Nu ben ik niet helemaal in het aanbestedingsrecht, maar ik had toch wel verwacht dat bij een aanbesteding
waar de eerste partij niet het gekozen product kan leveren je naar de tweede partij mag stappen.
Ik ben ook niet zo thuis in het aanbestedingsrecht, maar de Europese regels stellen wel duidelijk dat het wijzigen van de aannemer van de aanbesteding reden is om de aanbesteding ook te moeten opstellen voor concurrenten.
Daar zijn wel uitzonderingen op mogelijk, maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. Geen enkele van die voorwaarden zijn in de originele aanbesteding opgenomen.
Uit het vonnis:
VtsPN heeft niet van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een opschortende voorwaarde op te nemen in de overeenkomst of om de aanbestedingsdocumenten te voorzien van een wachtkamerbepaling,
(Iets wat overigens niet ter discussie stond tussen beide partijen)
Daarnaast zullen de biedende partijen altijd een tijdslimiet op dat aanbod zetten. Als die verlopen is, dan is feitelijk het aanbod van die partij niet meer geldig. Nu dacht ik gelezen te hebben dat het aanbod van nummer 2 idd verstreken was, wat de juridische positie van dat aanbod veranderd.