Volgens Mares maken de vrouwen een bewustere keuze. ‘Daardoor hebben ze gevoelsmatig meer controle over hun behandeling.’
Andere ziekenhuizen gebruiken het boek inmiddels ook, en dat terwijl het nauwelijks een maand oud is! Boek bestellen kan
hier. Stem je ook?