flauwvallen bij koelen?

Auteur Topic: flauwvallen bij koelen?  (gelezen 4334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Gepost op: 30 november 2005, 15:47:37
Ik hoorde van mijn instructeur dat mensen met een verzwikte enkel geheid flauwvallen bij het koelen. Daarom is het in elk geval onverstandig om ze te laten staan terwijl je de voet onder koud water houdt. Hij had echter alleen de ervaring en wist niet waarom. Ik ben wel benieuwd wat het mechanisme hierachter is. Zit te denken aan een vasovagale reactie ofzo maar ik kom er niet helemaal uit.




Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #1 Gepost op: 30 november 2005, 15:57:26
Slachtoffers met een verzwikte enkels willen niet staan ze zullen altijd gaan zitten of liggen. Zelf heb ik nog niemand gehad die van een verzwikte enkel flauw valt maar het kan natuurlijk. ::)

Mischien komt het door de vasoconstrictie die optreed bij het koelen met te koud water. En dat het lichaam daar op reageert ?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2005, 16:08:26
Mischien komt het door de vasoconstrictie die optreed bij het koelen met te koud water. En dat het lichaam daar op reageert ?

Hm, van vasoconstrictie, met name in het gekoelde deel, zou je juist niet flauw vallen, omdat daarmee het bloed als het ware 'naar de rest van het lichaam' zou gaan.

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord en kan ook niet even een reden uit mn mauw schudden. Mogelijk dat er hier sprake is van een andere oorzaak voor de collaps in de gevallen die hij meemaakte? (verkeerde conclusie?)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2005, 16:13:28
Het kan behoorlijk pijnlijk zijn en so kan door de pijn een collaps krijgen. Maar dat is geen vaste regel (gelukkig). Wellicht heeft die kader dat net een keer getroffen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2005, 16:14:15
Ja, als je die icepack er met hoge snelheid tegenaan sodemieterd ja... Wat een onzin dat ze geheid zouden flauwvallen.
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2005, 16:15:52
Het kan behoorlijk pijnlijk zijn en so kan door de pijn een collaps krijgen. Maar dat is geen vaste regel (gelukkig). Wellicht heeft die kader dat net een keer getroffen.

Ik denk inderdaad dat we eerder de oorzaak daar moeten zoeken.   :)


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2005, 16:22:29
Als dat een enkele keer voorkomt is  het niet juist om zoiets in de cursus te vermelden :-\

Een typisch gevalletje van PHPD  (pijntje hier pijntje daar )  ;D


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2005, 16:27:42
Als dat een enkele keer voorkomt is  het niet juist om zoiets in de cursus te vermelden :-\

Een typisch gevalletje van PHPD  (pijntje hier pijntje daar )  ;D

Inderdaad, opzich kan je wel zeggen dat je er rekening mee dient te houden dat je SO onderuit kan gaan (voorkomen=beter dan genezen), maar dan moet niet als oorzaak voor de collaps het (plaatselijk) koelen worden gegeven.
Daarnaast, flauwvallen kan ontzettend veel oorzaken hebben, trek niet te snel een conclusie. ;)


mister koek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
  • Rode kruis EHBO-er voormalig Sigma-lid
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2005, 16:35:37
Inderdaad, opzich kan je wel zeggen dat je er rekening mee dient te houden dat je SO onderuit kan gaan (voorkomen=beter dan genezen), maar dan moet niet als oorzaak voor de collaps het (plaatselijk) koelen worden gegeven.
Daarnaast, flauwvallen kan ontzettend veel oorzaken hebben, trek niet te snel een conclusie. ;)

lijkt mij meer voor de hand dat de oorzaak elders ligt, maar voorkomen is beter dan nog een "buil" of erger erbij,
wat ik me wel voor kan stellen is als iemand intensief aan het sporten is en dan ineens stil komt te staan dat er te veel afkoeling is dus een te snelle overgang van temperatuur,

zo kan je in de zomer, lekker heet weer buiten, ook flauwvallen als je in de supermarkt langs de koelingen loopt met echt zomer kleding aan, ook een te grote temperatuursverandering.
Zelf een keer bijgeroepen. en hulp verleend.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2005, 16:50:25
Ja, maar da's een 'klap kou' over je hele lichaam, ik heb al een hoop enkels gekoeld en er is er nog niet 1 flauwgevallen. Daarbij Kanarie... vraag eens aan je docent waarom ("Daarom is het in elk geval onverstandig om ze te laten staan terwijl je de voet onder koud water houdt.") hij uberhaupt koelt als ze toch wel onderuit gaan?
Arts  www.alphalog.nl