Ik mag me gelukkig prijzen met 4 holsters inmiddels:
- Standaardholster
- Verlengde plaat voor de motor
- Verkorte plaat voor in de auto
- Beenholster voor de BraTra
Van deze vier ben ik het meest te spreken over het beenholster. Het zit het prettigst en de manier van het wapen trekken vind ik het meest natuurlijk. Ook al wat sprintjes mee getrokken en in tegenstelling tot wat ik verwachtte was dit eigenlijk prettiger. Met het wapen op de heup is al het gewicht op 1 plaats gecentreerd en loopt het nogal vervelend hard. Bij het wapen op het been wordt een gedeelte van het gewicht verplaatst en rent het makkelijker. Alles valt of staat wel met het goed afstellen van de banden.
Een nadeel wat ik merkte bij het intrainen was het trekken in de auto en dan (als rechtshandige) vooral als passagier. Je hebt te weinig ruimte om te trekken. Maar dat is een situatie die voor mij bij BraTra inzetten niet voorkomt, ben geen commandant.
Wij moesten wel een training volgen en dit 1 keer per jaar herhalen voor het beenholster, ondanks dat het holster hetzelfde is, alleen de draagwijze verschilt. Het gerucht gaat inmiddels dat op termijn alle ME'ers naar het beenholster gaan. Hier heb ik nog geen bevestiging van gehoord. Wel is er nogal wat te doen geweest over wanneer wel en niet het beenholster gedragen mag worden. Omdat het gekomen is vanwege het werken op hoogte was het eerst zo dat het holster alleen dan gedragen mocht worden. Door de IBT docenten is toen gezegd dat het dan te weinig een gewoonte zou zijn om het wapen op die manier te trekken. Zij zeggen: ME pak is beenholster, dat kun je intrainen. De typisch Nederlandse polderoplossing is nu: Inzet als BraTra is beenholster, als gewoon manschap en bij RBE is gewoon holster.
de lange plaat is op de motor iets prettiger, de jas drukt minder op het holster. De korte plaat is in de kuipstoelen van de Volvo en Golf GTI ook iets prettiger omdat je iets meer ruimte hebt bij je heup, maar niet veel. Vergelijk het met de oude holsters, daar waren ook verschillende platen voor.