Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL

Auteur Topic: Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL  (gelezen 365122 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #480 Gepost op: 5 maart 2011, 00:11:17
Wie zet de tune van GTST eens in...?  ;D


Langer wachten op nieuw pistool door kort geding
Van onze verslaggevers Merijn Rengers, John Schoorl − 04/03/11, 02:00
 
DEN HAAG - De politie moet langer wachten op een nieuw dienstpistool, omdat twee wapenfabrikanten een kort geding hebben aangespannen tegen de Nederlandse staat. De firma's Heckler & Koch en Walther zijn het niet eens met de gunning aan concurrent SIG-Sauer.

Dit bleek donderdag uit antwoorden van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op Kamervragen van de SP. Bij de aanschaf van dit dienstpistool is een van corruptie beschuldigde wapenleverancier betrokken, die SIG-Sauer in Nederland vertegenwoordigt.

Het bedrijf, de wapengroothandel Technisch Bureau Müller (TBM) uit Arnhem, won in 2002 de aanbesteding van pepperspraybusjes. De Rijksrecherche onderzoekt deze aankoop vanwege mogelijke corruptie. TBM zou in deze procedure een Rotterdamse agent hebben omgekocht. Bij de aanbesteding van het dienstpistool speelt diezelfde agent een belangrijke rol.

De keuze voor SIG-Sauer eerder dit jaar wekte bevreemding bij zowel vertegenwoordigers van de wapenindustrie als politievakbonden. Tijdens tests door de politie bleek dat er een sterke voorkeur bestond voor een dienstwapen van het merk Heck­ler & Koch.

Tientallen miljoenen
Een half jaar na de tests koos Opstelten toch voor 42 duizend nieuwe dienstpistolen van SIG-Sauer. De waarde van het contract voor alle nieuwe pistolen, het onderhoud en de bijbehorende trainingen loopt in de tientallen miljoenen. Volgens Opstelten kwam SIG-Sauer als beste uit de tests en was uit twee integriteitsonderzoeken gebleken dat de aanbesteding van het nieuwe dienstpistool rechtmatig was verlopen.

Ook bij Defensie heeft het corruptieonderzoek naar de aankoop van pepperspray gevolgen gehad. De Defensie Materieel Organisatie (DMO), het onderdeel dat gaat over de aanschaf van materieel, heeft in het najaar van 2010 haar personeel verboden om een presentatie door de van corruptie verdachte wapengroothandel Technisch Bureau Muller (TBM) bij te wonen. Op deze manier wilde Defensie de 'beïnvloeding van een aanbestedingsprocedure' voorkomen.

Dit schrijft Defensieminister Hillen in antwoord op Kamervragen van de PvdA. Uit de antwoorden blijkt eveneens dat Defensie de afgelopen jaren op grote schaal wapens heeft ingekocht via deze groothandel uit Arnhem.
Volgens Hillen heeft Defensie de afgelopen tien jaar 'voor in totaal ongeveer 7 miljoen euro aan overeenkomsten gesloten met TBM.' Daarbij gaat het volgens de minister om contracten voor de aankoop van 'lange-afstandswapens, munitie, richt- en zichtmiddelen en Glock-­pistolen'. Deze contracten lopen gewoon door, zo valt op te maken uit de antwoorden van Hillen.

De minister schrijft dat er in het verleden nooit meldingen zijn gedaan van integriteitsschendingen door TBM bij de Defensie Materieel Organisatie. Bronnen in de wapenindustrie bestrijden dit.

bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1855194/2011/03/04/Langer-wachten-op-nieuw-pistool-door-kort-geding.dhtml?utm_source=VK_bronNULL&utm_medium=vknieuwsbrief&utm_campaign=vknieuwsbrief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #481 Gepost op: 5 maart 2011, 00:41:06
Moet ook zeggen dat het mij opviel, allemaal nieuwsberichten dat het nieuwe wapen bekend was, terwijl een eencellige nog kon bedenken dat er een rechtzaak in de lucht hing  e050 998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #482 Gepost op: 5 maart 2011, 01:25:17
Pffff, k.nsl..s   98uiye


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #483 Gepost op: 5 maart 2011, 10:55:47
Aaaaaaaaaaaaah ... echt waaar? :D
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #484 Gepost op: 5 maart 2011, 11:03:39
Och gut, wat verbazingwekkend zeg... Hoe meer hoge omes iets over en voor de politie moeten beslissen hoe meer het mis gaat. Elke keer hetzelfde verhaal; auto's, uniformen, wapens, kogelwerende vesten enz. Luister naar de uitvoerenden!


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #485 Gepost op: 5 maart 2011, 12:28:44
HAVP, die laatste opmerking slaat als een tang op een varken bezien in het licht van dit onderwerp.....

Ik had wel verwacht dat de H&K op praktijk testen beter zou uitkomen, maar de aanbesteding wordt nogsteeds gegund aan de economisch meest voordelige inschrijver. Dus stel dat de H&K P30 gemiddeld een 8,2 scoort en de SIG P250 een 7,3 maar de H&K kost 150€ p/stuk meer, dan is dat een verschil van 6,3 mln euro. De keuze zal dan vallen op de Sig.

Dus ik voorspel, de uitkomst van de rechtzaak is dat de procedure correct gevolgd is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #486 Gepost op: 5 maart 2011, 13:09:04
Dus ik voorspel, de uitkomst van de rechtzaak is dat de procedure correct gevolgd is.

Hmmm...

Zullen we eens een pooltje op zetten...? ;)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #487 Gepost op: 6 maart 2011, 19:10:55
Hmmm...

Zullen we eens een pooltje op zetten...? ;)

Ja ga je gang zou ik zo zeggen. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze naar al het gezeur van de Pepperspray aankoop zo weer zich zelf in de vingers zouden snijden. De focus ligt er op en een onderzoek van de rijksrecherche wil je ook echt niet mee maken.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #488 Gepost op: 6 maart 2011, 20:24:56
Ach...

Misschien denken ze bij TBM wel: Been there, done that - got the t-shirt and we're still in business.

Vergeet niet dat TBM geen kleine jongen is in het fasciliteren van zowel MinJus/Vei alsook MinDef.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #489 Gepost op: 7 maart 2011, 12:22:22
Het heeft even geduurd...

Maar ik realiseerde me opeens dat ik tijdens het schieten met de P250 FS iets had gemist. Even wat nagespeurd en ik denk dat ik een NL in het P250 DCc-NL-pistool gevonden heb. Puntje 1.8 uit het PvE.