Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL

Auteur Topic: Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL  (gelezen 365233 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #630 Gepost op: 13 december 2011, 21:12:43
Het is alweer een tijdje stil...! Ik ben benieuwd of iemand nog nieuws heeft m.b.t. ons nieuwe dienstwapen.
Ik weet dat er de komende inspectie ronde weer veel Walthers zullen worden afgekeurd.
"Waakzaam & Dienstbaar"


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #631 Gepost op: 13 december 2011, 22:16:33
en de HK 69 granaatwerper bij de BraTra.

Correctie: de MZP 1A1, de politievariant van de HK 69.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #632 Gepost op: 14 december 2011, 02:43:21
Het is alweer een tijdje stil...! Ik ben benieuwd of iemand nog nieuws heeft m.b.t. ons nieuwe dienstwapen.
Ik weet dat er de komende inspectie ronde weer veel Walthers zullen worden afgekeurd.

Men is bezig  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #633 Gepost op: 6 januari 2012, 13:46:54
Het schijnt toch weer een Duitser te worden.

Gerucht gaat dat er vergaande onderhandelingen plaatsvinden met Heckler & Koch over de P30.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #634 Gepost op: 6 januari 2012, 14:22:54
walther en HK zijn beide Duits, dus dat 't een duitser werd was sowieso al duidelijk  :P ;)

Op basis van de score uitslag MOEST men wel eerst met H&K gaan praten. Idd dus grote kans dat t de P30 wordt. primaaaa keuze. :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #635 Gepost op: 6 januari 2012, 15:28:29
Wapenfabrikant naar rechter om dienstwapen
 
De Italiaanse wapenfabrikant Beretta spant een kort geding aan tegen de Nederlandse politie om een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de aanschaf van dienstpistolen af te dwingen. Het bedrijf hoopt daarmee zelf ook weer kans te maken op een contract.
 
Onlangs werd duidelijk dat het contract met fabrikant Sig Sauer niet doorgaat omdat zijn vuurwapen niet aan de gestelde eisen voldoet. Beretta is het er niet mee eens dat het ministerie van Veiligheid en Justitie nu bekijkt of het in zee kan gaan met de nummer twee van de aanbestedingsprocedure, het Duitse Heckler & Koch.

De vervanging van het dienstpistool van de politie loopt door de situatie zeker een half jaar vertraging op, zo bleek afgelopen november. Voorlopig blijven de huidige Walther en Glocks in gebruik.

Het kort geding staat gepland op 16 januari.

www.telegraaf.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #636 Gepost op: 6 januari 2012, 16:11:07
Waarschijnlijk niet zo kansloos als de rechtsgang van glock.

Ben benieuwd.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #637 Gepost op: 6 januari 2012, 17:09:34
Dan heb ik zo'n donker bruin vermoeden dat als de rechter heeft gesproken een dag later bekend
word gemaakt dat H&K de aanbesteding krijgt. Mijn hoop heeft het in ieder geval wel want dan kan
de holster procedure doorgang krijgen en zijn de IBT docenten voor het einde van het jaar opgeleid
zodat volgend jaar de eerste mensen in de executieve dienst kunnen worden omgeschoold.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #638 Gepost op: 6 januari 2012, 18:43:51
Rechtsgang van beretta is bijvoorbaat kansloos als men niet objectief aan kan tonen een beter product te hebben dan een half jaar geleden. En dan nog acht ik de kans minimaal dat de rechter daar intrapt...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #639 Gepost op: 16 januari 2012, 12:46:48
Citaat
Steeds meer problemen met huidig dienstwapen

Toegevoegd: maandag 16 jan 2012, 12:39
Door redacteur politie en justitie Ilan Sluis

Het huidige dienstwapen van de politie, de Walther P5, levert steeds meer problemen op voor de agenten op straat. Dat bleek vandaag tijdens een rechtszaak in Den Haag over een nieuw aan te schaffen dienstwapen.

De Walther P5, is steeds minder bestand tegen de toegenomen druk die moderne patronen veroorzaken bij het schieten. Dat zorgt ervoor dat de wapens steeds vaker voor veel geld gerepareerd moeten worden, stelt de advocaat van de politie, Ingrid van den Berge. Ook is het aantal patronen dat in een magazijn van de Walther past niet meer toereikend voor het huidige politiewerk, zegt de advocaat. De Walther kan er maar acht herbergen. In de eisen van de politie voor een nieuw dienstwapen is dat opgeschroefd naar vijftien.

Haast
De Nederlandse politie heeft haast met een nieuw dienstwapen. Die had er al in december 2009 moeten zijn, maar is er nog steeds niet. Eind vorig jaar maakte minister Opstelten van Veiligheid en Justitie bekend dat het gekozen wapen, van fabrikant SigSauer, toch aan de kant werd geschoven. Technische problemen met het in serie geproduceerde wapen, waren de reden.

Opstelten maakte toen bekend te kiezen voor de nummer twee die uit de aanbestedingsprocedure was gekomen, een wapen van Heckler & Koch. Dit tegen het zere been van de huidige leverancier Walther en wapenfabrikant Beretta. Die eisten vandaag voor de Haagse rechtbank dat de hele aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan.

Een van de argumenten van de Nederlandse politie niet de hele procedure opnieuw te doen, maar te kiezen voor de nummer 2 uit de al doorlopen procedure, heeft te maken met de snelheid. Een nieuwe procedure zou te veel tijd kosten en dat gaat ten koste van de veiligheid van agenten op straat, betoogde de advocaat namens de politie.

Geld
Geld speelt daarbij ook een rol: het onderhoud aan de huidige dienstwapens kost 2,3 miljoen euro per jaar, volgens de politie. Bij het nieuwe wapen, de Heckler & Koch is dat maar vijf ton. Een besparing van 1,8 miljoen euro dus. En er staan testen gepland met het nieuwe dienstwapen. Die kosten bijna 70.000 euro.

Het aantal schietincidenten is de afgelopen 5 jaar toegenomen. Waren er in 2006 nog 14 incidenten, vorig jaar waren dat er 30. Daarbij vielen 5 doden en 29 gewonden.

De rechter doet op 24 januari uitspraak in de zaak van Beretta en Walther tegen de Nederlandse politie.

http://nos.nl/artikel/331106-steeds-meer-problemen-met-huidig-dienstwapen.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.