Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55862 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #120 Gepost op: 17 februari 2006, 11:50:21
oke thanks
flappus  niet elke verandering is een verbetering


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #121 Gepost op: 17 februari 2006, 12:44:51
ik ga helemaal met firefly mee. goeie actie firefly!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #122 Gepost op: 17 februari 2006, 13:40:15
wat zijn al die getallen die je gebruikt firefly? 121 , 122 enz?

Wanneer meerdere brandweereenheden ter plaatse zijn, en omdat men liever niet met namen werkt over de ether, zijn roepnr's in het leven geroepen:
De eerste tankautospuit ter plaatse wordt dan 110. Tweede tankautospuit wordt 120 en zo verder
Officier van Dienst is de 100.
In de tankautospuit is de (taak)verdeling dan als volgt:
(tussenhaakjes de taakverdeling met een hulpverlening)
110: Bevelvoerder
111 en 112 Aanvalsploeg  (Technisch team)
113 en 114 Waterploeg   (Veiligheidsman en Gewondenverzorger)
119 Chauffeur/ Pompbediende.

Bijzondere voertuigen worden ondergebracht onder:
115 Bevelvoerder redvoertuig.
116 Chauffeur redvoertuig.
of
117 Bevelvoerder Hulpverleningsvoertuig.
118 Chauffeur Hulpverleningsvoertuig.
Dit vereenvoudigt ook de herkenning van de bevelvoerder, want die weet direct met wie hij te doen heeft en waar deze met hun opdracht bezig zijn.
Brandwacht 1e klas + WVD


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #123 Gepost op: 17 februari 2006, 15:41:20
thanks voor je uitleg
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #124 Gepost op: 18 februari 2006, 19:42:34
sigma op laten komen lijkt me momenteel geen optie, aangezien de opkomst tijd tot aan het incident toch al gauw 1 ur is, dan zijn we dus op 1 uur 22 min.  Met de nodige ambulances en opvang van het personeel moeten we toch een heel eind komen.  De eerste 3 slachtoffers worden beoordeeld volgens de ABCD methodiek, en krijgen zonodig zuurstof, tevens kijk ik goed of er geen srakek is van brandwonden en ander secundair letsel,  De vierde patiënt verdient meer aandacht, hij zou aanzienlijk meer rook hebben binnegekregen en zou geeuwen.  Reden om goed naar de ademweg te kjken (roet in de mond, neusharen verbrand etc) en de B goede te beoordelen, hoe is de ademhalingsfreq, zijn er geluiden bij de AH, spo2 etc.  Daarnaast is het goed te achterhalen waar het geeuwen vandaan komt, hypotensie, hypoglucaemie etc...

Kortom goed nakijken temeer omdat de patienten zelf weinig kunnen aangeven.



Voor u:
Even de ABCD van de bewoners die nu buiten liggen:


Guido (als eerste naar buiten gehaald):
A:   vrij
B:   bleek gelaat, 10 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 85%
C:   54 p/m, goed voelbaar, regulair, RR 110/75
D:   slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. Hij reageert wat apatisch en uit wat korte kreten.

Jan (als tweede naar buiten gehaald):
A:   vrij
B:   blauw/bleek gelaat, 20 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 82%
C:   96 p/m, goed voelbaar, irregulair, RR 150/100
D:   P

Rachel (als derde naar buiten gehaald):
A:  rochel
B:  normale gelaatskeur, 12 p/m, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 98%
C:  72 p/m, krachtige pols, regulair, RR 140/85
D:  V, hoewel de verwardheid waarschijnlijk inherent zal zijn aan de handicap

Simon (als vierde naar buiten gehaald):
A:  dyspnoe, rochel door braaksel
B:  blauwpaarse gelaatskleur, 32 p/m, beiderzijds ademgeruis, saturatie 85%
C:  102 p/m, iets weker, regulair, RR 90/50
D:  slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten.




Voor wat betreft de ontruiming van de andere gebouwen:
Het dreigt hier behoorlijk uit de hand te lopen. De personeelsleden die daar binnen zijn gegaan zijn niet de vaste begeleiders van de bewoners aldaar. En dit lijkt op dit moment meer kwaad dan goed te doen. De paniek onder de bewoners lijkt alleen maar groter te worden en een drietal bewoners met een autostische stoornis hebben inmiddels de weg naar buiten gevonden. Een van hen loopt luid schreeuwend over het terrein rond terwijl hij zijn handen hard tegen zijn oren drukt. Een ander is druk doende haar hulpverlenerscapaciteiten bot te vieren op het volk dat rondloopt waardoor ze verschrikkelijk in de weg loopt en de derde is zo nerveus dat ze voortdurend haar eigen hand achterin de mond stopt, waardoor ze bij herhaling overgeeft.




De brand breidt zich nog altijd snel uit. Er is een ploeg in de grote slaapzaal waar zich nog twee bewoners bevinden, maar het is daar verschrikkelijk heet. De zuurstoffles die naast de deur hoort te staan, staat daar niet!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #125 Gepost op: 18 februari 2006, 19:46:46
Voor u:
Even de ABCD van de bewoners die nu buiten liggen:


Guido (als eerste naar buiten gehaald):
A:   vrij
B:   bleek gelaat, 10 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 85%
C:   54 p/m, goed voelbaar, regulair, RR 110/75
D:   slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. Hij reageert wat apatisch en uit wat korte kreten.

Jan (als tweede naar buiten gehaald):
A:   vrij
B:   blauw/bleek gelaat, 20 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 82%
C:   96 p/m, goed voelbaar, irregulair, RR 150/100
D:   P

Rachel (als derde naar buiten gehaald):
A:  rochel
B:  normale gelaatskeur, 12 p/m, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 98%
C:  72 p/m, krachtige pols, regulair, RR 140/85
D:  V, hoewel de verwardheid waarschijnlijk inherent zal zijn aan de handicap

Simon (als vierde naar buiten gehaald):
A:  dyspnoe, rochel door braaksel
B:  blauwpaarse gelaatskleur, 32 p/m, beiderzijds ademgeruis, saturatie 85%
C:  102 p/m, iets weker, regulair, RR 90/50
D:  slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten.




Voor wat betreft de ontruiming van de andere gebouwen:
Het dreigt hier behoorlijk uit de hand te lopen. De personeelsleden die daar binnen zijn gegaan zijn niet de vaste begeleiders van de bewoners aldaar. En dit lijkt op dit moment meer kwaad dan goed te doen. De paniek onder de bewoners lijkt alleen maar groter te worden en een drietal bewoners met een autostische stoornis hebben inmiddels de weg naar buiten gevonden. Een van hen loopt luid schreeuwend over het terrein rond terwijl hij zijn handen hard tegen zijn oren drukt. Een ander is druk doende haar hulpverlenerscapaciteiten bot te vieren op het volk dat rondloopt waardoor ze verschrikkelijk in de weg loopt en de derde is zo nerveus dat ze voortdurend haar eigen hand achterin de mond stopt, waardoor ze bij herhaling overgeeft.




De brand breidt zich nog altijd snel uit. Er is een ploeg in de grote slaapzaal waar zich nog twee bewoners bevinden, maar het is daar verschrikkelijk heet. De zuurstoffles die naast de deur hoort te staan, staat daar niet!

Euuhh,als het zo verschrikkelijk heet is in die zaal geef ik die 2 bewoners weinig overlevingskans meer  :-\
En dan wil iik nu wel graag binnen niet al te lange tijd weten waar die zuurstoffles is,anders trek ik de ploeg terug


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #126 Gepost op: 18 februari 2006, 23:24:46
ik zou nu medische echt hard gaan opschalen zeker omdat al die mensen in paniek aan het raken zijn. hoever zijn we met de tijd??? verder zou ik wel eens willen weten waar al het opgetrommelde personeel blijft want die kunne de bewoners enigsinds rustig krijgen. verder zou ik als een haas maken dat die laatste 2 bewoners naar buiten komen en dan gecontroleerd(en als het enigsinds kan die laaste luchtflessen die er wel staan eruit halen) uit laten branden en me consentreren op een buitenaanval en zorgen natuurlijk dat da vuur nie overslaat want als het indd zo warm daarbinnen is dan ga da ook mega vlug dat die hele toko is afgebrand omdat het al droog is enzo dus zsm die mensen eruit en dan van buiten stralen inzetten. is het grootwatertransport al terplaatse??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #127 Gepost op: 18 februari 2006, 23:48:55
Grootwatertransport is onderweg, eta 2 minuten.

Drie van de vier zuurstofflessen zijn inmiddels getraceerd en uit het gebouw verwijderd. De vierde is nog niet gevonden. De vraag is inmiddels onder het personeel gerezen of deze nog wel in het pand aanwezig is, omdat er nogal eens gesjouwd wordt met die flessen. Mogelijk staat deze in een andere ruimte of zelfs in een andere wooneenheid.

Jullie gaan er onterecht vanuit dat er nog twee slachtoffers binnen zijn. Ik moet jullie erop wijzen dat dit er vier zijn! Twee in de slaapzaal, waar ze inmiddels met een van de slachtoffers druk doende zijn deze daar weg te krijgen en twee in de slaapkamer het dichtst bij de buitendeur. Dit zijn echter twee bewoners in de zogenaamde bedboxen. Het heeft dus nogal wat voeten in aarde.

Er zijn inmiddels wel meer personeelsleden in aantocht. De vraag is of het zin heeft deze mensen in een "vreemde"  wooneenheid te gaan inzetten.
Inmiddels is door de directeur ook het hoofdgebouw geopend en is er ruimte gemaakt in de grote kantine aldaar voor eventueel opvang van slachtoffers of evacuees.
Probleem lijkt alleen hoe de mensen zonder aangepaste rolstoelen daar te krijgen.
Er zijn inmiddels twee rolstoelen uit de badkamer gehaald, maar nog geen tillift. De zuurstofzeug wordt daar op dit moment weggehaald door de brandweer, maar het staat zo barstens vol, dat dit ook niet eenvoudig is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #128 Gepost op: 20 februari 2006, 09:00:37
Zo langzamerhand begin ik toch te vermoeden dat er te laat extra personeel van of politie, brandweer of ambulance/GNK is ingezet.
Ik heb het idee dat er een schreeuwend te kort aan handen is voor evacuatie en deskundige opvang.
Vooral dit laatste moet niet onderschat worden.

Ook ik was geen voorstander van alarmeren GNK, maar ik vraag me achteraf gezien af of dit een goede optie geweest is.  :-\
Jorrin, wat is de aanrijtijd van sigma (laatste inzet waren wij met 35 min tp  ::) )?
Anders in ieder geval nog wat extra brandweer voor evacuatie.
En extra politie voor opvang. Die hebben trouwens handige spullen bij zich voor bewoners die door het lint dreigen te gaan. Het klinkt hard, maar het is soms niet anders.  :-\


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #129 Gepost op: 20 februari 2006, 10:20:59
Jorrin, wat is de aanrijtijd van sigma (laatste inzet waren wij met 35 min tp  ::) )?

eta, 40 minuten. En dat is dan zonder tent. ;)