Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL

Auteur Topic: Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL  (gelezen 365253 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #660 Gepost op: 24 januari 2012, 11:22:44
De uitspraak:

http://nos.nl/artikel/333627-aanbesteding-politiewapen-moet-over.html
Aanbesteding politiewapen moet over
Toegevoegd: dinsdag 24 jan 2012, 11:11

De aanbestedingsprocedure voor een nieuw dienstwapen voor Nederlandse politieagenten moet over. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. Het kort geding was aangespannen door de wapenfabrikanten Beretta en Walther.

Minister Opstelten koos vorig jaar voor fabrikant Sig Sauer, maar de deal ging niet door toen bleek dat er technische problemen met het wapen waren. Hij koos toen voor Heckler & Koch, de nummer twee uit de aanbestedingsprocedure.

Concurrenten Beretta en Walther waren het daar niet meer eens en vonden dat de procedure moest worden overgedaan. De politie vond dat te lang duren.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #661 Gepost op: 24 januari 2012, 11:22:47
Verdict is in.

En ik heb gelijk gekregen.

Aanbestedingsprocedure moet in zijn geheel over.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #662 Gepost op: 24 januari 2012, 11:27:22
%^&^%$^&%$&

 :o :'( :'( :-X :-X :-X

Ben wel benieuwd naar de uitspraak en hoop dat er een mogelijkheid is tot hoger beroep. Want als we
nu weer 3 jaar moeten wachten dan gaan er echt gevaarlijke situaties komen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #663 Gepost op: 24 januari 2012, 11:45:41
ik heb binnenkort weer IBT... ik hoop dat wallie nog even in leven blijft, en niet uit elkaar scheurt/klapt 8)
want als ik dit zo lees, moet ie nog een paar IBT beurten mee


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #664 Gepost op: 24 januari 2012, 12:39:30
NPB: VEILIGHEID AGENTEN VRAAGT OM SNELLE KOMST NIEUW POLITIEPISTOOL

De NPB vindt het geen goede zaak om de aanbesteding voor een nieuw politiepistool van begin af aan over te doen. De rechtbank in Den Haag oordeelde vanochtend dat de overheid daartoe gehouden is, gezien het verloop van de eerste procedure. 'Daardoor gaat het nog langer duren voordat de huidige Walther P5-modellen zijn vervangen,' aldus NPB-hoofdbestuurder Jan Willem van de Pol, 'En die zijn zo langzamerhand echt aan het eind van hun latijn. Sommige reserve-onderdelen zijn al niet of nauwelijks meer te krijgen. Kortom: het is in het belang van de veiligheid van de collega's dat er nu zo gauw mogelijk een nieuw pistool wordt verstrekt.'

Vorig jaar besloot minister Opstelten van Veiligheid en Justitie het contract voor een nieuw politiepistool te gunnen aan Sig Sauer. Een beslissing waar hij negen maanden later op terugkwam, omdat de Sig Sauer PPNL bij nader inzien toch nog aan alle eisen bleek te voldoen. Opstelten besloot toen te kiezen voor één van de andere modellen die voldeden aan alle met de vakbonden vastgestelde functioneringseisen – een wapen van fabrikant Heckler Koch. Een keuze die door de NPB van harte wordt ondersteund, mede om verdere vertraging te voorkomen.

De rechter in Den Haag heeft vanochtend een streep door die rekening gehaald in een kort geding dat de wapenfabrikanten Beretta en Walther hadden aangespannen. Hij oordeelde dat het gunnen van het contract aan Sig Sauer betekende dat de aanbiedingen van alle andere inschrijvers verworpen waren. De procedure moet volgens de rechter opnieuw, zodat alle concurrenten weer een eerlijke kans krijgen.
 
http://www.politiebond.nl/index.php?p=actueel&id=1248


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #665 Gepost op: 24 januari 2012, 12:42:28
En voor de liefhebbers, de uitspraak staat online

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
LJN: BV1638, Rechtbank 's-Gravenhage , 408781 / KG ZA 11-1444
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #666 Gepost op: 24 januari 2012, 13:37:44
Ok, dat wordt een hoger beroep. Ik bid op mn knietjes dat VtSPN alsnog gelijk krijgt, want anders krijgen we nooit voor 2015 een nieuw wapen...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #667 Gepost op: 24 januari 2012, 13:49:27
Wat mij dan verbaasd is dat er in de uitspraak staat dat de veiligheid nog een tijdje is gewaarborgd en dat in het artikel van de NPB staat dat sommige onderdelen NIET of NAUWLIJKS te leveren/verkregen zijn.

Het lijkt mij dat als de bewering van de NPB waar is, dat ONZE veiligheid wel degelijk in gevaar is. Dat moet de VTSPN dus als tegen argument aandragen in een eventueel hoger beroep.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #668 Gepost op: 24 januari 2012, 14:21:16
Ja ik vind het allemaal weer heel raar gaan. Mijn wapen wat ik uitgereikt heb gekregen was toen een jaar of 15 oud.
Dat is niet omdat er geen nieuwere wapens zijn, maar omdat de nieuwere wapens inferieur zijn ten opzichte van de oude.
Dit omdat Walther speciaal voor de nederlandse politie na jaren geen wapen gemaakt te hebben een productielijn van de
P5 heeft opgestart. Je kan wel met die wapens schieten, maar ze geven veel sneller en gemakkelijker een storing dan
de oude wapens. Heb dan ook het geluk gehad dat ik nog geen enkele storing heb gehad met mijn wapen en dat het
enige wat vervangen is in de periode dat ik hem heb, de rubberen handgrepen zijn.

Ik begin zo langzamerhand wel steeds meer te voelen voor het amerikaanse systeem van zelf de wapens aanschaffen. Dan heb
je al dit gek***t niet. Nu ben ik niet helemaal in het aanbestedingsrecht, maar ik had toch wel verwacht dat bij een aanbesteding
waar de eerste partij niet het gekozen product kan leveren je naar de tweede partij mag stappen. Ze waren trouwens wel al
verder met Sig dan ik vermoede, want afgelopen IBT les had de instructeur een blauw oefenwapen van sig mee.

Maar goed hoor ik ergens een jingle van GTST lopen in deze zaak? Wordt in ieder geval nog lang vervolgd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #669 Gepost op: 24 januari 2012, 15:17:38
Aanbestedingsprocedure politiepistool opnieuw

DEN HAAG -  De aanbestedingsprocedure voor een nieuw dienstwapen voor Nederlandse politieagenten moet worden overgedaan. De politie mag niet zomaar in zee gaan met nummer twee Heckler & Koch uit de vorige aanbestedingsprocedure, nu het contract met fabrikant Sig Sauer niet doorgaat.

Dat heeft de rechter in Den Haag dinsdag bepaald in een kort geding dat wapenfabrikanten Beretta en Walther hadden aangespannen. Het contract van de Nederlandse politie met Sig Sauer kan niet doorgaan, omdat het vuurwapen van dat bedrijf niet aan de eisen voldoet.

Door het eerder definitieve gunnen van het contract aan Sig Sauer heeft de politie de aanbiedingen van de overige inschrijvers verworpen, meent de rechter. De procedure moet worden overgedaan, zodat alle concurrenten weer een eerlijke kans krijgen.

In november bleek al dat de vervanging van het dienstpistool van de politie door de situatie met Sig Sauer zeker een half jaar vertraging oploopt. Het gaat om ruim 40.000 wapens. Voorlopig blijven de huidige Walther en Glocks in gebruik.

Fabrikant Walther is verheugd over het vonnis, laat advocaat Gerard 't Hart weten. „Alle gegadigden krijgen een nieuwe kans de opdracht in de wacht te slepen”, aldus 't Hart. Walther eindigde in de vorige aanbestedingsprocedure op de derde plaats. Het bedrijf had drie pistolen aangeboden.

Het wapen van Sig Sauer bleek onvoldoende betrouwbaar in het gebruik, omdat het te veel storingen heeft. Het vuurwapen levert volgens minister Ivo Opstelten risico op voor de veiligheid van de agenten op straat. Volgens de politie wordt het huidige dienstwapen door slijtage inmiddels ook gevaarlijk.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11363573/__Aanbesteding_pistool_opnieuw__.html