Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL

Auteur Topic: Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL  (gelezen 365256 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #640 Gepost op: 16 januari 2012, 13:35:24
gewoon de glock 17 nemen en samen met defensie inkopen en onderhouden.
is een goed wapen die al zijn betrouwbaarheid heeft bewezen.

en hier kunnen makkelijk de 15 patronen in die de politie wilt.
bij mijn onderdeel hebben we 2 houders van 10 patronen op de man


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #641 Gepost op: 16 januari 2012, 16:50:35
Omdat er in dat type patroonhouder maar 10 patronen kunnen of stoppen jullie 'm gewoon niet helemaal vol? Waarom is dat? Daarnaast deel ik je mening helemaal over de gezamenlijke inkoop en beheer met defensie. Dat zal pas schelen! Overigens heeft de Glock zich ook al bij de pliesie bewezen, anders zouden de AT's er niet mee lopen..


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #642 Gepost op: 16 januari 2012, 17:30:41
Omdat er in dat type patroonhouder maar 10 patronen kunnen of stoppen jullie 'm gewoon niet helemaal vol? Waarom is dat? Daarnaast deel ik je mening helemaal over de gezamenlijke inkoop en beheer met defensie. Dat zal pas schelen! Overigens heeft de Glock zich ook al bij de pliesie bewezen, anders zouden de AT's er niet mee lopen..

ik zou echt niet weten wat de reden is waarom wij maar 10 patronen in een magazijn doen.
in elke patroonhouder kunnen er 17.

en de 2 patroonhouders is niet op elk district zo
alleen Schiphol en een paar specifieke functies lopen met 2 patroonhouders van 10
de overige gewoon met 1 patroonhouder met 10.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #643 Gepost op: 16 januari 2012, 20:04:55
Omdat er in dat type patroonhouder maar 10 patronen kunnen of stoppen jullie 'm gewoon niet helemaal vol? Waarom is dat? Daarnaast deel ik je mening helemaal over de gezamenlijke inkoop en beheer met defensie. Dat zal pas schelen! Overigens heeft de Glock zich ook al bij de pliesie bewezen, anders zouden de AT's er niet mee lopen..

En daar zit een mooi puntje in. Op de IBT centra zijn de docenten over het algemeen allemaal ook al opgeleid in de Glock. De baan is geschikt, de schoonmaakspullen zijn er voor. Eigenlijk is alles er al, behalve de voorwaarden van de aanbesteding.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #644 Gepost op: 16 januari 2012, 20:20:24
Vandaag heel stukje in de Spits Baretta VS P30


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #645 Gepost op: 16 januari 2012, 23:45:27
Jongensss, leesvoer  0098:

Waar schiet de politie straks mee?



Vandaag dient het kort geding van wapenfabrikant Beretta tegen de Nederlandse politie. De Italiaanse wapenfabrikant is het oneens met de gunning van de aanbesteding van 42.000 nieuwe dienstwapens aan concurrent Heckler & Koch. Beretta hoopt een nieuwe aanbestedingsprocedure van de miljoenenorder af te dwingen.

Als het aan de politie ligt, schieten dienders straks met nieuwe P30-pistolenvan Heckler & Koch. De Italiaanse wapenfabrikant Beretta is het daar absoluut niet mee eens en stapt vandaag naar de rechter.

Wat is er aan de hand?
Door slijtage voldoet de in 1979 ingevoerde Walther P5 niet meer als dienstwapen, vindt de politie. Ook worden tegenwoordig andere eisen aan politiepistolen gesteld. „Van vrouwen met kleine handen, tot grote bodybuilders, elke agent moet het nieuwe wapen makkelijk kunnen hanteren,” zegt wapenexpert Jas van Driel. Daarom moet de kolf van een pistool in grootte verstelbaar zijn. Fabrikant Sig Sauer, dat in eerste instantie de aanbesteding won, kon bij latere tests toch niet aan de eisen voldoen. De politie koos automatisch voor de nummer twee op de lijst: Heckler & Koch. De Italiaanse fabrikant Beretta is het hier niet mee eens, en wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de aanbestedingsprocedure. Boze tongen beweren dat er tijdens de politietests op voorhand al een lichte voorkeur uitging naar de Heckler & Koch P30.

Wat is het verschil tussen de pistolen?
„De verschillen tussen de wapens zijn minimaal,” zegt wapenexpert Van Driel. „Ze zijn, gelet op veiligheid, betrouwbaarheid en magazijngrootte, vrijwel identiek.” Het uiterlijk is uiteraard anders. Volgens Jaap Timmer van het Centrum voor Politie- en Veiligheidswetenschappen zit het verschil ´m vooral in de kosten. „Waarschijnlijk werd de Sig Sauer in eerste instantie gekozen omdat deze het goedkoopst is. Grote kans dat de Heckler & Koch dan weer goedkoper is dan de Beretta.” Wat een politiepistool kost, is echter geen openbare informatie. Volgens de politiesocioloog moet je niet alleen denken aan de aanschafprijs van een pistool, maar aan het hele pakket eromheen. „Denk aan omscholing van personeel, kosten van de holster, reserveonderdelen en de prijs van een onderhoudscontract.”

Wat gebeurt er met de oude wapens?
Er is weinig kans dat de oude Walther P5’s straks in het illegale circuit terechtkomen. „Die moeten namelijk worden vernietigd”, zegt politiesocioloog Timmer. Hier is de dienst Logistiek van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) verantwoordelijk voor.

Hoe vaak wordt er gebruik gemaakt van het dienstwapen?
De politie onderzocht dit jaar dertig schietincidenten waarbij politieschoten werden gelost. Bij de incidenten raakten 29 personen gewond en vielen vijf doden. In 2010 waren dit nog 25 incidenten. Volgens politiesocioloog Jaap Timmer is het opvallend dat het bevoegd schieten van de politie toeneemt, terwijl schieten onder het mom van noodweer, uit zelfverdediging op eigen inschatting van de agent dus, afneemt. Volgens Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP is de stijging van het aantal incidenten waarbij de politie haar wapens trekt wel te verklaren. „We zien door de bezuinigingen in met name de geestelijke gezondheidszorg dat er steeds meer verwarde mensen op straat komen. Daar kunnen zowel burgers als de politie last van hebben. Het risico dat aanvaringen tussen de politie en verwarde mensen ontaarden in geweld waarbij geschoten moet worden, is zeker niet uit te sluiten.”

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/01/waar-schiet-de-politie-straks-mee


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #646 Gepost op: 17 januari 2012, 02:19:26
ik zou echt niet weten wat de reden is waarom wij maar 10 patronen in een magazijn doen.
in elke patroonhouder kunnen er 17.

en de 2 patroonhouders is niet op elk district zo
alleen Schiphol en een paar specifieke functies lopen met 2 patroonhouders van 10
de overige gewoon met 1 patroonhouder met 10.

Glock 17 is ook niet echt een modern wapen meer. Als je dan nu vernieuwd moet je wel kijken naar de huidige verschillende wapens die je kunt krijgen, ook met het oog op de toekomst. Dus daardoor valt de Glock af.

De reden van maar 10 patronen ipv 17..... slijtage! Indien houder volledig gevuld dan is de veer geheel ingedrukt..... en dan zou hij sneller slijten! Niet op mij schieten, alleen de reden die ik altijd heb gehoord.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #647 Gepost op: 17 januari 2012, 07:56:14
De reden van maar 10 patronen ipv 17..... slijtage! Indien houder volledig gevuld dan is de veer geheel ingedrukt..... en dan zou hij sneller slijten!
Dat is ook de reden die ik gehoord heb.

Vind trouwens het lijstje van Spits wel heel frapant. Wat allereerst opvalt is dat ze het hebben over
een veiligheidspal die niet op de Px4 zit maar wel (dubbelzijdig) op de P30, dit is anders om. En nu ik trouwens even de overige gegevens check zie ik dat ze eigenlijk alles om gedraaid hebben.  :-\

Wel een opvallend iets is de draaiende loop 098uo, ik denk dat ze hier de trekken en velden bedoelen
maar het staat een beetje appart.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #648 Gepost op: 17 januari 2012, 20:21:35
geen van beide wapens beschikken over een veiligheidspal...;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #649 Gepost op: 17 januari 2012, 20:37:47
Dus vanwege angst voor teveel slijtage maar 10 patronen in plaats van 17...

 ;D

Flauwekul. Denk je nu echt dat andere LEO's met de Glock elders in de wereld om die reden minder dan de volle magazijncapaciteit benutten?
Magazijnveren slijten juist door te vaak laden en ontladen. Als er veren zouden breken, dan levert dat al gauw een paar mooie rechtszaken op.
hollanders zijn gewoon schrale h.......